|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>مسائل تاریخ اسلام>حجاب > روش حجاب زنان صحابه
شماره مقاله : 9425 تعداد مشاهده : 663 تاریخ افزودن مقاله : 16/1/1390
|
روش حجاب زنان صحابه
شرع الله تعالي ثابت است و از زمان نزول آن تا قيامت بدون تغيير مي ماند و کسي که خواهان تغيير آن باشد يا گمان نمايد مي تواند شرع را با گذشت زمان تغير دهد مرتکب کفر شده است. بنابراين مسئله حجاب نيز امري ثابت مانده است و همانگونه که زنان صدر اسلام پوشش اسلامي برايشان واجب بود براي زنان امروزي نيز از هر قشري که باشند واجب است و روش حجاب زنان نيز بايد به همانگونه باشد که اسلام تشريع نموده و براي دانشجويان روش حجاب جدايي وجود ندارد. لذا روش حجاب اسلامي براي دختر دانشجوي مسلمان همان روش حجاب زنان صحابه است با اين تفاوت که ممکن است که لباس آنها فرق داشته باشد، ولي بايد چند ويژگي را داشته باشد:
اول: پوشيدن همة بدن زن بنا بر قول راجح. و بعضي از علماء ظاهر كردن چهره و دو كف دست را مباح دانستهاند. به شرط اينكه زن دچار فتنه نشود و ديگران را هم به فتنه نيندازد. يعني: زيبا نباشد و دست و صورتش را هم آرايش نكرده باشد و همچنين غالب افراد جامعهاي كه در آن زندگي ميكند، افراد فاسد، فاجر و چشم چران نباشند.
دوم: خود حجاب، زينت نباشد. زيرا خداوند ميفرمايد:«وَ لا يُبْدِيْنَ زِيْنَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا» (و زينت خويش را آشكار نكنند مگر آن مقدار كه ظاهر است). و همچنين ميفرمايد:»وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُوْلَي» (مانند جاهليت پيشين ـ در ميان مردم ـ با آشكار ساختن اندام و زيورآلات خود، ظاهر نشويد). و در اصل، خداوند قانون حجاب را وضع نموده تا زينت زن پوشيده شود. پس معقول نيست كه خود حجاب، زينت باشد.
سوم: ضخيم باشد، نازك و شفاف نباشد. حجاب بايد ضخيم باشد. زيرا ستر و پوشش فقط با لباس ضخيم، متحقق ميشود. اما زن در لباس شفاف هر چند به ظاهر پوشيده است اما در حقيقت، عريان و لخت است. رسول الله صلي الله عليه وسلم ميفرمايد: «به زودي در پايان امت من، زناني ميآيند كه به ظاهر لباس پوشيدهاند ولي در واقع، عريان و لختاند، بالاي سرشان مانند كوهان شتر است. آنها را لعنت كنيد زيرا آنها ملعونند». و در حديثي ديگر آمده است كه: «اين زنان وارد بهشت نميشوند، حتي بوي بهشت هم به مشام آنها نميرسد و اين در حالي است كه بوي بهشت از مسير بسيار طولاني به مشام ميرسد». اين حديث، دلالت بر اين دارد كه پوشيدن لباس شفاف و نازك در بيرون از منزل و نزد نامحرم، به طوريكه اوصاف بدن را ظاهر نمايد، از گناهان كبيره شمرده ميشود و باعث هلاكت و نابودي ميگردد.
چهارم: لباس حجاب بايد فراخ و گشاد باشد، تنگ نباشد. زيرا هدف از حجاب، جلوگيري از فتنه است و لباس تنگ، حجم و اندازه همة بدن يا بعضي از بدن را نشان ميدهد و اعضاي بدن را جلوي چشم مردان نامحرم و بيرون از منزل شوهر، به تصوير ميكشد. و پر واضح است كه اين نوع لباس، باعث فساد و فتنه ميگردد. اسامه بن زيد رضي الله عنهما ميگويد: پيامبرخدا صلي الله عليه وسلم جامة ستبر و ضخيمي را كه از كتان سفيد درست شده بود و دهية كلبي به او اهداء كرده بود، به من بخشيد. من آن را به همسرم بخشيدم. آن حضرت صلي الله عليه وسلم فرمودند: «چرا آن را نميپوشي»؟ گفتم: آن را به همسرم بخشيدم. پيامبر خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: «به همسرت دستور بده تا زيرپوش استفاده نمايد. ميترسم اين جامه، حجم استخوانهايش را نشان دهد».
پنجم: معطر و خوشبو نباشد. رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند: «هر زني، عطر و خوشبويي استعمال كند و بر گروهي گذر نمايد به طوري كه بويش به مشام آنها برسد، آن زن، زناكار است».
ششم: شبيه لباس مردان نباشد. رسول الله صلي الله عليه وسلم ميفرمايد: «از ما نيستند زناني كه خود را شبيه و مانند مردان كنند و همچنين از ما نيستند مرداني كه خود را شبيه و مانند زنان نمايند». حضرت ابوهريره ـ رضياللهعنه ـ ميگويد: رسول الله صلي الله عليه وسلم مردي را كه لباس زنانه بپوشد و زني را كه لباس مردانه بپوشد، لعنت نمود. و همچنين آن حضرت صلي الله عليه وسلم فرمود: «سه نفر، روز قيامت وارد بهشت نميشوند و خداوند به سوي آنها نگاه نميكند: فرزندي كه نافرماني پدر و مادرش را كند، و زني كه خود را شبيه و مانند مردان نمايد و مرد بيغيرت».
هفتم: شبيه لباس زنان كافر نباشد. رسول الله صلي الله عليه وسلم ميفرمايد: «كسي كه خود را شبيه و مانند قومي نمايد، از همان قوم، بشمار ميآيد». و عبدالله بن عمرو ـ رضياللهعنه ـ مي گويد: هنگامي كه رسول الله صلي الله عليه وسلم دو لباس قرمز رنگ به تنم ديد، فرمود: «اين، لباس كافران است، شما آن را نپوشيد».
هشتم: هدف از آن، شهرت ميان مردم نباشد. رسول الله صلي الله عليه وسلم ميفرمايد: «كسي كه در دنيا لباس شهرت بپوشد، خداوند روز قيامت به او لباس ذلت و خواري ميپوشاند. سپس، آتش جهنم را در آن، شعلهور ميسازد». لباس شهرت به لباسي گفته ميشود كه هدف صاحب آن، مشهور شدن ميان مردم باشد. فرقي نميكند كه لباسي ارزشمند باشد و فرد آن را به خاطر افتخار به دنيا و زيورآلات آن بپوشد و يا لباسي بيارزش باشد و فرد آن را براي به نمايش گذاشتن زهد و تقوايش بپوشد. به عنوان مثال: رنگي را انتخاب ميكند كه ديگران آن را نميپوشند تا مردم را به سوي خود متوجه نمايد و با غرور و خودپسندي به مردم، كبر ورزد.
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|