|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>ابرو > حکم کندن، تراشیدن و باریک کردن موی ابرو
شماره مقاله : 9016 تعداد مشاهده : 369 تاریخ افزودن مقاله : 1/1/1390
|
در مورد مسئله كندن موى ابرو، بطور خلاصه برداشتن موى بدن سه حالت دارد: 1- مستحب و واجب: زيرا شريعت به آن امر كرده است مانند زداييدن موى شرمگاه 2- حرام: زيرا شريعت آنرا منع كرده است مانند زداييدن و كندن موى ابرو 3- مباح: زيرا هيچ اثرى از منع و يا امر در آن مورد نازل نشده است مانند موى دست و پا كه شرح آنها بطور خلاصه بدين صورت است: 1- برداشتن موى عانة (شرمگاه) و زير بغل از سنتهاى فطرت است و طبق حديث صحيح حد اكثر ترك آن فقط 40 روز ميباشد و قبل از 40 روز بايست زداييده شود. عايشه رضي الله عنه از پيامبر صلى الله عليه و سلم روايت كرده است كه رسول الله صلى الله عليه و سلم فرمودند: "عشر من الفطرة : قص الشارب وإعفاء اللحية والسواك واستنشاق الماء وقص الأظفار وغسل البراجم ونتف الإبط وحلق العانة وانتقاص الماء و المضمضة " (روايت مسلم 261)، يعنى: "ده چيز از فطرت هستند: كوتاه كردن سبيل و بلند كردن ريش و مسواك زدن و آب به بينى كردن و آنرا شستن (هنگام وضوء) و چيدن ناخنها و شستن پشت انگشتها و كندن موهاى زير بغل و تراشيدن موهاى شرمگاه و استنجاء (پاك كردن خود از نجاست پس از قضاى حاجت) و مضمضه كردن (شستن دهان هنگام وضوء)". 2- كندن، تراشيدن، و يا باريك كردن موى ابرو، كه به آن "نمص" گفته ميشود، چه براى زن و چه مرد، حرام ميباشد، و از گناهان كبيره بشمار ميرود، و طبق حديث صحيح كسى كه چنين كارى را ميكند ملعون هست، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "لعن الله الواشمات والمستوشمات والنامصات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله " ](روايت بخاري (5931) ومسلم (2125)[، يعنى: "خدا لعنت كرده است کسي که خال کوبي ميکند و آنکه خواهان خال کوبي کنند، و کسي که ابروها را باريک ميکند و آنكه خواهان باريک کردن آنهاست، و کسي که بين دندانها به منظور زيبايي فاصله ميافكند، اينها کساني هستند که آفرينش خدا را دگرگون ميکنند". 3- كندن موى بين دو ابرو اشكالى ندارد زيرا جزو ابرو بشمار نمآيد. 4- كوتاه كردن موى ابرو با قيجى جزو "نمص" (كندن ابرو) بحساب نميآيد، پس اگر موى ابرو بزرگ شود و به چشم اذيت برساند ميتواند آنرا با قيگى کمي كوتاه كند. 5- كوتاه كردن سبيل و يا تراشيدن آن در مردان واجب است. 6- تراشيدن ريش حرام ميباشد، ولى در كوتاه كردن آن، بعضى آنرا حرام و بعضى آنرا مباح ميدانند ولى كوتاه كردن ريش نبايد تا حدى باشد كه مانند تراشيدن باشد. 7- كوتاه كردن موى سر در زنان و مردان مباح ميباشد ولى در زنان نبايست به اندازه اى باشد كه شبيه مردان گردد وگرنه حرام ميباشد. 8- از بين بردن موى صورت زن اگر موجود باشد، به استثناى موى ابرو، جايز ميباشد زيرا موى صورت (بجز ابرو) در شأن زنان نيست. 9- در مواردى كه تراشيدن و يا كوتاه كردن مو در بدن انسان ذكر و دليلى از قرآن نشده باشد مانند موى دست و پا، زداييدن و يا از بين بردن آنها مباح ميباشد زيرا دليلى بر منع و يا مستحب بودن آن در شريعت وجود ندارد، اگر چه بعضى از علماء باز هم تراشيدن و يا از بين بردن اين موها آنرا حرام دانسته اند ولى قول آنها راجح نيست و قول راجح اينست كه از آنجاييكه خداوند دستورى را براى منع و يا مستحب بودن آن نازل نكرده است پس اين امر مباح ميباشد.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|