|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>قرآن > نویسندگانی که قرآن خود را به رسول خدا صلی الله علیه و سلم عرضه کردند
شماره مقاله : 9902 تعداد مشاهده : 269 تاریخ افزودن مقاله : 31/1/1390
|
بسیاری از مورّخین و محدّثین از آن جمله ابوعبیده در کتاب "القراءات" و ابوعبدالله زنجانی در "تاریخ القرآن" و مجلسی در ص77، ج 92 "بحار" جدید و سیوطی در کتاب "اتقان" و محمد بن اسحق در "فهرست" خود و بخاری در صحیح خود نوشتهاند که در زمان رسول خدا(ص) بعضی از اصحاب او قرآن را در حضور او جمع کرده و به آن حضرت عرضه میداشتند، از آن جمله علی بن ابیطالب(ع) و سعد بن عبيد بن النعمان و ابوالدرداء و معاذ بن جبل و ابوزید ثابت بن زید و أبیّ بن کعب و عبید بن معاویه و زید بن ثابت. بخاری در یک جا روایت کرده از قتاده که گفت سؤال کردم از انس بن مالک خادم رسول خدا(ص) که در زمان پیغمبر چه کسی جمع کرد قرآن را؟ او چهار نفر را نام برد که همه از انصار بودند: 1- ابیّ بن کعب، 2- معاذ بن جبل، 3- زید بن ثابت، 4- ابو زید. و در جای دیگر نقل کرده که یکی از جمعکنندگان قرآن در زمان رسول خدا(ص) ابوالدرداء بود و در کتاب "اتقان" سیوطی روایت کرده که جامعین قرآن عدهای بودند و پنج نفر را نام برده: معاذ و عبادة بن الصامت و أبی بن کعب و ابوالدرداء و ابو ایّوب انصاری. و جای دیگر یکی از جمعکنندگان قرآن را در زمان رسول خدا(ص) عثمان شمرده و دیگر تمیمداری را نام برده. بیهقی و ابیداود و شعبی شش نفر را نام بردهاند و اضافه بر کسانیکه ذکر شد مجمع بن جاریه را شمرده. و خوارزمی در کتاب مناقب خود روایت کرده و دو نفر را نام برده که زمان رسول خدا(ص) قرآن را جمع کردند: علیّ بن ابیطالب(ع) و أبیّ بن کعب. به هر حال از مجموع اخبار و روایات مسلم میشود که عدهای در زمان رسول خدا(ص) نویسنده و جمعکنندة قرآن بودند در حضور رسول خدا(ص) و حضور هزاران نفر اصحاب او. و همان قرآنها بتوسط رونویس بتدریج زیاد شد که در خانة هر یک از مسلمین چه اصحاب رسول(ص) و چه تابعین، یک قرآن یا بیشتر موجود بوده، تا بجائیکه یک نفری مانند ربیع بن خثیم چهار صد نفر شاگرد قاری قرآن داشت، و او بود که از طرف حضرت أمیر(ع) مأمور سرحد قزوین شد. و آن قدر نسخههای قرآن در عصر صحابه و تابعین زیاد شده بود که در دسترس تمام مسلمین بود و بهمین صورت نسخهها رو به ازدیاد بود، و مسلمین از پدران خویش گرفتند و به فرزندان خود رسانیدند و نشر شده و تمام مسلمین سابقین و لاحقین راویان و ناقلان و کاتبان این قرآن بودهاند، از زمان ما تا زمان رسول خدا(ص) بتواتر رسیده، و هیچ کتابی این چنین تواتری بخود ندیده. متأسفانه مسلمین که باید تواتر قرآن را بدانند و متوجه باشند که قرآن سند دین و مدرک رسالت پیغمبر و سند شریعت ایشان است، در عین بیخبری مانده و متوجه نشدهاند تا جائیکه بعضی از ايشان خیال کردهاند این قرآن نوشتة یکی از اصحاب و راوی آن عثمان میباشد، غافل از آنکه عثمان مردم رابه قرائت واحد دعوت کرد، آن هم قرآنی که بین اصحاب رسول مشهور بود و به رسول خدا(ص) عرضه شده بود، و این عمل مورد قبول اصحاب رسول(ص) با تأیید علی بن ابیطاب(ع) بود نه اینکه عثمان قرآن خود را که مدوّن کرده بزور بر سایرین تحمیل کرده باشد! خیر چنین نبوده، چون پس از رسول خدا(ص) در کیفیّت قرائت بسیاری از کلمات قرآن اختلاف بود مثلا یکی "مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ" و دیگری "ملک یوم الدین" می خواند یکی "يَطْهُرْنَ" بتخفف و ديگري "یطّهرن" بتشدید طاء قرائت مینمود. خلیفة سوم که آنروز زمامدار مسلمین بود اصحاب رسول خدا(ص) راخواست برای رفع اختلاف.
تفسیر تابشی از قرآن (جلد اول، دوم، سوم و چهارم)، تألیف: آیت الله العظمی سید ابوالفضل ابن الرضا برقعی قمی
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|