|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>تفسیر قرآن>سوره اخلاص > تفسیر سوره اخلاص از تفسیر راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن
شماره مقاله : 9796 تعداد مشاهده : 330 تاریخ افزودن مقاله : 26/1/1390
|
تفسیر سوره إخلاص
مکی و 4 آیه است. بسم الله الرحمن الرحیم آیه ی 4-1: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ بگو : اوست خدای یکتا ، اللَّهُ الصَّمَدُ خدایی که در، حاجت به او رو کنند ، لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ نه زاده است و نه زاده شده ، وَلَمْ یكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ و نه هیچ کس همتای اوست «قُل» با یقین قطعی و با باور و شناخت بگو:« هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» خداوند یگانه و یکتا است و یگانگی فقط در او منحصر است. پس او دارای یگانگی کامل است و دارای نام های نیکو و صفات والا و کارهای مقدس است و همانند و شبیهی ندارد. « اللَّهُ الصَّمَدُ» و بندگان برای رفع همه نیازهایشان رو به سوی او می آورند. پس مردم جهان بالا و پائین به شدت به او نیازمندند و نیازهایشان را از او می خواهند و در کارهای مهم خود رو به سوی او می کنند. چون او در صفت هایش و در دانایی و علم کامل می باشد. و بردباری است که بردباری او کامل است و مهربانی است که رحمت او همه چیز را فرا گرفته است و سایر صفات او چنین می باشند. و از کمال خداوندی این است که او« لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ» فرزندی نزاده و نه زاده شده است چون در کمال بی نیازی می باشد.« وَلَمْ یكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ » و در صفات و نام ها و کارهایش همگون و همتایی ندارد. خجسته و با برکت است خداوند متعال. این سوره مشتمل بر توحید اسما و صفات می باشد. پایان تفسیر سوره إخلاص
تفسیر راستین (ترجمه تیسیر الکریم الرحمن)، تألیف:علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی «رحمه الله» متوفای 1376 هجری قمری (1334هجری شمسی)، ترجمه: محمد گل گمشادزهی
مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی islamwebpedia.com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|