Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

يعلي بن مره مي‌گويد: حسن و حسين به سمت رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم با يكديگر مسابقه مي‌دادند؛ يكي از آنها زودتر از ديگري به آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم  رسيد. رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم دست مباركش را به گردن او انداخت و او را در آغوش گرفت و يكايك آنها را بوسيد و سپس فرمود: (إنّي أحبّهما فأحبّوهما. أيّها الناس، الولد مبخلة مجبنة) يعني: «من، اين دو را دوست دارم؛ شما نيز آنها را دوست بداريد. اي مردم! فرزند، مايه‌ي بخل و ترس والدين است».
  مسند احمد (4/172)؛ سنن ابن ماجه، شماره‌ي3666؛ بوصيري در الزوائد گفته است: سندش، صحيح است و راويان آن، ثقه مي‌باشند؛ نگا: سير أعلام النبلاء (3/255).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>دعا و اذکار>ذکر > حکم اذکار برای شخص جنب

شماره مقاله : 8491              تعداد مشاهده : 587             تاریخ افزودن مقاله : 25/9/1389

براى شخص جُنُب، جائز است كه اذكار را در همه وقت بخواند مانند تسبيح، تهليل، تكبير، و تحميد گفتن و غيره، حتى أذان گفتن نيز جائز ميباشد در صورتيكه در داخل مسجد نباشد، زيرا از عايشه صديقه رضي الله عنها وارد شده است كه گفت: "رسول الله صلى الله عليه و سلم ذكر خداوند را در همه اوقات بجاى مياورد" (روايت مسلم / باب حيض 558) ، ولى نماز خواندن، قرائت قرآن (چه از روى قرآن و يا از حفظ)، دست زدن به قرآن، ماندن در مسجد، براى شخص جُنُب جائز نيست.

در سنت پيامبر صلى الله عليه و سلم ثابت شده است كه هيچ چيزى او را از خواندن قرآن منع نميكرد مگر اينكه جُنُب باشد.

و امام احمد در روايتى از علي ابن ابي طالب روايت كرده است كه روزى از حمام فارغ شدند و سپس آياتى از قرآن را تلاوت كردند و گفت: اين براى كسى است كه جُنُب نباشد، ولى براى شخص جُنُب حتى خواندن يك آيه نيز روا نيست" يعنى شخص بدون وضوء ميتواند قرآن بخواند ولى براى شخص جُنُب تلاوت حتى يك آيه هم جائز نيست.

در ضمن، شخص جُنُب ميتواند بدون غسل نيز بخوابد، ولى مستحب است كه قبل از خوابيدن وضوء بگيرد و سپس بخوابد، زيرا اگر بدون وضوء بخوابد ملائكه وارد آن خانه نميشود، ولى اگر وضوء بگيرد، گر چه غسل نيز نكرده باشد مانع ورود ملائكه نميشود. پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است كه: " لا تدخل الملائكة بيتاً فيه كلب و لا صورة " (متفق عليه(، يعنى: "ملائكه وارد خانه اى نميشود كه در آن سگ و يا عكس (جاندار) باشد" و همچنين از عمر روايت شده است كه از رسول الله صلى الله عليه و سلم پرسيدند: "اى رسول الله، آيا يكى از ما ميتواند بخوابد در حالى كه جُنُب باشد؟ پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "بله، اگر وضوء بكيرد". (روايت بخاري / باب غسل 280).

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام شافعى رحمه الله فرموده اند: "كل حديث عن النبي صلى الله عليه وسلم فهو قولي وإن لم تسمعوه مني" (ابن أبي حاتم 93 - 94) يعنى: "هر حديثى را كه از پيامبر صلى الله عليه و سلم بشنويد قول من نيز ميباشد، گرچه از من نيز نشنيده باشيد"

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2450
دیروز : 5614
بازدید کل: 8792609

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010