Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  مي‌فرمايد: « لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ »
 (پيوسته گروهي از امتم بر حق بوده و پيروز هستند، كسي‌كه ترک یاریشان کند به آنان ضرری نمي‌رساند. تا این که قيامت برپا مي‌شود).
مسلم (1920) از حديث ثوبان رضی الله عنه. ومانند آن از دیگر صحابه روایت شده است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>اعجاز قرآن و سنت>اعجاز قرآن و سنت > نظام دقیق ماه و خورشید

شماره مقاله : 8760              تعداد مشاهده : 277             تاریخ افزودن مقاله : 15/12/1389

نظام دقیق ماه و خورشید

 

عبدالرؤوف مخلص هروی

استاد دانشکده شرعیات دانشگاه هرات افغانستان
 

قرآن كریم در عصری نازل گردید كه دانش نجومی هنوز موفق به كشف حقایق علمی زیادی نگردیده بود و چندین قرن بعد از نزول قرآن بود كه تكاپوهای دانشمندان توانست بخش كوچكی را از آنچه قرآن در این میدان مطرح نموده است، درنوردد. با یشرفت‌های علمی، رفته رفته اعماق و ابعاد آیات قرآنی در این زمینه روشن و روشنتر گردید، از جمله آیه 5 سورة الرحمن كه می‌گوید:
{الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ}
«خورشید و ماه بر اساس نظام و محاسبه دقیق حركت می‌كنند»
و برای اولین بار بود كه بشر دانست؛  اندازه‌ و چگونگی وصول گرما و نور آفتاب به زمین، یك روند اتفاقی نبوده بلكه با حساب و كتاب دقیق و منظمی انجام می‌گیرند. پدیده‌هایی كه خود نمودار روشن عظمت آفریدگار و قدرت بی‌پایان وی می‌باشند.
اكنون بیاییم تا گوشه‌یی از این نظام دقیق را به روایت علم كه همیشه بهترین مفسر آیات علمی قرآن كریم می‌باشد، با هم مرور نماییم.
دانشمند بزرگ علم نجوم «جیمس جینز» در این باره می‌گوید: «همه چیز در خورشید، با شدت تمام در حال حركت و جوشش است. سطح خورشید آتشفشان همیشه جوشانی است كه غلیان آن هرگز آرامش نمی‌شناسد. عمق داخلی آن، نیروگاه عظیم تولید انرژی است كه هرگز از شتاب نمی‌افتد و در نتیجه جریان عظیم حرارت در آن، به طور انفجارآمیزی از عمق به سطح در حال فوران است؛ پدیده یی كه نه تنها جریان تابش اشعه خورشید را ایجاد می‌نماید بلكه زبانه‌های عظیم انفجاری و شعله‌های آتش مذاب آن را تا فاصله صدها هزار مایل از سطح آن به فضای بیرونی پرتاب می‌كند كه تصویربرداری از این حالات تا اكنون چندین بار ممكن گردیده است؛ از جمله تصاویری كه در ماه عقرب  سال (1385) از انفجارات پیاپی توفانهای خورشید گرفته شد. در تصویربرداری یكی دیگر از این حالات (آفتاب گرفتگی سال 1919) مشخص گردید كه عرض این زبانه‌های انفجاری (350000) مایل و ارتفاع آن (475000) مایل می‌باشد. همچنین آشكار شد كه قطر خورشید (109) برابر قطر زمین است و این می‌رساند كه در مقابل هر مایل مكعبی از قطر زمین، نزدیك به یك و نیم میلیون مایل از قطر خورشید قرار دارد. درجه حرارت در قلب خورشید بیست و نه میلیون درجه فارنهایت و فشار آن به (264) میلیون تن در هر اینچ مربع می‌رسد. با این حساب، اگر حرارت خورشید بدون مانع به زمین برسد، قیامت كبری بر پا خواهد گشت. از این جهت خداوند بزرگ بر گرداگرد خورشید طبقات و لایه­های حائلی را قرار داده است كه این طبقات حائل اجازه نمی‌دهند تا حرارت خورشید بیشتر از مقیاس دو جزء از یك میلیون جزء از نیروی كلی آن، به زمین برسد.
با این حساب، آیا به تعبیر قرآن كریم، بر خورشید و ماه یك نظام محاسباتی دقیق حكمفرما نیست؟ و آیا این آیه خود نمایانگر اعجاز این كتاب مبین نمی­باشد؟
 
به نقل از: تجلی قرآن در  عصر علم  (نگاهی تطبیقی به اعجاز علمی قرآن کریم در پرتو علوم جدید)، عبدالرؤوف مخلص هروی استاد دانشکده شرعیات دانشگاه هرات افغانستان



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال يعقوب بن المسيب : دخل المطلب بن حنظب على سعيد بن المسيب في مرضه وهو مضطجع فسأله عن حديث، فقال: أقعدوني فأقعدوه، قال: «إني أكره أن أحدث حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا مضطجع». الحلية الأولیاء؛ أبي نعيم اصفهانی. یعقوب پسر مسیب می گوید: مطلب بن حنظب به عیادت سعید بن مسیب رفت و دید که او بر پهلو خوابیده است، مطلب از وی درباره حدیثی پرسید، سعید گفت: مرا بنشانید، او را نشاندند، سپس فرمود: «من ناپسند می دانم که در حالت خوابیده حدیث رسول خدا صلی الله علیه وسلم را بازگو نمایم».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16228
دیروز : 5614
بازدید کل: 8806387

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010