Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

علي رضی الله عنه  به روايت از رسول

‎الله  صلی الله علیه و سلم  مي‌گويد ايشان فرمودند: «أُعْطِيتُ مَا لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ مِنَ الأَنْبِيَاءِ»، فَقُلْنَا مَا هُوَ يَا رَسُولَ الله، فَقَالَ: «نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ، وأُعْطِيتُ مَفَاتِيحَ الأَرْضِ، وسُمِّيْتُ أَحْمَدَ، وَجُعِلَتْ لِي التُّرَابُ طَهُوراً، وَجُعِلَتْ أُمَّتِي خَيْرَ الأُمَمِ». (به من چيزهايي داده شده‌است كه به هيچ‌يك از پيامبران داده نشده‌است، گفتم: اي رسول خدا، آنها چه هستند؟ فرمود: خدا رُعب و هراس از مرا در دل دشمنانم انداخت و با آن یاریم کرد و به من كليدهاي زمين داده شده، به اسم ‌احمد نام گذاري شدم، خاك برايم وسيله پاك كننده قرار داده شده و امتم بهترين امّتها قرار داده شده ‌است.
صحيح بخاري، ش335

 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>شبهات>صلوات > صلوات فرستادن بر اصحاب پيامبر و تابعين

شماره مقاله : 8658              تعداد مشاهده : 340             تاریخ افزودن مقاله : 21/11/1389

صلوات فرستادن بر اصحاب پيامبر و تابعين
 

صلوات فرستادن در داخل نماز بر اصحاب و تابعين در شرع وارد نشده است، زيرا در هيچيک از صيغه ها و الفاظ صلوات که در احاديث صحيح آمده اند لفظ تابعين و حتي اصحاب رضي الله عنهم نيز داخل نشده اند، از اينرو جايز نيست که در داخل نماز و در تشهد در هنگام صلوات آنها را نيز داخل نمود.
اما جايز است که در خارج نماز بر اصحاب و تابعين آنها تا روز قيامت، دعاي صلاة و سلام فرستاد، مثلا گفت: « صلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين» اين عبارت در حقيقت بعنوان يک دعا خوانده مي شود که در آن از خداوند دعا و تسليم بر پيامبرش و نيز بر ياران پيامبر و اتباع آنها تا روز قيامت که شامل حال ما مومنين هم مي شود، خواسته مي شود. و اين امر بدعت نيست زيرا دعا کردن براي مومنان در خود تشهد هم وجود دارد، چنانکه در تشهد مي خوانيم: « التّحيات‌لله، و الصّلوات و الطّيبات، السّلام عليک أيها النّبي! و رحمة الله و برکاته، السّلام علينا و علي عباد الله الصّالحين، أشهد أن‌ لاإله‌إلااله، و أشهد أن محمداً عبده و رسوله».
شيخ ابن عثيمين رحمه الله مي گويد: " صلوات بر غير پيامبران، چنانکه بر پيروان آنها باشد، با نص و اجماع جايز است ( مثلا گفته شود: صلى الله عليه وسلم وعلى آله وصحبه وسلم) اما در صلوات بر غير پيامبران براي شخص معيني، بين اهل علم اختلاف است که آيا جايز است يا خير؟
صحيح آنست که (براي شخص معين نيز) جايز است، مثلا به شخص مومني گفته شود: "صلي الله عليه"، زيرا خداوند تبارک و تعالي به پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عليهم» (از اموال آنها صدقه‏اى (بعنوان زکات) بگير، تا بوسيله آن، آنها را پاک سازى و پرورش دهى! و (به هنگام گرفتن زکات،) به آنها دعا کن)، پس پيامبر صلي الله عليه وسلم بر کسي که زکات مالش را مي آورد دعاي (صلاة) مي کرد و هنگامي که (طايفه ي أبي أوفى ) زکات هايشان را آوردند فرمود: ‏(اللهم صلى على آل أبي أوْفَى )‏ (متفق عليه )، مگر اينکه اين شعار(صلوات) براي شخص معيني قرار داده شود که هرگاه نام کسي برده شود، گفته شود: صلى الله عليه ، زيرا اين امر جز براي انبيا جايز نيست، مثلا هر وقت که نام ابوبکر را شنيديم بگوييم: صلى الله عليه ‏، يا هر وقت که نام عمر را شنيديم بگوييم: صلى الله عليه ‏، يا هر وقت که نام عثمان را شنيديم بگوييم: صلى الله عليه ‏، يا هر وقت که نام علي را شنيديم بگوييم: صلى الله عليه ‏،(و اين جايز نيست) يعني اين دعا (صلى الله عليه) جايز نيست که به عنوان شعار براي شخص معيني استفاده شود. ‏"فتاوى نور على الدرب‎".‎

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از ابن عباس روايت شده كه گفته است: واي از پيروي لغزشهاي عالمان‌! گفتند: لغزش عالمان چگونه است‌؟ در جواب گفت: به اين شيوه است ‌كه یک دانشمند به رأي و نظرخود چيزي را مي گويد، و آنگاه تحت تاثير رأي و نظر شخص ديگري كه نسبت به سنت رسول خدا صلی الله علیه و سلم از او عالم تر است به استناد دليل و برهان از نظر و گفتار خود پشيمان گردد، در عين حال كساني باشند كه از قول اولي او باز نگردند، و به تقليد خود ادامه دهند!

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 15275
دیروز : 5614
بازدید کل: 8805434

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010