Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

حديث: عن أبي مَالِكٍ الْحَارِثِ بْنِ عَاصِم الأشْعريِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « الطُّهُورُ شَطْرُ الإِيمَان، وَالْحَمْدُ للَّه تَمْلأَ الْميزانَ وسُبْحَانَ الله والحَمْدُ للَّه تَمْلآنِ أَوْ تَمْلأ مَا بَيْنَ السَّموَات وَالأَرْضِ وَالصَّلاَةِ نور، والصَّدَقَةُ بُرْهَان، وَالصَّبْرُ ضِيَاء، والْقُرْآنُ حُجَّةُ لَكَ أَوْ عَلَيْك. كُلُّ النَّاس يَغْدُو، فَبِائِعٌ نَفْسَهُ فمُعْتِقُها، أَوْ مُوبِقُهَا »

(روایت مسلم). 

ترجمه: از ابو مالک حارث بن عاصم الاشعري رضي الله عنه روايت است که رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود:
"پاکي نصف ايمان است، و الحمد لله ميزان را پر مي کند، و سبحان الله و الحمد لله هردو پر مي کنند و يا پر مي کند بين آسمانها و زمين را، و نماز نور و روشنائي است، و صدقه دليل است، و صبر روشني است، و قرآن دليل است بنفع يا به ضرر تو، هر انسان صبح ميکند، سپس خويشتن را مي فروشد، يکي نفسش را (از عذاب) آزاد مي کند و ديگري نفسش را هلاکش ميکند." 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>خمس > خمس فقط بر غنایم جنگی لازم است

شماره مقاله : 8623              تعداد مشاهده : 404             تاریخ افزودن مقاله : 18/11/1389

خمس فقط بر غنايم جنگي لازم است

با توجه به اينکه در اسلام خمس فقط بر غنايم جنگي لازم است، بنا به آيه زير:‏
‏«وَاعلَمُوا أنَّ مَا غَنِمتُم مِن شَيءٍ فَأنَّ للهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ ...» (أنفال : 41)‏
‏«و بدانيد که همه غنائمي که به دست مي‌آوريد، يک پنجم آن متعلق به خدا و پيامبر و ... ‏است».‏
لذا اين حکم همچنان باقي است و تا قيامت هر وقت که مجاهدان با امام خود به جهاد رفتند و ‏غنائمي بدست آوردند مي بايست بر اساس ضوابط مربوط به تقسيم غنايم خمس را نيز بپردازند ‏ولي اگر جهاد نباشد خمسي هم درکار نيست ولي کساني که مي پندارند بايد از اموال و کسب و ‏تجارت خود به گروهي خمس بپردازند در اشتباهند زيرا آيه فوق که تنها نص قرآني در مورد ‏خمس است به اين قضيه اشاره اي نکرده است و حتي سيرت‌ پيامبر صلي الله عليه وسلم نيز ‏نشانگر اين‌ است‌ كه‌ هيچ‌ موردي‌ وجود ندارد كه‌ايشان‌ از كسب‌ و كار مردم‌ سهمي‌ براي‌ ‏خودشان‌ مطالبه‌ كرده‌ باشند.‏
همچنين‌ مؤرخيني‌ كه‌ در كتابهايشان‌ راجع‌ به‌ جمع‌آوري‌ زكوة‌ در زمان‌ خلفاء و اهل‌ بيت‌ ‏مطالبي‌ را نوشته‌اند به‌ اين‌ نكته‌ كه‌ از كسي‌ خمسي‌ مطالبه‌ شده‌ باشد هيچگونه‌اشاره‌اي‌ نكرده‌اند.‏
لذا اگر تصور شود که بنا بر آيه ي خمس، مي توان خمس را از اموال نيز خارج کرد و يا ‏خمس علاوه بر پيامبر و خويشاوندان (پيامبر) و يتيمان و مساکين و ابن سبيل، بر اشخاص ‏ديگري همچون مجتهدين و فقها لازم است، بسيار خطاي واضحي است زيرا مخالف نص ‏صريح قرآن است.بنابراين اگر گفته شود که خمس متعلق به فقها نيست يا اينکه خمس در اموال ‏نيست، نبايستي گفته شود که پس خمس را حرام مي دانيد يا اجراي حکم خمس را تعطيل کرده ‏ايد!. بلکه لازمست به تفاوت و جزئيات آن دقت نمود.‏
زيرا آيه مربوط به خمس، در تفسير اين آيه به درآمدها و دادن آن به فقها هيچ دليلي ندارد.‏
و در قرآن هيچ دليلي نيست كه بايد خمس درآمدها پرداخت شود، و موضوع آيه غنائمي است ‏كه در جنگ از كفار گرفته مي‌شود، نه آنچه مسلماناني كه با كسي جنگ ندارند به دست ‏مي‌آورند.‏
همچنين در سنت نبوي هيچ دليلي براي وجوب خمس در اموال مردم نيست، چون نه پيامبر ‏صلي الله عليه وسلم چنين چيزي را گفته، و نه خودش انجام داده، و نه در حضور او و زمان او ‏چنين كاري انجام شده است. و نه خلفاي راشدين و از جمله امام علي رضي الله عنه هيچگاه ‏چنين نكرده‌اند.‏
و از نظر لغت خمس هيچ تعلقي به درآمدها و اموال مردم ندارد. و هيچ دليل شرعي براي آن ‏نيست.‏
و تا زماني که جهادي درکار نباشد که غنائمي بدست مجاهدان بيافتد خمسي نيز نخواهد بود.‏



والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از علي رضی الله عنه روايت است كه فرمود: شما را خبر ندهم كه بهترين اين امّت بعد از پيامبر كيست؟ ابوبكر. سپس گفت: آيا به شما بگويم كه بعد از ابوبكر از همه چه كسي بهتر است؟ عمر. (مسند احمد 1/106، 110-127، احمد شاكر بيشتر طُرُق اين احاديث را صحيح دانسته‌است.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16391
دیروز : 5614
بازدید کل: 8806550

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010