Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: «خداوند حرام‌ كرده‌ است‌ از مسلمان‌ خون‌ وي‌ را، آبروي‌ وي‌ را و اين‌كه‌ به‌ وي‌ گمان‌ بد زده‌ شود».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>عبادت > معنی عبادت و انواع آن

شماره مقاله : 8652              تعداد مشاهده : 499             تاریخ افزودن مقاله : 21/11/1389

 

معني عبادت

عبادت داراي دو معني‌كاملاً وابسته به‌هم است. به‌ همين دليل در يك كلمه جمع شده‌اند. و اين دو معني عبارتند از نهايت تسليم و نهايت‌ محبت. پس‌ خضوع و تسليم‌ كامل به همراه محبّت‌كامل به معني عبادت‌است. و محبّت‌ بدون‌تسليم يا تسليم بدون محبّت، عبادت به حساب‌ نمي‌آيد، حتّي‌ اگر تسليم و محبّت با هم جمع گردند،‌ امّا به كمال نرسند باز هم عبادت نيست و براي معني عبادت كمال تسليم و محبّت لازم است.



شيوه‌هاي مختلف عبادت و انواع آن
عبادت آن‌گونه كه بسياري از مردم مي‌پندارند داراي يك شيوه نيست، بلكه انواع و شيوه‌هاي مختلفي دارد، از جمله :

الف) دعاكردن : يعني رسيدن به يك نفع، دفع ضرر،‌ رفع بلا، پيروزي بر دشمن و يا چيز ديگري را از خداوند خواستن. پس اگر چنين درخواستي از ته دل از خداوند خواسته شود، مغز عبادت و روح آن انجام شده است و در حديثّ آمده است كه «دعا عين عبادت است.» به روايت ترمذي

ب) انجام مراسمات ديني : مانند : نماز، روزه، صدقه، حجّ، نذر، قرباني و امور مانند آن‌كه صحيح نيست چنين‌اعمالي براي غيرِ خدا انجام شود.

ج) اطاعت ديني‌كامل در برابر احكامي‌كه خداوند بيان نموده و اعتراف به حقّانيت شريعت او كه در آن اموري را حلال و اموري را حرام كرده و براي برخي اعمال حدودي قرار داده و براساس آن نظام‌زندگي را سامان بخشيده ‌است. پس براي‌كسي كه خدا را پروردگار خود مي‌داند جايز نيست، نظام زندگي، احكام، ارزش‌ها و قوانين آن را از بشر بگيرد و در برابر آن تسليم شود و در زندگي خود مطابق آنها حكم كند، مگر اين كه دليلي از جانب خداوند براي آن موجود باشد. پس اين مسئله هم نوعي عبادت است.

به نقل از کتاب: حقيقت توحيد، تأليف شيخ يوسف القرضاوي

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام شافعي رضي الله عنه مي‌گويد: (إذا رأيتم الرجل يطير في الهواء، ويمشي على الماء، فلا تعجلوا بالحكم بصلاحه، قبل أن تقيسوا أمره بكتاب الله عز وجل) «‌هرگاه مردي را ديديد كه در هوا پرواز مي‌كند و بر روي ‌آب راه مي‌رود، قبل از آنكه احوال او را با قرآن بسنجيد، با شتاب به صالح بودن او حكم ندهيد.»

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 17634
دیروز : 5614
بازدید کل: 8807793

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010