|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>اشخاص>وحشی بن حرب > حكایت اسلام آوردن وحشى بن حرب
شماره مقاله : 8834 تعداد مشاهده : 615 تاریخ افزودن مقاله : 20/12/1389
|
حكایت اسلام آوردن وحشى بن حرب
طبرانى از ابن عبّاس (رضىاللَّه عنهما) روایت نموده، كه گفت: پیامبر صلی الله علیه و سلم كسى را نزد وحشى پسر حرب قاتل حمزه رضی الله عنه جهت دعوت وى به اسلام روان نمود وحشى براى پیامبر صلی الله علیه و سلم پیام فرستاد كه: اى محمّد چگونه مرا دعوت مىكنى، در حالى كه خودت بر این باور هستى كسى كه قتل نموده، شرك آورده، یا زنا نموده باشد جزاى گناه را مىبیند، و روز قیامت عذاب وى دو چندان كرده مىشود، و با ذلّت و خوارى در آن براى همیشه باقى مىماند، و من این كار را انجام دادهام؟ آیا براى من رخصت و یا درگذشتى مىبینى؟ اینجا بود كه خداوند (جل جلاله) این آیه را نازل فرمود: (اِلّا مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِل عَمَلاً صَالِحاً فَأُولئِكَ یبَدِّلُاللَّهُ سَیئآتِهِم حَسَنَاتٍ، وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوْراً رَحِیماً). (الفرقان: 70) ترجمه: «مگر كسى كه توبه كند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، كه خداوند گناهان این گروه را به حسنات تبدیل مىكند، و خداوند آمرزنده ومهربان است». وحشى بعد از آن گفت: اى محمد، این شرط دشوار است: (اِلّا مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً). شاید من قادر به این نباشم، پس خداوند (جل جلاله) این را نازل فرمود: (اِنّاللَّهَ لَا یغْفِرَ أنْ یشْرَكَ بِهِ وَ یغْفِرُ مَا دُوْنَ ذَلِكَ لِمَنْ یشَاء). (النساء: 48). ترجمه: «خداوند شرك به خود را نمىبخشد، و جز آن را براى كسى كه بخواهد مىآمرزد». وحشى گفت: اى محمد، این آن چنان كه من مىپندارم و درك مىكنم بعد از مشیت الهى است، بنابراین نمىدانم كه آیا من بخشیده مىشوم یا خیر، آیا غیر ازین دیگر راهى هست؟ آن گاه خداوند (جل جلاله) این آیه را نازل گردانید: (یا عِبَادِىَ الَّذِینَ أسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقَنْطُوا مِنْ رَحْمَهاللَّهِ، اِنّاللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوْبَ جَمِیعاً، اِنَّهُ هُوَالْغَفُورُ الرَّحِیم). (الزمر: 53) ترجمه: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كردهاید! از رحمت خداوند ناامید نشوید، كه خدا همه گناهان را مىآمرزد، و او بخشاینده و مهربان است». سپس وحشى گفت: امّا این را قبول دارم، و اسلام آورد، مردم عرض كردند: اى پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم ما هم مانند عمل وى را انجام دادهایم، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «این براى همه مسلمانان عام است».[1] هیثمى (100/7) مىگوید: درین اَبْین بن سُفیان آمده، كه ذهبى وى را ضعیف دانسته است. و نزد بخارى (710/2) از ابن عبّاس (رضىاللَّه عنهما) روایت است كه گفت: گروهى از اهل شرك كه قتل كرده و درین كار افراط و زیاده روى كرده بودند و زنا نموده، و درین عمل كثرت نموده بودند، نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم آمده گفتند: چیزى را كه تو مىگویى و به طرف آن دعوت میكنى، چیز نیكو و پسندیدهاى است، ولى اگر ما را از كفّاره، آن همه عملهاى كه انجام دادهایم آگاه سازى (بهتر خواهد شد كه آیا آن همه گناهان براى خود كفّارهاى دارند یا خیر؟) آن گاه این آیه نازل گردید: (وَالَّذِینَ لَا یدْعُوْنَ مَعَاللَّهِ اِلهاً آخَرَ وَ لَا یقْتُلُونَ اَلَّنْفسَ الَّتِىْ حَرَّمَاللَّهُ اِلّا بِالْحَقِّ وَ لَا یزْنُونَ). (الفرقان: 68) ترجمه: «و آنها كسانى هستند كه معبود دیگرى را با خداوند فرا نمىخوانند، و انسانى را كه خداوند خونش را حرام گردانیده است جز به حق نمىكشند و زنا نمىكنند». و همچنین این آیه نازل شد: (قُلْ یا عِبَادِى الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِم لاَتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَه اللَّهِ).[2] این را همچنین مسلم: (76/1) و ابوداود (238/2) و نسائى، چنان كه در العینى (121/9) آمده، روایت نمودهاند، و مانند این را بیهقى (89/9) نیز روایت كرده است.
[1] ضعیف. طبرانی در «الکبیر» (11480) ، هیثمی در «المجمع» (7/100) می گوید: «طبرانی آن را روایت نموده و در سند آن ابین بن سفیان است که ضعیف است . ذهبی وی را تضعیف نموده است. [2] بخاری (4810) ، و مسلم (1/76) ، و ابوداود (2/238).
از کتاب: حیات صحابه، مؤلّف علّامه شیخ محمّد یوسف كاندهلوى، مترجم: مجیب الرّحمن (رحیمى)، جلد اول، به همراه تحقیق احادیث کتاب توسط:محمد احمد عیسی (به همراه حکم بر احادیث بر اساس تخریجات علامه آلبانی) مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|