|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>سیره نبوی>ارقم بن ابی ارقم
شماره مقاله : 97 تعداد مشاهده : 407 تاریخ افزودن مقاله : 12/5/1388
|
خانه ارقم بن ابی ارقم، مقر فرماندهی مؤلفان کتابهای سیره بر این عقیدهاند که انتخاب خانة ارقم به عنوان اولین مقر فرماندهی بعد از برخورد میان مسلمانان و مشرکان بود که در آن برخورد، مهارت سعد بن ابی وقاص رضي الله عنه نمایان گردید. ابن اسحاق میگوید: «اصحاب پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم وقتی میخواستند نماز بخوانند به درهها میرفتند تا نماز خود را از قومشان پنهان نمایند. در یکی از روزها وقتی سعد بن ابی وقاص با تعدادی از اصحاب پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم در درهای از درههای مکه نماز میخواند، ناگهان گروهی از مشرکان به آن جا آمدند و اعتراض کردند و با هم درگیر شدند. سعد بن ابی وقاص سر مردی از مشرکان را با استخوان چانة شتر زخمی کرد و این اولین خونی بود که در اسلام ریخته شد.»[1] خانة ارقم مرکز جدیدی برای دعوت بود که مسلمانان در آن گرد هم میآمدند و آیههای نازل شده بر پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم را از او یاد میگرفتند و به سخنانش گوش فرا میدادند و او آنها را به یاد خدا میانداخت و برایشان قرآن تلاوت مینمود و آنها تمامی خواستهها و آرزوها و وضعیت خود را برای او بیان میکردند، پس او آنها را زیر نظر خود تربیت مینمود و این گروه، باعث خشنودی و روشنی چشم پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم میشدند.[2]
محور اصلی تعالیم خانه ارقم محور اصلی تعالیم خانه ارقم قرآن کریم بود. قرآن کریم، تنها برنامه و اندیشهای محوری بود که فرد مسلمان براساس تعالیم آن تربیت و پرورش مییافت. جبرئیل آیات قرآنی را بر پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم نازل میکرد و اصحاب آن را از پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم میشنیدند و در رگهایشان مانند خون جریان پیدا میکرد و در قلب و روح آنان رسوخ پیدا میکرد و از آنجا که تعالیم پروردگار معیار اصلی در زندگی آنان بود، لذا از آن متأثر میگشتند. در نتیجه هر یک از آنها به انسانی جدید، با ارزشها، احساسات، اهداف، سلوک و آرمانهای نوینی تبدیل میشد. پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم به شدت میکوشید و تلاش مینمود تا قرآن کریم تنها محور اصلی تربیتی باشد تا اصحاب براساس تعالیم آن تربیت گردند.[3] یاران پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم ، در خانه ارقم فقط قرآن و رهنمودهای ایشان را بزرگترین و اساسیترین قانون دعوت و زندگی و تمدن میدانستند و قرآن تنها منبعی بود که شاگردان پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم فرا میگرفتند؛ پس قرآن، تنها منبع فراگرفتن و کتاب زنده این امت و پرچمدار مهربانی و مدرسهای است که امت اسلام در آن درسهای زندگی را فرا میگیرد. یاران پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم با جدیت و علاقة شدیدی رهنمودهای قرآن کریم را فرا گرفتند و به شدت کوشیدند تا با دقت کامل به آن عمل نمایند و در تمام امور زندگی فعلی و آینده خود از رهنمودهای آن استفاده میکردند. آنها زندگی خود را بر اساس رهنمودهای قرآن کریم، قرار داده بودند بنابراین، تصویری عملی برای این رهنمودهای الهی ارائه دادند. پس قرآن کریم، مدرسه الهی بود که دعوتگران و رهبران ربانی از آن فارغ التحصیل شدند، نسلی که بشر نه در گذشته و نه در آینده نظیر آن را دیده است. خداوند، قران کریم را بر پیامبرش نازل نمود تا به وسیلة آن امتی پدید آورد و به وسیلة آن دولتی تأسیس نماید و جامعهای را سامان دهد و ضمیرها، اخلاقها و عقلها را تربیت نماید و عقیده، ایدئولوژی، اخلاق و احساساتی را اساس نهد و از این مدرسه یاران نخست پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم که در مقام زمینههای عقیدتی، روحی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و نظامی به برتری رسیده بودند، فارغ التحصیل شدند.[4]
علل انتخاب خانه ی ارقم 1- کسی از اسلام آوردن ارقم اطلاعی نداشت، از این رو آنان فکر نمیکردند که پیامبر و یارانش در خانه ارقم با هم دیدار داشته باشند. ارقم بن ابی ارقم از قبیله بنی مخزوم بود که پرچم مبارزه و جنگ علیه بنیهاشم را به دوش میکشید و اگر هم اسلام آوردن ارقم معروف میبود به ذهن کسی خطور نمیکرد که در خانه او، پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم و یارانش با یکدیگر دیدار داشته باشند؛ زیرا این به معنی ملاقات در قلب صف دشمن بود. ارقم بن ابی ارقم در سن شانزده سالگی به اسلام گروید و روزی اگر قریش به فکر جستجو از مرکز تجمع اسلامی میافتادند به این فکر نمیافتادند که در خانههای جوانان کم سن و سال اصحاب محمد به جستجو بپردازند؛ بلکه نگاه قریش و جستجوی آنها به خانههای بزرگان اصحاب معطوف بود. آنها چنین میپنداشتند که محل تجمع باید یکی از خانههای بنیهاشم یا خانه ابوبکر یا کسی دیگر باشد. بنابراین، انتخاب این خانه به عنوان محل تجمع از نظر امنیتی کار فوق العادهای بود و هرگز قریش به این مکان یورش نبردند و محل دیدار پیامبر با یارانش را کشف نکردند.[5]
به نقل از: الگوی هدایت (تحلیل وقایع زندگی پیامبر اکرم)، جلد اول، مؤلف : علی محمّد صلّابی، مترجم : هیئت علمی انتشارات حرمین. زيرنويسها: [1]- ابن هشام، ج 1، ص 236. [2]- التربیة القیادیه، ج 1، ص 198. [3]- دولة الرسول من التکوین الی التمکین، ص 225. [4]- همان، ص 235. [5]- المنهاج الحرکی، غضبان، ج 1، ص 49.
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|