|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>معاد > اثبات معاد جسمانی
شماره مقاله : 9628 تعداد مشاهده : 350 تاریخ افزودن مقاله : 18/1/1390
|
اثبات معاد جسمانی؟
در آیات مختلف از قرآن کریم، عالم سوم حیات انسان یا معاد را فقط جسمانی نشان می دهد، درحالی که برزخ را روحانی مطرح می کند . در سوره های «الشَّمس و الزّلزّله» هم سخن ازحضور انسان در عالم مادی است و حتی در داستان اصحاب كهف كه پس از 309 سال آنان را ازخـواب بیدار می كند و به میان مردم می آیند در آخر آیه می فرماید : وَكَذَالِكَ أَعْثَرنَاعَلَیهِمْ لِیعْلَمُواْ أَنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَهَ لَارَیبَ فِیهَا (كهف/21) یعنی :و بدینسان مردم را از حال آنان مطلع كردیم تا بدانند كه وعده خداوند حقّ است و هیچ شكّی در قیامت نیست (كه قیامت در راه است) در این ماجرا هم ، معاد روحانی را مطرح نكرده ، جسم آنان زنده شده و بین مردم آمدند . و باز در قرآن می گوید: وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَاهُم مِّن الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّهِمْ ینسِلُون= (اجداث جمع قبر است ) یعنی: وچون در صور دمیده شود ، ناگاه از قبر ها بسوی پروردگارشان خواهند شتافت . وباز می فرماید : قَالُوا یا وَیلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الْرَّحْمَانُ وَ صَدَقَ الْمُرسَلُون (یس/50 و51) یعنی:گویندوای برما،چه كسی ما را ازخوابگاهمان (مرقدمان) برانگیخت؟ این همان وعده خدای رحمان بود و پیامبران راست گفتند. جایگاه روح مربوط به قبر نیست كه بیرون بیاید و مشخص است كه جسم از قبر بیرون آمده و مجدداً روحی كه قبض شده بود به جایگاهش باز گشته و به حضور پروردگارش می رود . وبازمی فرماید: وَ تَرَی الْأَرضَ هَامِدَه ـ یعنی: و زمین را خشكیده می بینی ـ فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاء َ اهْتَزَّتْ وَ أَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجِ بَهِیچٍ (حج/5) پس هنگامی كه آب باران را برآن فرو فرستیم به جنبش در آید و رشد یابد و ازهمه نوع گیاهان خرم برویاند ـ سپس نتیجه را می گوید: ذَالِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ = این نشانه آنست كه خداوند برحقّ است ـ وَ أَنَّهُ یحْی الْمَوتَی= و آنكه او مردگان را زندمی كند ـ وَ أَنَّهُ عَلَی كُلِّ شّیءٍ قَدِیر(حج/6)= و آنكه او بر هركاری تواناست . وَ أَنَّ السَّاعَهَ ءَاتِیهٌ لَّارَیبَ فِیهَا= شكّی نیست كه قیامت در راه است ـ وَ أَنَّ اللَهَ یبْعَثُ مَنْ فِی القُبُور(حج/7) = و اینكه خداوند بر می انگیزد آنان را كه درقبرهاخفته اند(باران،گیاه ، قبر ، مردگان همه مسائل مادی هستند نه روحانی) در سوره یس می فرماید : وَ ضَرَبَ لَنَا مَثََلا وَنَسِی خَلْقَهُ = برای ما نمونه ای آورد ( از استخوانهای پوسیده) و آفرینش خود را فراموش كرد ـ قَالَ مَنْ یحْی الْعِظَامَ وَ هِی رَمِیم (یس/78)= و گفت چه كسی استخوانها را در حالی كه پوسیده اند زنده می كند؟ ـ قُلْ یحْییهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّهٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِیم(یس/79) بگو:كسی آنها را زنده می كند كه نخستین بار آنها را پدید آورد و او به هر آفرینشی داناست ـ ازآنجاكه مرگ وحیات بنظرانسان متناقض هستند خداوند مثال دیگری می آورد . الَّذِی جَعَلَ لَكُم مِّنَ الْشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنتُم مِّنُهُ تُوقِدُون(یس/80) یعنی:كسی كـه در درخت سبز بـرایتان آتـشی قرار داده كه آنگاه شما از آن آتش می افروزید( اخضربمعنی سبز رنگ است ) برطبق قوانین ظاهری بایدماده قابل اشتعال خشگ باشدتا بسوزد! امّا در عربستان دو گیاه بنامهای عفارومرخ هستندكه باسائیدن دو برگ سبز آتش بیرون می آید . یعنی: می گوید خدائی كه از درخت سبز برای شما آتش بیرون می آورد قادر است از مرده هم زنده بیرون بیاورد . همه مثالها مادی است نه روحانی سپس باقیاس بزرگتر به كوچك تر می فرماید: أَوَلَیسَ الَّذِی خَلَقَ الْسَّمَوَاتِ وَ الْأَرضَ بِقَادِرٍ عَلَی أَن یخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَی وَ هُوَ الْخَلَّقُ العَلِیم (یس/81)= یعنی: آیا كسی كه آسمانها و زمین را آفریده توانائی ندارد مانند آنها را پدید آورد؟ چرا و هموست آفریننده دانا (یعنی، خلقت آسمانها و زمین كه مهم تر از زنده كردن مردگان است.) امام صادق(ع) هم در این مورد فرمود: شما اگر كوزه ای را بشكنید و مجددا آنرا باز سازی كنید، هم می توانید به اعتبار ماده اوّلیه اش ادعا كنید این همان كوزه است و هم می توانیدبه اعتبارصورت جدیدی كه به آن ماده داده اید بگویید آن كوزه نیست . ماده اوّلیه انسان در قیامت همان مادة المواد دنیاست فقط صورت بندی جدیدی متناسب بااخلاق ، رفتار و اعمال و مجموعه كسبیاتش می گیرد . از میان فرق اسلامی عده ای به معاد جسمانی معتقد شدند بخصوص متمسّکین به قرآن و گروهی ازآنان مثل فلاسفه و صوفیه به معاد روحانی .
سایت نوار اسلام IslamTape.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|