|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>جهاد > جهاد تا روز قيامت برپا خواهد بود
شماره مقاله : 8624 تعداد مشاهده : 450 تاریخ افزودن مقاله : 18/11/1389
|
جهاد تا روز قيامت برپا خواهد بود
پيامبر صلي الله عليه و سلم فرمودند: به حقيقت نزديک برپا شدن قيامت فتنه اي ايجاد خواهد شد همانند گسستن شب تاريک،شخص (شب را) به صبح مي رساند در حاليکه مومن است ولي شب کافر مي شود، و (شخصي در حاليکه) شب مومن است ولي صبح (که رسيد) کافر مي شود، (و فتنه هايي خواهند رسيد که در آن) فرد نشسته بهتر از ايستاده است، و پياده بهتر از دونده است، پس (در اين حال) کمانهايتان را بشکنيد، و زه کمانهايتان را جدا سازيد و شمشيرهايتان را به سنگ بزنيد (تا بشکند)،اگر کسي بر شما وارد شد ( تا شما را بکشد) پس بايد همانند فرزند آدم (هابيل) باشد. توضيح:
مانند فرزند آدم عليه السلام: يعني هابيل زماني که برادرش او را تهديد کرد به قتل کرد. گفت : اگر بخواهی مرا بکشي؛ من دستم را براي کشتن تو دراز نخواهم کرد. چون از خداوند ميترسم (مائده 28). آنچه که علما در مورد اين حديث ذکر کرده اند، بروز فتنه هايي همانند تفرق و اختلاف بين مسلمانان است و گفته اند که تفرق و فرقه گرايي بين آنها به حدي مي رسد که هرکس به سوي خود دعوت مي کند. شکستن شمشير به معناي دور شدن از فتنه و عدم استعمال آن در جنگ ميباشد و عبارات (نشستن بهتر از ايستاده و پياده بهتر از دونده و ...) فقط جهت تشويق به دوري و کنارهگيري از اختلافات داخلي مسلمانان به کار رفته است. امام بخاري رحمهالله از ابيادريس خولاني روايت ميکند که حذيفه ابن اليمان رضي الله عنه فرمود: مردم در مورد خير از پيامبر اکرم صلي الله عليه وسلم ميپرسيدند و من در مورد شر از ايشان سؤال ميکردم از ترس اينکه مبادا دچارش شوم، پرسيدم: يا رسولالله صلي الله عليه وسلم ! ما در جاهليت و شر بوديم که خداوند اين خير را (=اسلام) به ما هديه کرد. آيا بعد از اين خير، شري نيز وجود خواهد داشت؟ فرمود: آري. گفتم: آيا بعد از شر، خيري نيز خواهد آمد؟ فرمود: آري. وليکن در آن ناخالصي و کدورتي وجود دارد. پرسيدم: ناخالصي چيست؟ فرمود: مردماني که از روش من دور بوده و اعمال ناشايستي از آنها سر ميزند. گفتم: آيا بعد از آن خير، شري نيز وجود دارد؟ فرمود: آري. انسانهايي که مردم را به سوي جهنم فراخوانده و کساني که از آنها پيروي کنند را وارد جهنم ميکنند. گفتم: يا رسولالله صلي الله عليه وسلم ! آنها را برايمان توصيف کن. فرمود: آنها همانند ما بوده و با زبان ما سخن ميگويند. گفتم: يا رسولالله صلي الله عليه وسلم ! اگر در آن زمان در قيد حيات بودم، چه کنم؟ فرمود: جماعت مسلمين و رهبرشان را رها نکن. گفتم: اگر امام و جماعتي وجود نداشت. فرمود: از تمامي فرقهها و گروهها کنارهگيري کن و لو به تنه درختي بچسبي تا اينکه در آن حالت وفات نمايي. و اين حديث نيز به نوعي بيانگر همان اختلاف و فرقه گرايي بين مسلمانان است که پيامبر صلي الله عليه وسلم در چنين وضعيتي – يعني هرکس به سوي خود و حزب خودش دعوت کرد- به مسلمانان توصيه مي کنند که از آن فرق و احزاب کناره گيري نمايند زيرا داخل شدن در آن احزاب و جماعات باعث هلاکت خواهد بود. بنابراين هيچکدام از دو حديث فرضيت جهاد تا قيامت را منع نمي کند بلکه دوري نمودن از احزابي (همانند خوارج ) را تشويق مي نمايند که مثلا به بهانه جهاد اقدام به تکفير مسلمانان مي کنند. والله اعلم و جهاد تا روز قيامت برپا خواهد بود چنانکه احاديث زيادي در اين مورد وجود دارد: پيامبر صلى الله عليه وسلم مي فرمايند: (لا تزال عصابة من أمتي يقاتلون على أمر الله، قاهرين لعدوهم، لا يضرهم من خالفهم، حتى تأتي الساعة وهم على ذلك) يعني: هميشه گروهي از امت من براي برپا کردن فرمان الله به قتال مي پردازند، بر دشمنانشان پيروز هستند، مخالفانشان نمي توانند به آنان ضرري برسانند تا اينکه قيامت برپا مي شود و آنان در اين حال هستند. [مسلم] و پيامبر صلي الله عليه وسلم مي فرمايند: (لا يزال من أمتي؛ أمة، يقاتلون في سبيل الله، لا يضرهم من خالفهم، يزيغ الله قلوب قوم يرزقهم منهم، يقاتلون حتى تقوم الساعة) . ” هميشه از امت من؛ گروهي، در راه خدا قتال مي کنند، مخالفانشان نمي توانند به آنان ضرري برسانند، و خداوند قلوب قومي را منحرف مي گرداند و از آنان روزيشان مي دهد، و پيوسته مبارزه مي کنند تا اينکه قيامت فرا مي رسد . [النسائي]. و نيز پيامبر صلى الله عليه وسلم مي فرمايند: (لا تزال طائفة من أمتي يقاتلون على الحق، ظاهرين إلى يوم القيامة… فينزل عيسى بن مريم صلى الله عليه وسلم، فيقول أميرهم: “تعال صلِ لنا”، فيقول: “لا، إن بعضكم على بعض أمراء”، تَكْرِمَةَ الله هذه الأمة) هميشه گروهي از امت من در راه حق قتال مي کنند، و تا قيامت پيروز خواهند بود… تا اينکه عيسي بن مريم پايين مي آيد، پس فرمانده آنها مي گويد: " بفرما براي ما نماز بگزار (امامت کن)" مي گويد: "نه، همانا بعضي از شما بر بعضي ديگر سروري دارد"، کرامتي است که الله به اين امت عنايت کرده است" [رواه مسلم]. و اين طائفه بدون هيچ انقطاعي باقي خواهد ماند تا اينکه الله آنان را وارثان زمين و هر چه بر آن است قرار مي دهد، و در هيچ مقطعي از زمان غايب نخواهند بود. شيخ الاسلام محمد بن عبدالوهاب رحمه الله – در مورد فوايد اين احاديث و معناي آنها – مي گويد: (بشارتي است به اينکه حق به کلي از بين نمي رود همانطور که در گذشته از بين رفته بود، بلکه هميشه گروهي بر آن پابرجا هستند ) [كتاب التوحيد: ص24]. بنابراين؛ طائفه منصوره که رسول الله صلى الله عليه وسلم آنرا مدح کرده و ما را بر تکثير افرادش تشويق کرده است، همان گروهي است که با تيزي شمشير به قتال مي پردازد و قطعاً کسي که با آن مخالفت کند و يا آنرا خوار گرداند از جمله آن گروه نخواهد بود. بلکه پيامبر صلي الله عليه وسلم در مورد کسي که قصد ملحق شدن به کاروان مجاهدين را نداشته باشد حکم نفاق داده است، مي فرمايد: (من مات ولم يغز ولم يحدث نفسه بالغزو؛ مات على شعبة من النفاق) کسيکه بميرد و جهاد نکند و در باره جهاد با خود زمزمه نکرده باشد ( در دل قصد آنرا نداشته باشد )، بر شاخه اي از نفاق مرده است [مسلم]. امام نووي رحمه الله مي گويد: ( و منظور اين است که اگر کسي اين کار ( قصد نکردن براي جهاد ) را انجام دهد براستي که در اين صفت خود را به منافقيني که از جهاد سرپيچي کردند شبيه ساخته، پس ترک جهاد شعبه اي از نفاق است ) [شرح صحيح مسلم: ج5/ ص309].
پس اگر اين حکم کسي باشد که با خود قصد ملحق شدن به اين گروه مبارک را نداشته باشد، پس چگونه خواهد بود حکم کسي که خود را دشمن و مخالف آن قرار مي دهد، و بر آن افترا وارد مي کند و مردم را از ملحق شدن به آن سست مي کند؟!!
والله تعالي اعلم وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|