|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>اشخاص>سوره تین > تفسیر سوره تین از تفسیر راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن
شماره مقاله : 9725 تعداد مشاهده : 317 تاریخ افزودن مقاله : 24/1/1390
|
تفسیر سوره تین
مکی و 8 آیه است. بسم الله الرحمن الرحیم آیه ی 8-1: وَالتِّینِ وَالزَّیتُونِ سوگند به انجیر و زیتون ، وَطُورِ سِینِینَ سوگند به ، طور مبارک ، وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ سوگند به این شهر ایمن ، لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ که ما آدمی را در نیکوتر اعتدالی بیافریدیم ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ آنگاه او را فروتر از همه فروتران گردانیدیم إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیرُ مَمْنُونٍ مگر آنان که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند که پاداشی بی پایان دارند فَمَا یكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّینِ پس چیست که با این حال تو را به تکذیب قیامت وا می دارد ? أَلَیسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِینَ آیا خدا، داورترین داوران نیست ? « وَالتِّینِ وَالزَّیتُونِ» سوگند به انجیر و زیتون، خداوند به این دو درخت سوگند خورده است چون این درختها و میوه آنان منافع زیادی دارند و بیشتر در سرزمین شام هستند؛ جایی که عیسی بن مریم علیه السلام در آن به پیامبری برگزیده شد. « وَطُورِ سِینِینَ» طور سینا محل نبوت موسی علیه السلام است. « وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ» و سوگند به شهر امین که مکّه ی مکّرمه محل نبّوت محمّد(ص) است. پس پروردگار متعال به این اماکن مقدس که آن را برگزیده و برترین پیامبران در آن مبعوث شده اند سوگند یاد کرده است. « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» آنچه که خداوند برای آن سوگند خورده این است که انسان را در آفرینشی کامل و با اعضای متناسب و قامتی راست آفریده است و انسان هیچ چیزی از نیازهای ظاهری و باطنی را از دست نداده است. « ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ» با وجود این نعمت های بزرگ که شکر آن باید گزارده شود بیشتر مردم از شکرگزاری برای خداوند که این همه نعمت را به آنان داده است اعراض می کنند و به بازی و سرگرمی مشغولند و فرومایه ترین چیزها و رفتارها را برای خود می پسندند . پس در نتیجه خداوند آن ها را در پائین ترین طبقه ی دوزخ که محل گناهکاران است و در برابر پروردگارشان سرکشی کرده اند قرار می دهد. مگر کسی که خداوند بر او منت گذارده و به او توفیق ایمان و عمل صالح و اخلاق درست بدهد . « إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیرُ مَمْنُونٍ» پس آنان پاداشی پایان ناپذیر دارند، بلکه لذت ها و ش ادی های آنان فراوان و نعمت های آن ها زیاد و همیشگی است و از بین نخواهدرفت. « فَمَا یكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّینِ» ای انسان! چه چیزی تو را وادار می کند که روز جزا را تکذیب کنی؟ حال آن که بسیاری از نشانه های خداوند را که مایه یقین تو می باشند مشاهده کرده ای و چیزهای زیادی از نعمت خدا را دیده ای که ایجاب می کند تا نعمت های او را ناسپاسی نکنی. « أَلَیسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِینَ » پس آیا حکمت خدا اقتضا می نماید که مردم را بیهوده رها کند و امرونهی نشوند و سزا و پاداش نبینند؟! یا کسی که انسان را در مراحل مختلف آفریده است و به او نعمت ها و خیر و نیکی فراوان و بی شمار بخشیده و او را خیر و نیکی فراوان و بی شمار بخشیده و او را به سرای جاودانگی و هدف نهایی اش برخواهد گرداند؟! پایان تفسیر سوره تین
تفسیر راستین (ترجمه تیسیر الکریم الرحمن)، تألیف:علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی «رحمه الله» متوفای 1376 هجری قمری (1334هجری شمسی)، ترجمه: محمد گل گمشادزهی
مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی islamwebpedia.com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|