|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>زنا > حکم فرزندان نامشروع
شماره مقاله : 8487 تعداد مشاهده : 328 تاریخ افزودن مقاله : 24/9/1389
|
ابتدا بايست متذكر شد كه فرزندان نا مشروع نيز اگر بعنوان لقيط در جايى پيدا شوند حكم بقيه انسانها را دارند زيرا تقصير او چه بوده است اگر توسط نزديكى نا مشروع يك زن و مرد به دنيا آمده باشد، لذا هر نوع قتل، اهانت، بى احترامى، و غيره نسبت به او روا نيست، پس كسى كه اين نوع اشخاص را پيدا كند فرض عين بر او ميشود كه از او نگهدارى كند و اگر نتواند بايد او را تحويل اشخاص معتبر و مسلمانى بدهد كه از عهده سرپرستى او برآيند، و اگر او را به حال خود رها كند و هلاك شود گناهش بر گردنش ميباشد.
ثانيا، جايز نيست كه شخص مسئول، آن لقيط را بخودش و يا كسى ديگر نسبت دهد، زيرا مسئله تبنى در اسلام لغو شده است، و اگر بعنوان فرزند خودش حساب كند و بخودش نسبت دهد، در آينده مسائلى مانند ميراث بهم ميخورد و مال ميراث به اشخاصى خواهد رسيد كه مستحق آن مال نيستند، ولى ميتواند اسمى را براى او انتخاب كند، ولى فاميلش (اسم خانوادگيش) بايد نسبت به مادرش باشد و نه پدر نا مشروعش، ولى اگر مادرش نا معلوم باشد، بايد فاميلش جنبه عموم داشته باشد كه براى هر فردى صحيح باشد، مثلا "فلان پسر عبدالله و يا پسر عبد الرحمن" زيرا هر فردى بنده خدا است و الرحمن از صفات خداوند است، و براى جاهاى رسمى مانند جواز، شناسنامه، گواهى ميلاد، مدرسه و غيره نيز از اين اسم و فاميل (اسم خانوادگيش) عموم استفاده كرد.
ثالثا، اگر مادر اين فرزند پيدا شود به او نسبت داده ميشود، ولى اگر پدر نا مشروعش پيدا شود، به او نسبت داده نميشود، و ميراثبر او نيز نميشود.
رابعا، اين اشخاص از چيزهاى عموم محروم شده اند و نياز به سرپرستى شديدى دارند زيرا حكم ايتام را دارند، از شيخ عبدالعزيز بن باز سؤال شد كه آيا كفالت و تربيت فرزندان لقيط و مجهول نسب برابر با كفالت يتيم ميباشد؟ او در جواب گفت: " كسانى كه نسبشان مجهول است حكم ايتام را دارند زيرا والدينشان را از دست داده اند، بلكه تربيت و سرپرستى ايشان ضروريتر است از كسى كه نسبش معلوم باشد زيرا نزديكانى را ندارد كه هنگام مشكلات به او رجوع كنند، پس بنابراين كسى كه تربيت و سرپرستى مجهول نسبى را بعهده بگيرد پاداش كفالت يتيم را دارد، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: ":[ أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا. وأشار بالسبابة والوسطى وفرج بينهما شيئا] ( روايت بخاري )، يعنى: "من و كافل يتيم در بهشت مانند اين خواهيم بود"، سپس اشاره كرد به دو انگشت وسط و انگشت اشاره و بين آنها فاصله انداخت. (فتواى شيخ بن باز شماره (20711) بتاريخ 24/12/1419هـ).
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|