|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > قرآن زکات، شیعه خمس
شماره مقاله : 9625 تعداد مشاهده : 409 تاریخ افزودن مقاله : 18/1/1390
|
قرآن زکات، شیعه خمس
قرآن كریم نشان می دهد كه اصل زكات در همه ادیان الهی جریان داشته ، حضرت عیسی درسوره مریم آیات (30 و31 ) و درمورد انبیای بنی اسرائیل (انبیاء/73) آمده است . واگردر جائی از قرآن كریم سخنی از غنائم آمده مسلمانان گیرنده اند نه دهنده مانند (فتح /15)(انفال /18و20)(حشر/7) واگر سخنی از زكات آمده مسلمانان دهنده و ملزم به پرداختندآتُواْ الزَّكَوه(بقره/110) وَآتُوهُم مِّن مَّالِ الله(نور/33) ـ أَنفِقُواْ مِن طَیبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ ( بقره /267) ـ أَنْفِقُواْ مِمَّا رَزَقنَاكُم (بقره/254)و خدا و رسول گیرنده . شاید شما باخود بگوئید زكات و خمس هر دو دركتاب دین آمده اند چرا من یكی را در دین و دیگری را درمذهب جای دادم ؟! در زمان رسول خدا(ص) مسلمانان پس از جنگ، غنائم را جمع آوری كرده و به حضور پیامبر خدا یا فرماندهان می آوردند و آنان هم خمس آنرا كنار می گداشتند (یك پنجم) و باقی مانده را بین مجاهدان تقسیم میكردند . فرمان خمس فقط یكبار آن هم درسوره جنگ (انفال) آمده در حالی كه زكات 94 بار در قرآن آمده. خمس دینی در كتاب خدا حالت ارشادی دارد (واعلموا=بدانید) یعنی مخاطب را به ایمان ، اعتقاد، و تقوی و پرهیزكاری دعوت می كند ، مانند: یا أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دِعَاكُمْ لِمَا یحْییكُم یعنی: ای اهل ایمان چون خدا و رسول شما را به چیزی دعوت كردند ،آن را بپذیرید ، در شما حیات (تازه ای ) ایجاد می كند (و بلا فاصله می فرماید) وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللهَ یحُولُ بَینَ الْمَرءِ وَ قَلبِهِ و انه الیه تحشرون(انفال/24) (بدانید و اعتقاد داشته باشید) و بدانید كه خداوند بین شخص و قلب او حائل می شود (قبل و بعد آیه هم دعوت به تقوی می كند ) و در ادامه آیه هم می فرماید : وَاتَّقُواْ فِتْنَهً لَّا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنكُم خَاصَّه= از فتنه ای بترسید كه تنها به ستمكارانتان نرسد«بلكه به همگان می رسد»( و بلا فاصله می فرماید) وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ شَدِیدُ العِقَاب(انفال/25) = بدانیدكه خداوند سخت كیفر است . و باز در آیه 28 همین سوره می فرماید : وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُم وَ أَولَادُكُم فِتنَه وَ أَنَّ اللهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیم= و بدانید كه اموال و فرزندانتان مایه آزمایش است و خداوند است كه پاداش بزرگ به نزد اوست . درآیه 20 سوره حدید می فرماید : اعلَمُواْ أَنَّمَا الْحَیوهُ الدُّنیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَهٌ وَ تَفَاخُرٌ بَینَكُم وَ تَكَاثُرٌ فِی الأَموَالِ وَ الأولاد=بدانید كه زندگانی دنیا بازیچه و بیهودگی و آرایش و فخر فروشی درمیانتان و افزون خواهی در اموال و اولاد است . و در آیه 17 همین سوره می فرماید: اعلَمُواْ أَنَّ اللهَ یحِی الْأرضَ بَعدَ مَوتِهَا= بــدانید كه خداوند زمین را بعد ازپژمردگی اش زنده می كند. یعنی همه جا ”واعلموا“ جنبه واعظ و ارشاد دارد و اعلام اعتقاد یافتن می كند و جزو احكام عبادی نیست در این آیه هم می فرماید : وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ ِللهِ خُمُسَهُ یعنی: بدانید،ای مجاهدان كه اگر رسول خدا خمس غنائم را كنار گذاشته حقّ و این قانون خداست كسی حقّ اعتراض ندارد . ای پدر:غنائم جنگی قبل از تقسیم در اختیاررسول خدایا فـرمـانـدهـان قرار می گرفت و در اختیار اشخاص نبودكه بگوید بدهید . در خمس دهنده رسول خدا بود و گیرنده مجاهدانِ مسلمان . زكات دینی در كتاب خدا حالت آمرانه دارد(و آتوا الزكاه ـ و انفقوا مما رزقناكم ) خمس مذهب یك پنج در آمد هر انسانی است حتی اگر پیرزن فقیرِ نخ ریسی باشد! وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ ِللهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاكِینِ وَابْنِ السَّبِیل (انفال /41) یعنی:بدانید(خمس دینی)(نمی گویدبدهید)آنچه راكه شما(مسلمانان) از هرچیزی و هــر غنیمتی كه گرفتید(در جنگ) همانا یك پنجم آن مالِ خدا و رسول او و نزدیكان و یتیمان ومسكینان و در راه ماندگان است (این آیه مربوط به غنائم جنگ و سال دوّم هجرت است كه جنبه اجرائی پیدا كرده ومی گوید: بدانیدو معتقد باشید نه بدهید) ای پدر: شما گفتید كه غنیمت به هر چیزی گفته می شود حتماً نباید غنائم جنگی باشد ولی آیه نشان می دهد حتماً مربوط به جنگ است و در سوره ای به همین نام آمده . وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّی لَاتَكُونَ فِتْنَه وَ یكُونَ الدِّینُ كُلُّهُ ِللهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَإنَّ اللهَ بِمَا یعْمَلُونَ بَصِیر(انفال/39) یعنی : باآنان بجنگید تا آنكه هیچ فتنه ای نماند ،كه دین سراسرش برای خدا باشد ، پس اگر از شرك دست برداشتند ، خداوند به آنچه می كنند بیناست . صحبت ازغنیمت درمیدان جنگ است نه غنیمت از در آمدِ مردمِ یك جامعه و این آیه شامل هر جنگی با كفار است تا قیامت نه مسلمانان . 1ـ اگر معنی ”غنیمت“ را وسیع بدانیم آیه با واو” عطف “به آیات قبل مرتبط شده كه نشان دهند موضوع جنگ است 2ـ چه بسیار لغاتی كه معانی وسیعی دارند و هرگاه یك معنی خاص را در نظر بگیریم ما را به توجیه كردن نزدیك می كند نه حقیقت ، مانند كلمه صلوه كه از نظر لغوی هر دعائی را شامل می شود ولی به لحاظ كار برد مستمر در بیان به نماز های پیج گانه گفته می شود و امــــــروزه همه مسلمین همین معنی را می شناسند آیامنظور از ”اقم الصلوه“ این است كه به هر نحوی كه مایل هستیم دعا كنیم ؟ طبعا ً نه ، پس غنیمت را باید غنائم جنگی گرفت . 3ـ واژه ”غنیمت و مغانم“ هر چند از نظر لغت معنی وسیع داشته باشد ولی در فرهنگ قرآن به چیزهائی اطلاق می شودكه از جنگ به دست می آید ( آیات15 /19 /20 سوره فتح ـ94 سوره نساء ـ 69 سوره انفال) بنابراین باید همان معنی قرآنی واژه را در نظر گرفت . 4 ـ در” تفسیر مجع البیان“ كه از تفاسیر قدیمی شیعه است آمده است : غنیمت آن چیزی است كه مسلمین از كفّاری كه به جنگشان آمـده اند می گیرند كه در حقیقت هدیه ایست از طرف خداوند به مسلمین . 5 ـ روایاتی كه شیعه از قول امام جعفر صادق (علیه السلام ) ساخته اند قابل اعتماد نیست زیرا او شخصیتی بود كه مروج سیره نبوی بود و هرگز سخنی برخلاف كتاب خدا و سنت نبی اكرم نمی گفت. 6 ـ خمسی كه شیعه می گوید به طبقه ای خاص بنام سادات می رسد كوچكترین مبنای قرآنی و سنتی ندارد . امام صادق هم فرمودند : لیس الخمس الا فی غنائم المقام خاصه = خمس نیست مگر در غنائم جنگی(كتاب من لایحضره الفقیه ، باب خمس) ای پدر:شما گفته ایدكـه اگر تجار و ثـروتمندان خـمس نـدهند و زكات هـم كه به 9 چیز تعلق می گیرد ( طلا . نقره ، گاو ، گوسفند ، شتر ، گندم ، جو ، كشمش ، خرما) دیگر چیزی نمی ماند! در حالی كه در گذشته اصل تجارت همین ها بود كه آنرا به 9 چیز محدود كرده بودند . ای پدر: از آنجا كه شما معتقد بودید زكات به كسب و تجارت تعلق نمی گیرد جای زكات و خمس را عوض كردید! به همه آنان بگو كه خمس دینی محدود به یك چیز است در حالی كه زكات دینی به همه چیز و همه كس تعلق می گیرد و دلیل از قرآن است نه حدیث > رِجَالٌٌ لَّاتُلهِیهِم تِجَارَهٌ وَ لَا بَیعٌ عَن ذِكِر اللهِ وَ إقَامِ الصَّلَوهِ وَ إیتَاءِ الزَّكَاهِ یخَافُونَ یوْمَاً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأبْصَار(نور/37) یعنی :پاك مردانی كه هیچ تجارت و خرید و فروشی آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز وپرداخت زكات باز ندارد و از آن روزی می ترسند كه دلها و دیدگان در آن روز نگران شوند . و متأسفانه شما علمای مذهبی بودید كه گفتید زكات الهی را فقرا مثل كشاورزان بپردازند و صاحب صنایع را معاف كردید!آیا در فرهنگ فكری شما تجارت فقط به شتر دار و كشمش فروش و برنج كار تعلق می گیرد و آنان نماز می خوانند و زكات می دهند !؟ در حالی كه این آیه شامل هر كسب و تجارت و سرمایه داری می شود قرآن می گوید : یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرض(بقره/267) یعنی : ای مومنان از پاكیزه های دستاوردتان و آنچه برایتان از زمین برآوردیم انفاق كنید( یعنی در انفاق هم سخن ازهمه درآمد است ) بزرگانی چون شیخ مفید گفتند : خمس باید تقسم شود! نصف خمس سهم امام و نصف سهم سادات است ! سهم سادات را به فقرا و سهم امام را به ائمه باید داد ! ای پدر: سرانجام دیدید ائمه نیستند !آخرین آنان هم كه غایب است گفتیدپس به نایب امام می دهیم ! و چون نایب را امام باید تعیین می كرد حیران شدید وگفتید مال متعلق به امام است دست به دست هم می دهیم تا زمان ظهور آقا به آقا می رسانیم ! باز عده ای گفتند بهتراست پولها را دفن كنیم و خود آقا پیدا می كند ! شاید گنج های كنونی كه به دست می آید فلسفه همین عقیده باشد! ( این مطالب در كتاب شیخ محمّدحسن آمده) {مرحوم علامه برقعی یكی از معلّمان بزرگ دین خدا بود ، او در مسجد حاضر شد وبالای منبرگفت : ای مردم من در قرآن و تاریخ تحقیق كرده ام و دریافتم كه در دین خدا خمس به آن معنی كه باید یك پنجِ در آمد را به آخوند داد وجود ندارد ، هركدام از شما كه به من خمس داده اید رسید را بیاورید تا من آنرا مسترد دارم ! او مجاهد ومعلّم مخلصی بود كه از راه دین ارتزاق نمی كرد و با نوشتن صدها جلد كتاب ، دین الهی را از خرافات پاك كرد و در مقابلِ مذهبی ها ایستاد ، بهمین جهت همواره مورد تكفیر آنان بود وحتی او را ترور كردند كه از آن جان سالم به در برد ودر پایان عمربه دست علمای مذهب تبعید ومحبوس شد و سرانجام با بیماری او را آزاد کردند که به همان در گذشت .} ای پدر :كوچك ترین رد پای تاریخی كه پیامبر خدا و خلفای راشدین از مردم خمس مكاسب گرفته باشند دیده نشده و خمسی كه آنان گرفته اند از اموال مشركین آن هم اموالی بود كه از جنگ بدست می آمده { اخیراً آیت الله منتظری قوی ترین عالم عصر حاضر در فقه كتابی در رد خمس به عربی نوشته اند كه اگر خمسی در كار بود چرا خلفا آن را نگرفتند!؟ این قانون كه به نفع آنان بود! دلیلی نیست كه انسان از منــافع حلال دست بردارد و حتی اگر حلال هم نبود با كلاه شرعی می توانستند بگیرند مثلاً به بهانه اینكه ما جانشین پیامبر خدا هستیم به ما خمس بدهید. ایشان می نویسند: ما حتی یك حدیث هم پیدا نكردیم كه رسول خدا در مدت 23 سال و ابوبكر و عمر و عثمان و حضرت علی(ع) در مدت حكومتشان از مردم خمس گرفته باشند!}
سایت نوار اسلام IslamTape.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|