|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>علوم حديث>سنن ترمذی
شماره مقاله : 8725 تعداد مشاهده : 416 تاریخ افزودن مقاله : 9/12/1389
|
سُنن ترمُذی محدّث محمد بن عیسی[1] ترمذی، در محضر پرداخته از جمله قتیبهبن[2] سعید، ابومصعب، ابراهیم بن عبدالله هروی، اسماعیلبن موسی، محمدبن عبدالملک و شخصیتهای اهل فضل نیز از محضرش مستفیض شدهاند از جمله: مکحول بن فضل، محمدبن محمود، حمادبن شاکر، عبدبن محمد نسفیون و هیثم بن کلیب شاشی و ابوعبدالله[3] بخاری. ترمذی ابوعیسی از حیث قدرت حافظه از نوابغ روزگار به شمار آمده است، و به عنوان نمونه خود گفته است: «دو جزء از احادیث یکی از اساتید حدیث را نوشته بودم، و در راه سفر به مکه مکرمه اتفاقاً به خدمت آن استاد رسیدم، و دفتری[4] را که خیال میکردم آن دو جزء را در آن نوشتهام بیرون آوردم و به استاد عرض کردم میخواهم شما احادیث این دو جزء را برایم بگویید و من در حال مطالعة آن دو جزء آنها را استماع کنم، و لحظاتی که استاد خواندن احادیث را آغاز کرد و من به دفترم مراجعه کردم معلوم شد آن دو جزء در منزل به جا مانده است و من دفتر سفید را مطالعه میکردم استاد وقتی این حال را مشاهده کرد به شدت عصبانی شد و گفت از من شرم نمیکنی؟ ناچار وضعیت[5] را برایش توضیح دادم و گفتم نگران نباشد هر چه گفتهای[6] فوراً حفظ کردهام و نگذاشتهام زحمت خواندن تو بیهوده شود، استاد گفت بگو ببینم همه را حرف کردهای وقتی آن احادیث را مرتب برایش خواندم بیشتر عصبانی شد و گفت تو قبل از اینکه به من برسی از جزوهها این احادیث را حفظ کرده بودی به او گفتم شما مجموعه احادیث دیگری را که در آن جزوهها نیستند برایم بخوانید، استاد یک مجموعه احادیث دیگر را برایم خواند و گفت حالا بگو ببینم آنها را حفظ کردهای؟ و وقتی من این مجموعه از احادیث را به همان صورت که استاد گفته بود بازگو نمودم، استاد راضی شد و حالت عصبانیت او به حالت مسرت و تحسین[7] مبدل گردید. سنن ترمذی به «الجامع الصحیح»[8] معروف است و دلیل این لقب (الجامع) این است که روایات سنن ترمذی منحصر به روایات فقهی نبوده، بلکه جامع احادیث فقهی و اعتقادی و تاریخی و ... است. سنن ترمذی در حدود (5000)[9] پنج هزار حدیث را در خود جای داده و در ذیل این روایات مطالبی با ارزش از جهت فقه الحدیث و یا جرح و تعدیلهای رجالی به چشم میخورد، ترمذی خود دربارة اهمیت کتابش گفته است: «پس از تألیف آن را بر علمای حجاز و عراق و خراسان عرضه[10] نمودم و عموماً آن را پسندیده و مورد وثوق دانستند» و بار دیگر دربارة اهمیت آن گفته است: «کسی که این کتاب را در خانهاش داشته باشد، مانند این است که پیامبری در خانة او در حال تکلم و سخن گفتن[11] است». از امتیازات دیگر این کتاب این است که پس از ذکر هر حدیثی به بیان نوع آن حدیث پرداخته و صحت یا ضعف آن را برای خواننده بیان کرده است و معروف است که وی نخستین[12] کسی است که اصطلاح «حسن» را به عنوان نوع جدیدی از حدیث ابداع نموده است و قبل از او حدیث فقط به صحیح و ضعیف[13] تقسیم میگردید، و یکی دیگر از تألیفات مهم او در رابطه با احادیث کتاب «العلل» است که آن را در سمرقند تألیف نموده است. این محدث نامور[14] و کمنظیر بعد از اتمام کارهای یک محدث از سفر به مناطق دور و نزدیک و استماعها و سماعها و تعلیم و تألیفها در اواخر عمر از بینایی[15] محروم گردید و در شب دوشنبه سیزدهم رجب سال (279) در ترمذ[16] (از شهرهای قدیم ماوراءالنهر در ساحل رود جیحون و شمال بلخ جزو جمهوری تاجیکستان) متوفی گردید. زیرنویسها: [1]- تذکرة الحفاظ، ج 2، ص 634 و 635 و به البدایه و النهایه، ج 11، ص 71 نیز مراجعه شود. [2]- همان. [3]- همان. [4]- همان. [5]- همان. [6]- تذکرة الحفاظ، ذهبی، ج 2، ص 635. [7]- همان. [8]- کشف الظنون، حاج خلیفه، ج 1، قائمه 559 و البدایه و النهایه، ابن کثیر، ج 11، ص 71 و تذکرة الحفاظ، ذهبی، ج 2، ص 634. [9]- همان. [10]- همان. [11]- همان. [12]- اصول الحدیث علومه و مصطلحه، محمد عجاج خطیب، ص 331. [13]- همان. [14]- البدایه و النهایه، ج 11، ص 72. [15]- همان. [16]- همان.
به نقل از: تاریخ حدیث و ضبط و ثبت احادیث، تألیف : استاد فاضل حاج ملاعبدالله احمدیان مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی www.IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|