Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از ابوالدرداء روایت است‌ كه ‌گفت‌: از پیامبر صلی الله علیه و سلم  شنیدم‌كه می‌گفت‌: " ابغونی فی الضعفاء، فإنما ترزقون وتنصرون بضعفائكم   [‌رضای مرا در میان ضعیفان بجوئید - با رسیدگی بحال ایشان رضای مرا بجوئید -‌بدرستی بسبب ضعیفانتان روزی داده می‌شوید و به نصرت و پیروزی می‌رسید]"‌. بروایت صاحبان سنن‌.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>مفاهيم قرآني و حديثي>منافقان > حكمت‌ در خودداری‌ رسول‌ اکرم صلی الله علیه و سلم از كشتن‌ منافقان‌

شماره مقاله : 9076              تعداد مشاهده : 346             تاریخ افزودن مقاله : 2/1/1390

ابن‌ كثیر می‌گوید: «حكمت‌ در خودداری‌ رسول‌ اکرم صلی الله علیه و سلم از كشتن‌ منافقان‌ - باوجود علم‌ آن‌ حضرت صلی الله علیه و سلم به‌ حقیقت‌ حال‌ برخی‌ از آنان‌ - در این‌ فرموده‌ ایشان ‌به‌ عمر رضی الله عنهما  بیان‌ شده‌ است: «دوست‌ ندارم‌ اعراب‌ در میان‌ خود چنین‌ شایع‌ كنند كه ‌محمد اصحاب‌ خویش‌ را می‌كشد» زیرا اعراب‌ فقط ظاهر قضیه‌ را ملاك‌ قضاوت‌ خویش‌ قرار می‌دادند و از حقیقت‌ ماجرا كه‌ كفر منافقان‌ است‌ آگاهی‌ نداشتند». اما امام‌ شافعی: در این‌ باره‌ می‌گوید: «دلیل‌ خودداری‌ رسول‌ اکرم صلی الله علیه و سلم از كشتن ‌منافقان، نمایان‌ كردن‌ اسلام‌ از سوی‌ آنان‌ بود». چنان‌كه‌ در این‌ حدیث‌ شریف‌ كه‌ همه‌ بر صحت‌ آن‌ اجماع‌ دارند، آمده‌ است: «أمرت‌ أن‌ أقاتل‌ الناس‌ حتى‌ یقولوا لا إله‌ إلا الله، فإذا قالوها عصموا منی‌ دماءهم‌ وأموالهم‌ إلا بحقها وحسابهم‌ على‌ الله عزوجل: مأمور شده‌ام‌ كه‌ با مردم‌ تا آن‌ زمان‌ بجنگم‌ كه‌ لا اله‌ الا الله بگویند، پس‌ چون‌ این‌ كلمه‌ را گفتند، خونها و اموالشان‌ را از تعرض‌ من‌ در پناه‌ نگاه‌ داشته‌اند مگر به‌ حق‌ آن‌ و در نهایت‌ حسابشان‌ با خدای‌ عزوجل‌است‌». معنای‌ این‌حدیث‌ شریف‌ این‌ است‌ كه‌: هر كس‌ كلمه‌ طیبه‌ را گفت، احكام‌ اسلام‌ در ظاهر براو جاری‌ می‌شود، حال‌ اگر به‌ این‌ كلمه‌ اعتقاد هم‌ داشته‌ باشد، ثواب‌ آن‌ را درآخرت‌ می‌یابد و اگر اعتقاد نداشته‌ باشد، جاری‌ شدن‌ حكم‌ مسلمانی‌ بر وی‌ در دنیا، هیچ‌ سودی‌ برایش‌ در آخرت‌ نخواهد داشت‌.



از: تفسیر انوار القرآن، نوشته: عبدالرؤوف مخلص
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com





 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

«برای من عجیب است که چگونه می شود کسی قرآن بخواند و تاویل آن را نداند و در عین حال از آن لذت ببرد!». [ابن جریر طبری: معجم الأدباء 18/63].

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 11998
دیروز : 5614
بازدید کل: 8802157

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010