|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>علوم حديث>ابوداود سلیمان بن اشعث سجستانی
شماره مقاله : 8724 تعداد مشاهده : 375 تاریخ افزودن مقاله : 9/12/1389
|
ابوداود سلیمان بن اشعث سجستانی مکنی به (ابوداود) در سال 202 متولد گشته[1] پس از کسب معلومات در محل سکونت خود برای تکمیل آن به حجاز و شام و مصر و عراق و جزیره و ثغر و خراسان سفر کرده[2]، و در محضر اساتید بزرگواری امثال ابوعمر ضریر، و مسلمبن ابراهیم، وقعنبی، و عبدالله بن رجا، و ابوالولید طالبی تلمذ نموده است[3] و شخصیتهای اهل فضل نیز امثال ترمذی و نسائی و فرزندش ابوبکربن داود، و ابوعوانه، و ابوبشر دولابی، و ابواسامه محمدبن عبدالملک و جمعی دیگر از محضر او مستفیض[4] شدهاند. ابوداود دارای آثار و تألیفات بسیار مفید و مهمی است که از مهمترین آنها در علوم قرآن کتاب «المصاحف» و در حدیث کتاب سنن اوست، و ابوداود دربارة سنن خود گفته است: «بعد از آنکه پانصد هزار حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم را نوشته بودم، در میان آنها چهار هزار و هشتصد حدیث[5] را برگزیدم، که شامل احادیث صحیح و شبه صحیح و قریب به صحیح بود، اما در هر حدیثی که ضعفی را در آن مشاهده کردهام، آن را بیان نمودهام». «به کشف الظنون، ج 2، قائمه 1004 مراجعه شود». شرط ابوداود در انتخاب احادیث این بود که از افرادی که به اتفاق علمای (علم الرجال) مورد تضعیف[6] قرار گرفتهاند، حدیثی روایت نشود، و اگر احیاناً حدیثی از جهتی مشکل داشت آن را بیان کرده است، و با توجه به دقت و اهتمامی که در انتخاب احادیث آن سنن به عمل آمده است، سنن ابوداود، در میان کتب صحیح از یک موقعیت ممتازی برخوردار[7] است و پس از صحیحین (بخاری و مسلم) معتبرترین کتاب حدیث[8] به شمار میآید. این کتاب به روایات متعددی در اختیار دانشمندان قرار گرفته، در بین این روایات، به روایت ابولؤلؤی[9] انتشار یافته است و شرحهای زیادی بر آن نوشته شده که قدیمیترین آنها شرح ابوعثمان خطائی (م ـ 388) معروف به معالم[10] السنن است ابوداود سجستانی در شانزدهم شوال سال 275 در بصره متوفی گردید و در آنجا به خاک سپرده شد[11]. فرهنگهای فارسی نوشتهاند: سجستان قسمتی از استان «بلوجستان و سیستان» است در قدیم آن را «ساگاستان» سرزمین ساگها و سگستان «معرّب آن سجستان» و زابلستان گفتهاند. زیرنویسها:
[1]- تذکرة الحفاظ، ج 2، ص 591 و البدایه و النهایه، ج 11، ص 58 و 89. [2]- تذکرة الحفاظ، ذهبی، ج 2، ص 591 و 593 و البدایه و النهایه، ج 11، ص 58 و 59. [3]- همان. [4]- همان. [5]- همان. [6]- اصول الحدیث، علومه و مصطلحه، محمد عجاج خطیب، ص 321. [7]- همان. [8]- همان. [9]- مختصر علوم الحدیث، ابن کثیر. [10]- کشف الظنون، حاج خلیفه، ج 2، قائمه 1005. [11]- البدایه و النهایه، ج 11، ص 59 و تذکرة الحفاظ، ج 2، ص 593.
به نقل از: تاریخ حدیث و ضبط و ثبت احادیث، تألیف : استاد فاضل حاج ملاعبدالله احمدیان مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی www.IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|