|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>قرآن > کاربرد ضمایر «هو»،«انا» و «نحن» در قرآن برای الله جل شأنه
شماره مقاله : 8630 تعداد مشاهده : 363 تاریخ افزودن مقاله : 18/11/1389
|
در ادبيات عرب سه ضمير وجود دارد که بوسيله ي آنها شخصي را مورد خطاب قرار مي دهند: 1- "أنا" که براي متکلم بکار مي رود. 2- "نحن" که براي متکلم (چند نفر) بکار مي رود. ولي اين ضمير گاهي براي يک نفر واحد هم استعمال مي شود، و آن زماني است که دلالت بر تعظيم و بزرگداشت و جلالت شخص نمايد. پس ضمير "نحن" (به معناي "ما") هم براي جمع بکار مي رود و هم براي فرد، که دلالت آن بر فرد نشانگر تعظيم و جلالت وي مي باشد. 3- "هو" که براي غائب بکار مي رود. حال در قرآن از هر سه لفظ استفاده شده است. "و خداوند سبحان خود را گاهي با صيغه ي مفرد (الله يا ضمير) و گاهي با صيغه ي جمع ذکر مي کند مانند: «إنا فتحنا لك فتحاً مبيناً» (فتح 1). يعني: ما براى تو پيروزى آشکارى فراهم ساختيم!... و يا: « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (حجر 9). يعني: ما قرآن را نازل کرديم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنيم! اما خداوند هرگز نفس خود را با صيغه ي مثني (دو نفر) ذکر نکرده است، زيرا صيغه ي جمع ("نحن" ، "إنا": ما) مستلزم بزرگداشت کسي است که استحقاق آنرا دارد، ولي گاهي اين صيغه (يعني صيغه ي جمع) دلالت بر معاني اسماء الهي دارد (و اسماء الهي جمع هستند و تعداد آنها نامشخص است بلکه محصور به عددي نيست)، اما صيغه ي مثني دلالت بر عدد محصوري دارد در حالي که خداوند متعال از انحصار پاک و منزه است." (برگرفته از: العقيدة التدمرية لشيخ الإسلام ابن تيمية ص 75 .). پس متوجه شديم که ضمير "ما" هم براي جمع و هم براي مفرد بکار مي رود، و هرگاه گوينده قصد داشت تا جلالت و شکوه خود را بر مخاطبش عرضه کند، معمولا از ضمير "ما" استفاده مي کند، چنانکه (بلا تشبيه و تمثيل ولله مثل الاعلي) برخي از حکما و امرا هنگامي که ا خود مي گويند، معمولا خود را با ضمير "ما" نزد شنوندگان خطاب مي کنند و مثلا مي گويند: "ما فلان عمل را براي رفاه شما انجام داديم!" و البته و بدون شک و ترديد خداوند متعال تنها کسي است که لياقت اين بزرگداشت را دارد و لذا مي بينيم که خداوند متعال در قرآن گاهي از اين ضمير استفاده مي کند تا جلالت خود را نزد انسانها عرضه کند. و اين ضمير در حق خداوند متعال دلالت بر جمع ندارد، يعني دلالت بر وجود چند معبود نيست، چنانکه برخي از ملحدان و اهل کتاب جهت شبهه اين مسئله را مطرح مي کنند، بلکه اين شبهه ناشي از جهل آنها نسبت به ادبيات عرب و اساليب زبان عرب بويژه در قرآن کريم است.
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|