|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>عالم برزخ > اثبات وجود عالم برزخ و آغاز زندگی بشر در قالب روحی
شماره مقاله : 9629 تعداد مشاهده : 353 تاریخ افزودن مقاله : 18/1/1390
|
اثبات وجود عالم برزخ و آغاز زندگی بشر در قالب روحی
*عالم اوّل حیات از آنجا که همه ما انسان ها امروز درعالم اوّل یا دنیا هستیم نیازی به اثبات دیده نمی شود، وجود انسان خود دلیل بر این عالم است، ابتدا خلق شده در ظرفی کوچک تر به نام رحم مادر (عالمی بسیار کوچک و محدود) سپس از آن عالم کوچک به عالم بزرگتر آمده ایم . وَسَلاَمٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیاً (مریم/15) سلام بر او (عیسی بن مریم) روزی که متولّد شد (خلقت و آمدن به عالم دنیا)، روزی که می میرد (وارد عالم روحی شدن)، و روزی که زنده برانگیخته می شود (مجدداً وارد عالم قیامت شدن) { این آیه به سه عالَم اشاره می کند} قرآن کریم خبری ضمنی از عالم برزخ یا عالم دوّم زندگی بشر می دهد که یک عالم جسمی نیست. *عالم دوّم حیات قرآن کریم به انسان درخلال آیات زیرخبر می دهد که : وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ (آل عمران/169)= وکسانی را که در راه خدا کشته شده اند را مرده مپندارید ، که زندگانند و نزد خدای خویش روزی می برند الف واژه(أَحْیاءٌ)نشان می دهد زنده هستنداما در قالب بدن برزخی نه بدن جسمی . ب واژه(عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون) نشان می دهد نزد پروردگارشان روزی می خورند درهمان بدن برزخی یعنی، متناسب بدن جدیدشان روزی می برند(این آیات بقای روح مؤمنین را خبرمی دهد و بقای روح کفّار و منافقان را هم در آیات64 و 65 سوره مؤمنون آورده) یعنی اصل بقاء پس از مرگ را منحصر به شهدا و مؤمنان نکرده ،که شامل کافران هم می شود ، ولی کیفیت بقای دو دسته را متمایز کرده( درسوره انبیاء آیه 35) فرموده: هر نفسی جشنده مرگ است . نکته: برخی تصوّر می کنند که شهدا، پیامبران، ائمه و اولیای خدا پس از مرگ با عالم انسان ها حفظ رابطه کرده اند! و خداوند انسان را با خبر می کندکه بله آنان مرده اند نسبت به حیات دنیائی، ولی زنده اند در نشئه دیگر حیات (حیاتِ برزخی) ولی بیخبراز عالم اوّل یا دنیا هستند، (توضیح این قسمت دربخش مجهول ششم آمده )از این رو در سوره بقره آیه 154 می فرماید: یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللّهَ لاَ یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ (آل عمران/171) نگوئید کسانی که در راه خدا کشته شده اند مرده اند ، زنده اند ، امّا شما درک نمی کنید به فضل و نعمت خدا خشنود و اینکه خداوند پاداش مؤمنان را ضایع نسازد فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم مِن خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلاَ هُمْ یحْزَنُونَ (آل عمران/170) به آنچه خداوند ازفضل خویش به آنها داده است شادمانند و از سرانجامِ یارانی که به ایشان نپیوسته اند مسرورندکه هیچ بیم وترسی برآنان نیست و اندوهگین نشوند . در این آیات نمی خواهد بگوید فقط شهدا زنده هستند و مثلاٌ پیامبران که به مرگ طبیعی مردند در عالم برزخ زنده نیستند؟ این آیات قبل و بعدمربوط به جنگ احد است مردم را دسته بندی می کند به تناسب موضوع دسته بندی کرده ، عده ای سست شدند ، عده ای رشادت کردند ، عده ای شهیدشدند ، چون موضوع جنگ است که می خواهد بگوید این کشته شدگان زنده هستند. موضوع دیگر اینکه می گوید شهدا زنده اند ، ازطرفی هم می گوید:( همه كس طعم مرگ را می چشد= كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمُوت «عنكبوت /57» و حتی به پیامبر هم می گوید: تو هم مثل همه می میری..إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُون (زمر/30) یعنی می گوید:مرده ، مثل زنده غذا نمی خورد ، شرایط انسان زنده را ندارد ، حیات دنیایی رانمی گوید ، حیات برزخی را می گویدکه زنده اند ونزد خدا روزی دارند. برخی ازمروجین خرافات و اباطیل از راه مغالطه آمده اند که چون آنان نزدخدا هستند پس مثل خدا همه جا هستند! درحالیکه آیات حکایت ازقرب خدا می کند . أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلاَ هُمْ یحْزَنُونَ= آیه می گوید:آنان در آن عالم نه خوفی نسبت به آینده دارند و نه از گذشته غم دارند مثال :اگرروح پدری متوّجه این عالم بود و می دید که بچه هایش همه فاسد و خلاف کارشدند و انبیاء هم روحشان متوّجه این عالم بود ومی دیدند که اکثرپیروانشان بیراهه می روند ! خداوند هم که گفته آنان غمی ندارند این که ضد آیه می شود ، در دنیا که مشکلات داشتند ، حالا هم که رفتند غم و اندوه داشته باشند ! آیا ممکن است آنجا هم برایشان جهنم باشد. هرگز. در آیه بعد هم می فرماید خدا اجر مؤمنین را ضایع نمی کندیعنی آسایش فقط شامل شهدانمی شود به مؤمنین هم اختصاص دارد منتهی خبرمی دهدکه آن عالم هم درجاتی دارد شهدا درجه بالاتری دارند. لَهُمْ دَارُ السَّلاَمِ عِندَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِیهُم بِمَا كَانُوا یعْمَلُون (انعام/127) آنان را درنزد پروردگارشان سرای آرامش است و خدا به سبب کارهای که می کنند دوستدار آنهاست (یعنی دربدن برزخی نزد پروردگارشان آرامش دارند) ولی به آیات قیامت که می رسد خبرمی دهد که مستقیم در بهشت هستند . و باز خداونددرمورد مرگ هشدار می دهدکه : حَتَّی إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُون تاآنگاه كه مرگ به سوی كسی ازآنان آید ، گوید: پروردگارا مرا باز گردان لَعَلّی أَعْمَلُ صَالِحاً فِیمَا تَرَكْتُ شایددرسرائی كه(آنجا كار های نیك را ) فرو گذارده ام ، كارِ نیكی انجام دهم كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَهُ هُوَ قَائِلُهَا وَ مِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَی یوْمِ یبْعَثُون(مؤمنون/99و100) چنین نیست ، بی گمان آن سخنی است كه اوآن را می گوید و فرا رویشان تا روزی كه برانگیخته شوند برزخی است.( عالم برزخ را نشان می دهد) فَوَقَاهُ اللَّهُ سَیئَاتِ مَا مَكَرُوا وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَاب النَّارُ یعْرَضُونَ عَلَیهَا غُدُوّاً وَعَشِیاً وَیوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَاب (غافر/45 و46) این آیات درمورد مؤمن آل فرعون است که چون بزرگان درباری حکم به قتل حضرت موسی(ع) را صادرکردند زبان به اعتراض و ارشاد گشوده است : پس خداوند اورا ازگزند مکرشان حفظ کرد و پیروان فرعون را به عذاب بد گرفتارنمود . آنان هرصبح و شام برآتش عرضه می شوندوروزی که قیامت برپاشود:پیروان فرعون را به شدید ترین عذاب وارد نمایند. یعنی اکنون که درقالب و عالم برزخی هستند صبح وشب برآتش عرضه می شوند (نه داخل) اما درقیامت که عالم جسمانی است ، جسمشان وارد آتش می شوند. آیات بعدی از(سوره یس/36و37)است قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُون بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُكْرَمِین . به او گفته شد : وارد بهشت شو . گفت : ای کاش قوم من بدانند که خداوندم مرا آفرید و ازگرامیانم قرار داد. یعنی دربهشت عالم برزخی می گوید : ای کاش قوم من هم این حقیقت را می فهمیدند ، معلوم می شود هنوز قوم او به او نپیوسته اند ، چون درقیامت همه بهم می پیوندند. *عالم سوّم حیات همه آیات مربوط به قیامت نشان دهنده عالم سوّم یا زندگی جاوید بشراست .
* اثبات معاد جسمانی ؟ عالم سوّم حیات قرآن کریم در آیات مختلف عالم سوم حیات انسان یا معاد را فقط جسمانی نشان می دهد، درحالیکه برزخ را روحانی مطرح می کند . در سوره های «الشَّمس و الزّلزّله» هم سخن ازحضور انسان در عالم مادی است و حتی در داستان اصحاب كهف كه پس از 309 سال آنان را ازخواب بیدار می كند و به میان مردم می آیند در آخر آیه می فرماید : وَكَذَالِكَ أَعْثَرنَاعَلَیهِمْ لِیعْلَمُواْ أَنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَهَ لَارَیبَ فِیهَا (كهف/21) یعنی :و بدینسان مردم را از حال آنان مطلع كردیم تا بدانند كه وعده خداوند حقّ است و هیچ شكّی در قیامت نیست (كه قیامت در راه است) در این ماجرا هم ، معاد روحانی را مطرح نكرده ، جسم آنان زنده شده و بین مردم آمدند . و باز در قرآن می گوید: وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَاهُم مِّن الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّهِمْ ینسِلُون=(اجداث جمع قبر است ) یعنی: وچون در صور دمیده شود ، ناگاه از قبر ها بسوی پروردگارشان خواهند شتافت . وباز می فرماید : قَالُوا یا وَیلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الْرَّحْمَانُ وَ صَدَقَ الْمُرسَلُون (یس/50 و51) یعنی:گویندوای برما،چه كسی ما را ازخوابگاهمان (مرقدمان) برانگیخت؟ این همان وعده خدای رحمان بود و پیامبران راست گفتند. جایگاه روح مربوط به قبر نیست كه بیرون بیاید و مشخص است كه جسم از قبر بیرون آمده و مجدداً روحی كه قبض شده بود به جایگاهش باز گشته و به حضور پروردگارش می رود . وبازمی فرماید: وَ تَرَی الْأَرضَ هَامِدَه یعنی: وزمین را خشكیده می بینی فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاء َ اهْتَزَّتْ وَ أَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجِ بَهِیچٍ (حج/5) پس هنگامی كه آب باران را برآن فرو فرستیم به جنبش در آید و رشد یابد و ازهمه نوع گیاهان خرم برویاند سپس نتیجه را می گوید: ذَالِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ = این نشانه آنست كه خداوند برحقّ است وَ أَنَّهُ یحْی الْمَوتَی= و آنكه او مردگان را زندمی كند وَ أَنَّهُ عَلَی كُلِّ شّیءٍ قَدِیر(حج/6)= و آنكه او بر هركاری تواناست . وَ أَنَّ السَّاعَهَ ءَاتِیهٌ لَّارَیبَ فِیهَا= شكّی نیست كه قیامت در راه است وَ أَنَّ اللَهَ یبْعَثُ مَنْ فِی القُبُور(حج/7) = و اینكه خداوند بر می انگیزد آنان را كه درقبرهاخفته اند(باران،گیاه ، قبر ، مردگان همه مسائل مادی هستند نه روحانی) در سوره یس می فرماید : وَ ضَرَبَ لَنَا مَثََلا وَنَسِی خَلْقَهُ = برای ما نمونه ای آورد ( از استخوانهای پوسیده) و آفرینش خود را فراموش كرد قَالَ مَنْ یحْی الْعِظَامَ وَ هِی رَمِیم (یس/78)= و گفت چه كسی استخوانها را در حالیكه پوسیده اند زنده می كند؟ قُلْ یحْییهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّهٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِیم(یس/79) بگو:كسی آنها را زنده می كند كه نخستین بار آنها را پدید آورد و او به هر آفرینشی داناست ازآنجاكه مرگ وحیات به نظرانسان متناقض هستند خداوند مثال دیگری می آورد . الَّذِی جَعَلَ لَكُم مِّنَ الْشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنتُم مِّنُهُ تُوقِدُون(یس/80) یعنی:كسی كه در درخت سبز برایتان آتشی قرار داده كه آنگاه شما از آن آتش می افروزید(اخضربمعنی سبز رنگ است ) برطبق قوانین ظاهری بایدماده قابل اشتعال خشگ باشدتا بسوزد! امّا در عربستان دو گیاه به نامهای عفارومرخ هستندكه باسائیدن دو برگ سبز آتش بیرون می آید . یعنی: می گوید خدائی كه از درخت سبز برای شما آتش بیرون می آورد قادر است از مرده هم زنده بیرون بیاورد . همه مثالها مادی است نه روحانی سپس باقیاس بزرگتر به كوچكتر می فرماید: أَوَلَیسَ الَّذِی خَلَقَ الْسَّمَوَاتِ وَ الْأَرضَ بِقَادِرٍ عَلَی أَن یخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَی وَ هُوَ الْخَلَّقُ العَلِیم (یس/81)= یعنی:آیاكسی كه آسمانها و زمین راآفریده توانائی ندارد مانندآنها را پدید آورد ؟چرا و هم اوست آفریننده دانا(یعنی خلقت آسمانها و زمین كه مهمتر از زنده كردن مردگان است) امام صادق(ع) هم در این مورد فرمود شما اگر كوزه ای را بشكنید و مجددا آنرا باز سازی كنید ، هم می توانید به اعتبار ماده اوّلیه اش ادعا كنید این همان كوزه است و هم می توانیدبه اعتبارصورت جدیدی كه به آن ماده داده اید بگویید آن كوزه نیست . ماده اوّلیه انسان در قیامت همان مادة المواد دنیاست فقط صورت بندی جدیدی متناسب بااخلاق ، رفتار و اعمال و مجموعه كسبیاتش می گیرد . از میان فرق اسلامی عده ای به معاد جسمانی معتقد شدند بخصوص متمسّکین به قرآن و گروهی ازآنان مثل فلاسفه و صوفیه به معاد روحانی .
سایت نوار اسلام IslamTape.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|