|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>قرآن > قرآن برای همه قابل فهم است
شماره مقاله : 9913 تعداد مشاهده : 350 تاریخ افزودن مقاله : 31/1/1390
|
قرآن در لغت عرب بکتابی گویند که خواندن و فهم آن سهل و آسان باشد، ما نمیگوئیم همه کس قرآن را میفهمد، البته پرواضح است که هر کسی خصوصاً غیرعرب قرآن را نمیفهمند، ولی هر کسی اگر زحمت بکشد و مقداری بزبان عرب و ادبیّت عرب آشنا گردد و تدبّر در قرآن نماید، آنرا میفهمد. پس هر کسی ممکن است قرآن را بفهمد و قرآن برای او قابل فهم باشد، البتّه پس از زحمت و تعلیم و تعلّم. زیرا فراگرفتن اسلام و قوانین آن باید از قرآن باشد و یا از حدیث اگر موافق قرآن باشد. رسول خدا(ص) مأمور آموختن قرآن به مردم بوده؛ طبق آیة 2 سورة جمعه، و اگر قرآن قابل فهم نباشد چگونه به مردم بیاموزد، و در اینجا دلیلهای بسیار روشنی داریم بر اینکه تمام قرآن قابل فهم است. دلیل اول – حسّیبودن آن که حساً میبینیم اشخاصی را که آن را می فهمند و از آن بهره می برند. دلیل دوم – اگر قرآن قابل فهم نباشد، به طور یقین احادیث مشکلتراز قرآن است و باید احادیث نیز قابل فهم نباشد، زیرا خود أئمّه(ع) فرمودهاند: أحادیثنا صعب مستصعب. یعنی: احادیث ما سخت و مشکل است. پس بنابراین نه قرآن قابل فهم است و نه احادیث و باید دور دین را قلم کشید، زیرا مدرک آن قابل فهم نیست. أئمّه(ع) احادیث را مشکل خوانده اند، ولی قرآن را روشن و واضح، چنانکه در فصل ده مدارک آن گذشت. و خدایتعالی قرآن را سهل و آسان خوانده، در سورة قمر چهار مرتبه مکرّر فرموده: ولقد یسرنا القرآن. یعنی: به تحقیق ما قرآن را آسان نمودیم. و در سورة مریم آیة 97 و سورة دخان آیة 58 فرموده: فَإِنَّمَا يسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لَعَلَّهُمْ يتَذَكَّرُونَ(الدخان/58) «ما قرآن را آسان نمودیم به زبان تو (یعنی به زبان عربی) تا شاید این مردم متذکّر شوند». دلیل سوّم – آیاتیکه فرموده: «بیان للناس» و یا «مهدی للناس» و یا «بصائر للناس» مانند آیة 187 و آیة 221 سورة بقره که فرمود: يبَينُ اللَّهُ آياتِهِ لِلنَّاسِ و در سورة إسراء آیة 106 فرموده: وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ «و قرآنیکه جزء جزء فرستادیم تا برای مردم قرائت کنی». و در سورة یونس آیة 57 فرموده: يا أَيهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ «آهای مردم به تحقیق برای شما، موعظهای از پروردگارتان آمد». پس چنانکه فرموده، این قرآن موعظه و بینائی مردم است، و اگر نفهمند چگونه بینائی مردم است. و آیات بسیاری آمده که قرآن برای عموم مردم نازل شده، اگر خدا چیزی را برای مردم نازل کند که نفهمند کار لغوی کرده نعوذ بالله. بعضی خیال کردهاند که قرآن و آیات آن معمی و رمزی است که فقط رسول خدا(ص) میفهمید، و این خیال باطلی است و مدرکی ندارد. به اضافه اگر فهم آن منحصر به رسول و یا امام بود باید «یا أیها الإمام» بگوید و یا «هدی للإمام» و «یا بیان للإمام»، و حال آنکه نفرموده بلکه برسول خود در سورة انبیاء آیة 109 دستور میدهد که: فَقُلْ آذَنْتُكُمْ عَلَى سَوَاءٍ «بگو که من اعلام و اخبار میکنم شما را بطور یکسان و بدون فرق». پس قرآن و اسلام که دین سرّی نیست، در سورة انعام آیة 19 فرموده: وَأُوحِي إِلَي هَذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ «بسوی من وحی شد این قرآن تا بواسطة آن بترسانم شما و هر کسی را که به او برسد». که معلوم میشود انذار رسول خدا(ص) باید به قرائت آیات باشد. از این قبیل آیات استفاده میشود که قرآن برای همگان و عموم مردم است حتّی آیات متشابهاتش نیز قابل فهم مردم است چنانکه در فصل 20 بیان میشود. دلیل چهارم – اخبار و احادیث دلالت دارد که قرآن واضحترین سخن و قابل فهم مردم است و سرّی و رمزی نیست. علی(ع) در خطبة 1 نهجالبلاغه فرمود: «خلف فیکم ما خلفت الأنبیاء فی أممها کتاب ربکم فیکم، مبینا حلاله و حرامه». و هم در سایر خطب خود که در فصل 10 گذشت. در ص 31 بحار جلد 92 روایت کرده از رسول خدا(ص) که فرمود: «إن هذا القرآن هو النور المبین من اثره علی ماسواه هداه الله». یعنی: «محقق بدانید که این قرآن نور روشنی است، هرکس آنرا بر غیر آن مقدم بداند و بدارد خدا او را هدایت کند». و در ص 27 روایت کرده از رسول خدا(ص) که فرمود: «من ابتغی العلم فی غیره أضله الله و هو الذکر الحکیم و النور المبین». یعنی: «هر کس دانش خود را در غیر قرآن جوید، خدا او را به گمراهیش واگذارد و قرآن ذکر با حکمت و نور روشنی است». و عیّاشی روایت کرده که رسول خدا(ص) فرمود: «القرآن هدی من الضلالة و تبیان من العمی». یعنی: «قرآن راهنمای از گمراهی و بیانکنندة از کوری است». و علی(ع) در خطبة 19 فرموده: «و نورا لیس معه ظلمة، و هدی لمن أئتم به». یعنی: «قرآن نوریست که ظلمت ندارد و هدایت برای کسی است که او را امام خود قرار دهد و به آن اقتدا کند». دلیل پنجم – خطایات آن است که مکرّر فرموده: «یا أیها الناس» و «یا بنی آدم» و "یا أیها الذین آمنوا»، و مخاطب آن مردمند و مردم باید بفهمند و اگر قابل فهم نباشد برای مخاطب، پس چه کسی باید بفهمد؟ امام صادق(ع) فرموده: إنما یعرف القرآن من خوطب به. یعنی: «همانا قرآن را مخاطب میشناسد»، بعضی از مردم عوام میگویند قرآن را فقط امام باید بفهمد و بیان کند، در جواب او باید گفت: اوّلاً: خطاب به امام نیست. ثانیاً: باید امام بفهمد برای چه؟! برای اینکه به مردم بیان کند، پس رسول خدا(ص) و سایر أئمّه(ع) چرا بیان نکردند؟ آیا رسول خدا و یازده امام بیان کردند یا خیر؟ اگر بیان کردند پس مردم فهمیدند و اگر رسول خدا(ص) و أئمّه به مردم نفهمانیدند و بیان نکردند آیا بخل کردند و چرا انجام وظیفه نکردند؟! ثالثاً: شما اگر قول رسول و امام را قبول دارید آنان فرمودهاند که قرآن بیان روشن و واضح و قابل فهم است. دلیل ششم – تمام علمای مسلمین قرآن را حجّت دانسته به آیات آن در مطالب خود استدلال میکنند، و چگونه آن را حجّت دانسته و به آن استدلال میکنند و چگونه خودشان فهمیدند. دلیل هفتم – قرآن دلیل بر رسالت و حجّت بر صدق نبوّت است و اگر مردم دلیل و حجّت را نفهمند چگونه رسالت پیغمبر اسلام را قبول کنند، و دلیل و حجّت که بدون فهم باشد دلیل و حجّت نمیشود و باعث ایمان مردم نمیگردد، و اگر قرآن معمّا و مبهم و قابل فهم نبود دیگر مبارزهطلبیدن معنی ندارد، قرآن که مکرّر مبارز میطلبد و میفرماید اگر می توانيد یک سوره مانند آن بیاورید، پس چیزی را اگر نفهمند چگونه مانند آنرا بیاورند؟ اگر زیدی به عمرو بنویسد یک میلیون پول بدهید بحامل نامه، و چون نامه را آورد برای عمرو، او نفهمد و نداند چه نوشته، آیا یک میلیون پول میدهد؟ حال خدائیکه نامهای برای بندگانش فرستاده که مال و جان و عمر خود را باید برای من بدهید ولی بندگان نفهمند او چه خواسته، چگونه جان و مال خود را بدهند؟. دلیل هشتم – رسول خدا(ص) و أئمّه هدی(ع) فرمودهاند احادیث ما را به قرآن عرضه بدارید و بسنجید، اگر موافق قرآن بود، بپذیرید و اگر مخالف آن بود نپذیرید، پس مردم باید قرآن را بفهمند تا به آن عرضه بدارند وگرنه با چیزیکه قابل فهم نباشد، چگونه بسنجند، بعضی از روحانی نمایان قرآن را با خبر امام میسنجند، پس اگر موافق خبر امام شد میپذیرند وگرنه میگویند ما نمیفهمیم. در جواب ایشان بایدگفت هیچ کس نگفته قرآن را با خبر بسنجید، ولی رسول خدا و أئمّه فرمودهاند خبر را با قرآن بسنجید، باضافه آن وقت که قرآن نازل شد خبری نبود که به آن بسنجند. و به خبر عرضه نکرده فهمیدند. دلیل نهم – کفّار قریش قرآن را میفهمیدند با اینکه خبر رسول خدا را قبول نداشتند و به برکت فهم قرآن هدایت شدند و حتّی ابوجهل و ابوسفیان که به مردم میگفتند به قرآن گوش ندهید و یا پنبه در گوش خود بگذارید معلوم میشود آن اعراب میفهمیدند. آن عرب پابرهنة بیسواد قرآن را میفهمید چگونه مدّعیان دانش میگویند قرآن قابل فهم نیست؟! و نباید مردم به آن تمسّک جویند، زیرا اگر مردم متوجّه قرآن بشوند دکّان ایشان کساد خواهد شد، واگر مردم به قرآن توجه كنند دروغهای ساخته ايشان آشكار خواهد شد. و لذا میگویند قرآن قابل فهم نیست و یا باید امام بیاید، مثلاً کسانیکه میگویند امام و امامزاده از نور خلق شدهاند آیة قرآن بر ضرر ایشان خطاب به رسول خدا(ص) میفرماید: *هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ&، و یا میفرماید: *إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ&. یعنی ما انسان را از نطفه آفریدیم. پس معلوم میشود هر انسانی و حتّی رسول و امام از نطفه خلق شده و دروغگو رسوا میشود و لذا بناچاری میگویند قرآن قابل فهم نیست. ثانیاً عدّهای که از روایات مجعوله نان میخورند و روایات نامعقولی در تفسیر قرآن از قول امام پیش خود جعل کردهاند که با قرآن نمیسازد ناچار میگویند قرآن قابل فهم نیست تا مردم مجعولات ایشان را بپذیرند، و اگر قرآن را بفهمند آن مجعولات را دور میریزند و جاعل آن را لعن میکنند. مثلاً در تفسیر آیة: والتین ... نوشتهاند که تین امام حسن و زیتون امام حسین(ع) است که خدا به ایشان قسم خورده، در صورتیکه این سوره مکّی است و آن وقت که این سوره نازل شد نه امام حسنی بوده و نه امام حسینی! مثلاً در جلد اول کافی ص 195 نوشتهاند از قول امام که مقصود از کلمة نور در هر جای قرآن، أئمّه میباشد، حال اگر کسی بگوید خدا فرموده: * وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُوراً مُّبِيناً &، بصریح آیات، قرآن است که نازل شده نه امام، در جواب میگویند ما قرآن را نمیفهمیم، باید از ایشان پرسید چگونه اگر برخلاف لغت عرب، نور به معنی امام باشد و یا تین به معنی امام حسن(ع) باشد و یا لیل به معنی عمر باشد قرآن را میفهمید، و أمّا اگر طبق لغت و عرف عرب، نور به معنی روشنی و یا تین به معنی انجیر و یا لیل به معنی شب باشد قابل فهم نیست؟! إن هذا لشيء عجاب و إن هو إلا قول الزور. هر کس میداند لیل به معنی شب است نه به معنی خلیفه، حال اگر به معنی شب باشد قبول نیست و اگر به معنی خلیفه باشد چگونه قبول است!! دلیل دهم – قرآن نور مبین و در نورانیّت و روشنی و واضحی بالاترین کلام است و کلام بزرگان بشر چه امام و چه پیغمبر نسبت به کلام خدا مانند چراغدستی و یا شمع است نسبت به خورشید، آیا از جهالت نیست که کسی کلام روشن خدا را نفهمد و بخواهد بواسطة کلمات دیگران بفهمد، در صورتیکه کلام خدا نور مبین و نور یقین است. باید گفت شما میخواهید با شمع خورشید را پیدا کنید: زهی نادان که او خورشید تابان به نور شمع جوید در بیابان
دلیل یازدهم – برای اینکه قرآن قابل فهم است اینکه هر وقت رسول خدا(ص) و یا أئمّه(ع) مطلبی را بيان میکردند برای اثبات مطلب خود آیهای از آیات قرآن دلیل میآوردند، و هر کس به ایشان میگفت مدرک شما در فلان حکم چیست؟ ایشان فوری آیهای را نشان میدادند، مانند اینکه در وسائل الشیعه در باب مسح سر در وضوء زراره شنید که امام صادق(ع) میگوید؛ مسح را ببعض سر بايد كشيد، زراره پرسيد: از چه مدرك می فرمائيد؟ امام فرمود: بدليل "باء" در آيه *وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ & كه برای تبعيض است. و مانند اینکه آن امام(ع) به منصور دوانقی فرمود: بقول نمّام گوش مده زیرا خدا در قرآن فرموده: *إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا&، و منصور این آیه را شنید و فهمید، و مانند اینکه آن امام(ع) به كسيكه در بیت الخلا مینشست برای استماع صوت زنان مغنیه فرمود: آیا نشنیدی که خدا در قرآن فرموده: *إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً&، و او این آیه را فهمید و از نشستن در آنجا خودداری کرده و مانند اینکه امام صادق(ع) به فرزند خوداسماعیل فرمود هرگاه مؤمنون نزد تو شهادت دادند ایشان را تصدیق کن بدلیل اینکه خدا فرموده ( يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ) (التوبه: 61) و مانند اینکه آن امام(ع) فرمود اگر مطلقة ثلاثه را بندهای نکاح کند و او را طلاق دهد برای شوهر سابق او به عقد جدید حلال میشود بدلیل اینکه در قرآن فرموده* حَتَّىَ تَنكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ &، و بنده هم زوج است، و مانند اینکه آن امام(ع) به کسیکه زمین خورده بود و ناخن او کنده شده بود و بر دست خود دوا گذاشته بود و عرض کرد در وضوء چه کنم؟ فرمود این و امثال این از کتاب خدا دانسته میشود که فرموده: * مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ &. مانند آنکه کتاب کافی و تفسیر صافی در مقدمه هفتم کتابش روایت کرده از امام باقر(ع) که به اصحاب خود فرمود: «إذا حدثتکم بشیء فاسئلونی أین هو من کتاب الله»، یعنی: هرگاه من برای شما حدیثی بیان کردم از من بپرسید این حدیث از کجای قرآن استفاده شده. سپس فرمود: رسول خدا(ص) نهی نمود از قیل و قال و فساد مال وکثره سؤال، یکی از اصحاب آن جناب عرض کرد این حدیث رسول خدا(ص) از کجای قرآن استفاده شده؟ فرمود از آیة: ( لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ ) (النساء: 114) و آیة: ( وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَكُمُ ) (النساء: 5) و آیة: ( لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ ) (المائده: 101) و هزاران ورد دیگر که أئمّه(ع) به آیات قرآن استدلال و استشهاد کردهاند برای مطالب خود. و اگر مردم آیات قرآن را نمیفهمیدند این استشهاد صحیح نبود. دلیل دوازدهم – خود آیات قرآن که مردم را أمر به تدبّر و تفکّر در قرآن نموده، اگر قابل فهم نبود چگونه خدایتعالی در سورة نساء آیة 82 أمر به تدبّر نموده: أَفَلَا يتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ «آیا چرا در قرآن تدبّر نمیکنند». و در سورة محمّد(ص) آیة 24 فرموده: أَفَلَا يتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا(محمد/24) «آیا چرا در قرآن تدبّر ندارند بلکه بر دلها قفل زده شده است». و در سورة ص آیة 29 فرموده: كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيكَ مُبَارَكٌ لِيدَّبَّرُوا آياتِهِ «کتاب با برکتی نازل نمودیم برای آنکه تدبّر کنند در آیاتش». و مانند این آیات. پس در تمام آیات إلهی باید تدبّر نمود و حتی آیات متشابهاتش قابل تدبّر و قابل فهم است، چنانچه در فصل 20 خواهد آمد و تدبّر در آیات قرآن واجب است. دلیل سیزدهم – اوامریستکه در قرآن أمر شده به پیروی قرآن و اگر بنا بود کسی نفهمد چگونه خدای تعالی أمر باتّباع آن فرموده، مانند آیة 3 سورة اعراف: اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَيكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ «پیروی کنید آنچه بسوی شما نازل گردیده از پروردگارتان». و آیة 157: فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(الأعراف/157) «پس آنانکه به این رسول ایمان آورند و او را بزرگ شمرند و یاری کنند و آن نوریکه به او نازل شده پیروی کنند ایشان رستگارند». و در سورة بقره آیة 170: وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَينَا عَلَيهِ آبَاءَنَا «و چون به ایشان گفته شود پیروی کنید آنچه خدا نازل نموده گویند بلکه پیروی میکنیم آنچه را که پدران خود را بر آن یافتهایم». و در سورة طه آیة 134 فرموده: رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَينَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آياتِكَ «پروردگارا چرا نفرستادی به سوی ما رسولی که پیروی کنیم آیات تو را». و همچنین در سورة قصص آیة 47 و در سورة لقمان آیة 21 فرموده. پس تمام مسلمین باید تابع آیات کتاب خدا باشند، ولی متأسّفانه زمان ما اگر بشیعه و یا سنّی بگوئی بیائید پیروی قرآن کنیم، ایشان مانند کفّار جاهلیّت میگویند پدران و علماء ما چنین و چنان گفتهاند. پس بعد از ورود این همه آیات که أمر به پیروی قرآن و تدبّر در آن شده، اگر مسلمانی ندیده بگیرد و باز بدنبال افکار خود و یا افکار ملّت خود برود از کفّار جاهلیّت بدتر است، زیرا کفّار جاهلیّت قرآنی نداشتند و چون آمد پذیرفتند و متّحد شدند و از نفاق و عداوت دست برداشتند و نگفتند ما نمیفهمیم، ولی مردم ما ببهانة اینکه نمیفهمیم از کلام خدا اعراض کردهاند و در نتیجه کار بجائی رسیده که شیعه از سنّی، و سنّی از شیعه وحشت دارد، و دشمن جانی یکدیگرند، و یک عدّه بنام روضهخوان شب و روز در گویندگی خود مادّة فساد و دشمنی را زیاد میکنند و شیطان و استعمار و دشمنان دین اسلام را، از خود خوشنود و مسرور میگردانند، و منشإ تمام این بدبختیها و زیانها این است که در حوزههای علمیّه به طلّاب علوم دینی تزریق میکنند که قرآن ظنّیّ الدّلالة و حدیث قطعی الدّلاله است، و طلّاب سادة خوشباور خبر ندارند که این سخن از کجا پیدا شده و کدام دشمن این کلام را به میان ایشان آورده، و این کلام باطلی است و نتائج بسیار سوئی دارد، از آن جمله عدم توجّه محصلین به آیات قرآن و قطعیندانستن مفاد آن، در حالیکه دلالت آیات قرآن بر معانی آن از هر کلامی بهتر و قطعیتر است، شما یک خط نهجالبلاغه را که حدیث است بگذارید در جنب یک آیه از قرآن، هر کم سوادی میفهمد که آیات قرآن از نهجالبلاغه واضحتر و دلالتش بر معنی قطعیتر است، آیا دلالت جمله آیة: ( أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ ) (النساء: 59، والمائده: 92، والنور: 54، ومحمد: 33، والتغابن: 12) و یا آیة: ( إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ) (النحل: 90) قطعی نیست، اگر بگویند دلالت قرآن بر مطالب آن قطعی است ولیکن مطالب آن اجمالی است که تفصیل آن در آیه ذکر نشده، گوئیم باشد اخبار نیز چنین است، اخبارهم مجمل دارد، آیا حدیث: ما بعث الله نبیا إلا بصدق الحدیث و أداء الأمانة، مطلب آن مجمل نیست و تفصیل موارد صدق ذکر شده، البتّه مجمل است، حدیث فوق با آیة: ( إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا) ( النساء: 58) هیچ فرقی ندارد، بلکه آیه روشنتر است، همانطوریکه قرآن گاهی باجمال سخن گفته و گاهی به تفصیل، اخبار و احادیث نیز چنین است، کلام اجمالی دلالت قطعی بر معنی اجمالی دارد و کلام مفصّلتر دلالت بر معنی تفصیلی، چه قرآن باشد و چه خبر. عدهای از بیسوادان چون تزریقات سوء در آنان اثر کرده، میگویند در جملة «أقیموا الصلاة و آتوا الزکاة» چون شرائط و آداب و کیفیّات ذکر نشده و مجمل است پس ظنّیّ الدّلالة میباشد، در جواب ایشان باید گفت: دلالت جملة: أقیموا الصْلاة قطعی است ولواینکه بر معنی اجمالی باشد مانند دلالت حدیث: «بنی الإسلام علی خمس الصلاة و الزکاة و...» که تفصیل در این حدیث نیز ذکر نشده است. به هر حال کلام خدا از هر کلامی بهتر و دلالت آن واضحتر و قطعیتر است، پس حوزههای علمیّه در عوض اینکه مسلمین را بیدار کنند و به طرف قرآن سوق دهند، خواب آنان را عمیقتر کردهاند. اگر کسی بگوید چون قرآن محکم و متشابه دارد و متشابه آنرا کسی نمیفهمد. جواب این است که اوّلاً متشابه قابل فهم است چنانکه در فصل 20 خواهد آمد. ثانیاً اگر علّت ظنّی و قطعیّالدلاله بودن وجود متشابه است احادیث نیز محکم و متشابه دارد، باضافه بر اینکه ضدّ و نقیض دارد، به اضافه بر اینکه کم و زیاد شده، در بسیاری از احادیث. پس چرا اخبار را بدین واسطه ظنّیّ الدّلاله نمیدانید، اخبار بسیاری وارد شده که اخبار دینی محکم و متشابه دارد چنانکه مثلاً در ج 2 بحار ص 185 چندین خبر نقل کرده از حضرت رضا(ع) که فرمود: «إن فی أخبارنا متشابها کمتشابه القرآن، و محکما کمحکم القرآن، فردوا متشابهها دون محکمها». یعنی: «محققاً در اخبار ما متشابه است مانند متشابه قرآن، و محکم است مانند محکم قرآن، پس متشابه خبر را ردّ کنید به محکم آن».
تفسیر تابشی از قرآن (جلد اول، دوم، سوم و چهارم)، تألیف: آیت الله العظمی سید ابوالفضل ابن الرضا برقعی قمی
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|