|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلي الله عليه و سلم > حریص بودن پیامبر صلی الله علیه و سلم بر ایمان آوردن همه مردم
شماره مقاله : 8828 تعداد مشاهده : 397 تاریخ افزودن مقاله : 20/12/1389
|
حریص بودن پیامبر صلی الله علیه و سلم بر ایمان آوردن همه مردم
طبرانى از ابن عبّاس (رضىاللَّه عنهما) درباره قول خداوند (جل جلاله) (فَمِنْهُمْ شَقِىٌّ وَ سَعِید). (هود: 105) ترجمه: «بعضى از ایشان بدبخت و بعضى از آنان نیك بخت باشند». و مانند این گونه آیات قرآن كریم روایت نموده، كه گفت پیامبر صلی الله علیه و سلم خدا صلىعلیه و سلم) حریص بود تا همه مردم ایمان آورده، و با وى بر هدایت بیعت نمایند. خداوند (جل جلاله) به وى خبر داد، جز آن كس كه سعادت از طرف خداوند (جل جلاله) در ابتدا و در روز ازل برایش نوشته شده، دیگر كسى ایمان نمىآورد، و جز آن كس كه بدبختى در روز ازل برایش نوشته شده دیگرى گمراه نمىشود. سپس خداوند (جل جلاله) خطاب به پیامبرش فرمود: (لَعَلَّكَ بِاخِعٌ نَفْسَكَ أَلّا یكُونُوا مُؤْمِنِین. اِنْ نَشَأ نُنَزِّلْ عِلیهِم مِنَ السَّمَاءِ آیه فَظَلَّتْ أَعْنَاَقَهُمْ لَهَا خَاضِعِین). (الشعراء: 4-3) ترجمه: «انگار مىخواهى جان خود را از شدّت اندوه به خاطر این كه آنها ایمان نمىآورند از دست بدهى. اگر ما اراده كنیم از آسمان بر آنها آیهاى نازل مىكنیم كه گردنهاى شان در برابر آن خاضع گردد».[1] هیثمى (85/7) مىگوید: رجال وى ثقه دانسته شدهاند جز این كه گفته شده، على بن ابى طلحه از ابن عبّاس (رضىاللَّه عنهما) نشنیده است.
[1] ضعیف. طبرانی همچنین در «مجمع الزوائد». (11/85) علت (مشکل) آن انقطاع بین علی بن ابی طلحة و ابن عباس است.
از کتاب: حیات صحابه، مؤلّف علّامه شیخ محمّد یوسف كاندهلوى، مترجم: مجیب الرّحمن (رحیمى)، جلد اول، به همراه تحقیق احادیث کتاب توسط:محمد احمد عیسی (به همراه حکم بر احادیث بر اساس تخریجات علامه آلبانی) مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|