Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

عمرو بن عاص رضی الله عنه  می‌گوید: از رسول خدا صلی الله علیه و سلم  پرسیدم: چه کسی را بیشتر از همه دوست داری؟ فرمود: «عایشه را». گفتم: از میان مردان، چه کسی را؟ فرمود: «پدر عائشه را». گفتم: سپس چه کسی را؟ فرمود: «عمربن خطاب را» و آن‌گاه مردان دیگری را نیز نام برد.
الاحسان فی صحیح ابن حبان (15/309)

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>اشخاص>فاطمه زهرا رضی الله عنها > آيا ابن تيميه به فاطمه (رض) گفته که او بر شعبه ای ‏از نفاق بوده است؟

شماره مقاله : 8787              تعداد مشاهده : 661             تاریخ افزودن مقاله : 16/12/1389

الحمدلله،
در مورد اتهامي که به شيخ الاسلام ابن تيميه وارد کرده اند بايد گفت که:
متاسفانه شيخ الاسلام ابن تيميه رحمه الله يکي از شخصيتهايي بوده اند که در طول تاريخ مورد هجوم اهل بدعت از شيعه و صوفي قرار گرفته و خواهد گرفت، و ما از اين اکاذيب و بقيه ي دروغهايي که به ايشان نسبت مي دهند تعجب نمي کنيم! زيرا ايشان با نقادي تيزبينانه ي خود تمامي تلبيس صوفيه و شيعه را باطل کرده و آنها و استدلالشان را خوار و حقير نموده است، و همين قدرت علمي و نقادي ايشان موجب شده است تا در برابر منطق ايشان پاسخي علمي نداشته باشند و بناچار راه شيطان را انتخاب کرده و سعي در تخريب شخصيت ايشان دارند تا بتوانند نفوذ کلام وي را نزد مسلمانان کاهش دهند.
اگر شما و هرکس ديگري به آثار ابن تيميه مراجعه کنيد خواهيد ديد که ايشان اهل بيت رسول الله صلي الله عليه وسلم را مورد تمجيد و ستايش قرار داده اند و حتي محبت آنها را نشانه ي ايمان دانسته اند، مثلا ما فقط در يکي از کتابهاي ايسان با نام "عقيدة الواسطيه" نظرات وي را در مورد اهل بيت ذکر مي کنيم تا بدانيد که نظر ابن تيميه در مورد اهل بيت رضي الله عنهم چه بوده است، و بعد با اکاذيب وارده بر ايشان قضاوت کنيد:
ايشان در کتاب عقيده واسطيه مي نويسند: «ويحبون أهل بيت رسول الله ويتولونهم ويحفظون فيهم وصية رسول الله صلى الله‎ عليه وسلم ، حيث قال يوم ‏غدير خم : ( أذكركم الله في أهل بيتي ) ، وقال أيضاً‎ للعباس عمه وقد اشتكى إليه أن بعض قريش يجفو بني ‏هاشم فقال : ( والذي نفسي بيده لا‎ يؤمنون حتى يحبوكم لله ولقرابتي ) ، وقال : ( إن الله اصطفى بني ‏إسماعيل و اصطفى من‎ بني إسماعيل كنانة و اصطفى من كنانة قريشاً‎ واصطفى من قريش بني هاشم ‏و اصطفاني من بني‎ هاشم».‎
ترجمه: "(اهل سنت و جماعت) اهل بيت رسول الله صلي الله عليه وسلم را دوست مي دارند و وصيت رسول الله صلي الله عليه وسلم را در موردشان حفظ مي كنند هنگامي كه در روز غديرخم فرمود: (أذكركم الله في أهل بيتي) مسلم 2408 «در مورد اهل بيت من خدا را در نظر داشته باشيد» و همچنين به عباس عموي خود هنگامي كه به سوي او شكايت نمود كه بعضي از قريش از بني هاشم اعراض مي كنند فرمود: (والذي نفسي بيده لايؤمنون حتى يحبوكم لله ولقرابتي) «به خدا قسم كه ايمان نمي آوردند تا زماني كه شما را به خاطر خداوند، و خويشاوندي با من دوست داشته باشند» ] حديث ضعيف، أخرجه أحمد في «مسنده»1777[ و مي فرمايد:(إن الله اصطفى بني إسماعيل واصطفى من بني إسماعيل كنانة واصطفى من كنانة قريشاً واصطفى من قريش بني هاشم واصطفاني من بني هاشم) مسلم 2276. «همانا خداوند بني اسماعيل را برگزيد و از بني اسماعيل، كنانه و از كنانه، قريش و از قريش، بني هاشم و از بني هاشم، مرا انتخاب نمود»."
و در جايي ديگر از همان کتاب مي گويد: «ويتبرءون من طريقة الروافض الذين‎ يبغضون الصحابة ويسبونهم ، وطريقة النواصب الذين يؤذون أهل البيت بقول أو عمل‎».
ترجمه: " و (اهل سنت و جماعت) از آن چه اهل بدعت و گمراهي در حق صحابه و اهل بيت مي گويند اعلام برائت مي نمايند. از طريقه و راه روافض كساني كه نسبت به صحابه بغض و كينه مي ورزند و به آن ها دشنام مي دهند و نيز طريقه و راه نواصب كساني كه اهل بيت را با سخن يا عمل اذيت مي نمايند اعلام برائت مي نمايند."
حال اين سخنان شيخ الاسلام ابن تيميه در مورد اهل بيت عليهم السلام بود، آيا اگر کسي انصاف داشته باشد حاضر مي شود که ابن تيميه را بگونه اي نزد مخاطبانش معرفي کند که گويا او دشمن اهل بيت بوده و آنها را منافق بداند؟؟!
اما آنچه که اين کذاب در مورد ابن تيمه از کتاب منهاج السنه نقل کرده، ما به کتاب منهاج نگاه کرديم و چنين جمله اي که گفته باشد: "در دل فاطمه، شعبه‌اي از نفاق بود" و يا حتي مشابه آن نيافتيم و اصلا جمله اي را که شخصيت فاطمه عليها السلام را تنقيص کرده باشد را در آن کتاب نديديم، بلکه حتي ايشان يعني ابن تيميه در آن کتاب به دفاع از شخصيت فاطمه رضي الله عنها پرداخته و او را از اتهاماتي که بعضي از بظاهر دوستان جاهل (روافض) نسبت به ايشان نسبت داده اند مبرا ساخته اند. و بلکه ابن تيميه در کتاب منهاج السنه در مورد فاطمه رضي الله عنها چنين مي نويسد:
«ونحن إذا شهدنا لفاطمة بالجنة وبأن الله يرضى عنها فنحن لأبي بكر وعمر وعثمان وعلي وطلحة والزبير وسعيد وعبد الرحمن بن عوف بذلك نشهد ونشهد بأ الله تعالى أخبر برضاه عنهم في غير موضع كقوله تعالى والسابقون الأولون من المهاجرين والأنصار والذين اتبعوهم بإحسان رضي الله عنهم ورضوا عنه».
ترجمه: "و ما به بهشتي بودن فاطمه گواهي مي‌دهيم و مي‌گوييم خداوند از او راضي شده است، در مورد ابوبکر، عمر، عثمان، علي، طلحه، زبير، سعيد، عبدالرحمن بن عوف نيز چنين شهادتي مي‌دهيم و گواهي مي‌دهيم که خداوند رضايت خود از آنها را در کتابش – در بيش از يک موضع – بيان فرموده است، مثل: « وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (التوبه: 100). پيشگامان نخستين از مهاجرين و انصار، و کسانى که به نيکى از آنها پيروى کردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نيز) از او خشنود شدند؛ و باغهايى از بهشت براى آنان فراهم ساخته، که نهرها از زير درختانش جارى است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و اين است پيروزى بزرگ!". (منبع: کتاب منهاج السنة؛ فصل (31)‏ :دربارۀ درخواست فاطمه لفدک و مسائل متعلق به آن).
حال شما قضاوت کنيد، اين اتهام آن کذاب در مورد ابن تيميه بود که به دروغ گفته که ابن تيميه در کتابش آورده که "فاطمه داراي شعبه اي از نفاق بوده" و اين مطلب فوق را هم عينا از کتاب ايشان نقل کرديم که نوشته: "ما به بهشتي بودن فاطمه گواهي مي‌دهيم و مي‌گوييم خداوند از او راضي شده است".
آيا يک انسان عاقل حکم به بهشتي بودن فردي مي دهد و بعد مي گويد او بر شعبه اي از نفاق بوده است؟!!
پس اين مورد هم يکي ديگر از اتهامات و افتراهايي است که به ناحق به شيخ الاسلام ابن تيمه نسبت مي دهند تا بغض و کينه ي وي را در قلب مخاطبانشان بکارند و پرورش دهند، چنانکه خود اين کذاب دروغگو گفته: "من اين را مي‌گويم تا تمام بينندگان عزيز، هر چقدر كينه از إبن تيميه دارند، امشب دو چندان شود". آيا يک عالم ديني اينگونه سخن مي گويد؟!! آيا چنين انساني که با اين غرض ورزي و کينه توزي سخن مي گويد جايي براي منطق مي گذارد؟
به فرض اينکه ابن تيميه يا هر شخص ديگري سخني مشابه آن اتهام گفته باشند، آيا بايد اينگونه برخورد نمود و يا آنکه بصورت منطقي و علمي آنرا مورد نقادي قرار داد، ولي اهل بدعت هرگاه از نقد کلام عاجز ماندند رو به فحاشي و تخريب شخصيت مي کنند، زيرا انسان بي علم و جاهل همين روش و سلاح را دارد و بس..

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام شافعى رحمه الله فرموده اند: "إذا رأيتموني أقول قولا وقد صح عن النبي صلى الله عليه وسلم خلافه فاعلموا أن عقلي قد ذهب" ( ابن عساكر بسند صحيح 15/10/1 ) يعنى: "اگر حرفى بزنم در حاليكه از پيامبر صلى الله عليه و سلم حديث صحيحى خلاف قول من وارد شده باشد پس بفهميد كه عقلم را از دست داده ام"

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2059
دیروز : 5614
بازدید کل: 8792218

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010