|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مفاهيم قرآني و حديثي>متقین
شماره مقاله : 9271 تعداد مشاهده : 314 تاریخ افزودن مقاله : 16/1/1390
|
[ المتقين ] أصل التقوى مأخوذ من اتقاء المكروه بما تجعله حاجزاً بينك وبينه ، قال النابغة : سقط النصيف ولم ترد إسقاطه فتناولته واتقتنا باليد فالمتقى هو الذي يقي نفسه مما يضرها ، وهو الذى يتقى عذاب الله بطاعته ، وجماع التقوى أن يمتثل العبد الأوامر ، ويجتنب النواهي المتقین: اصل تقوا از اتقاء المکروه، یه معنی دفع و منع و پرهیز است. نابغه گفته است: روبند از چهرهاش فرو افتاد و نمیخواست بیفتد، آن را برداشت و با دست مانع ما شد.
بنابراین، متقی کسی است که خود را از ضرر مصون بدارد و به واسطهی اطاعت از دستورات دین، خود را از عذاب خدا محفوظ نماید. تقوا: یعنی پیروی و اطاعت از اوامر و دوری و پرهیز از نواهی. [به نقل از: ترجمه فارسی صفوة التفاسیر، مولف محمدعلی صابونی، مترجم سید محمد طاهر حسینی، چاپ دوم 1386، نشر احسان].
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|