Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

باری رسول خدا صلی الله علیه و سلم لباس سفیدی بر تن عمر رضی الله عنه دید؛ پرسید: آیا لباست نو است یا آن ‌را شسته‌ای؛ عمر رضی الله عنه گفت: شسته‌ام. رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود:
(البس جديداً، وعش حميداً، ومُت شهيدا).
«لباس نو بپوش؛ و خوب زندگی کن و شهید بمیر». 
  سلسلة الصحيحة: ألباني 352 ، الصحيح الجامع 1234 .

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>حدیث ثقلین

شماره مقاله : 8483              تعداد مشاهده : 297             تاریخ افزودن مقاله : 24/9/1389

حديث ثقلين نزد اهل سنت بشرح زير ميباشد:
پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: " إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وسنتي فلن تضلوا ما إن تمسكتم بهما " (متفق عليه) يعنى " من در ميان شما دو چيز گرانبها را بجاى گذاشته ام، كتاب خداوند (قرآن) و روش و سنت من، پس اگر به آن دو چنگ بزنيد گمراه نخواهيد شد "
و حديث زيد بن أرقم كه در صحيح مسلم روايت شده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي أحدهما كتاب الله فيه الهدى والنور " فحث على كتاب الله ورغب فيه، ثم قال " وأهل بيتي أذكركم الله في أهل بيتي " فقيل لزيد: أليس نساؤه من أهل بيته؟ فقال:" نساؤه من أهل بيته"
يعنى: " من در ميان شما چيزى را بجاى گذاشتم كه اگر به آن چنگ بزنيد گمراه نخواهيد شد، يكى از آنها كتاب خداوند ميباشد كه در آن هدايت و نور نهفته است. پس پيامبر صلى الله عليه و سلم به كتاب خداوند ترغيب و تشويق كرد، و سپس گفت: "و اهل بيت من، خداوند را به شما ياد آورى ميكنم در مورد اهل بيت من" سپس به زيد گفته شد: "مگر زنانش از اهل بيت نيستند؟ پس گفت: "زنانش از اهل بيت هستند".
و اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و سلم آنهايى هستند كه صدقه بر آنان حرام ميباشد که عبارتند از: آل جعفر وآل عقيل وآل عليّ وآل العباس، و نزديكترين ايشان به پيامبر صلى الله عليه و سلم عمويش عباس ميباشد و همچنين اهل بيت شامل اين افراد نيز ميباشد: فرزندان عباس، فرزندان عقيل بن ابو طالب، و فرزندان جعفر، و فرزندان ابو سفيان بن حارث بن عبدالمطلب، و فرزندان ابو لهب (البته آنهايى كه مسلمان شدند)، و همچنين بقيه بنى هاشم، اينها همه از اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و سلم ميباشند و صدقه بر همه آنها حرام ميباشد، پس اهل بيت فقط منحصر به حضرت على و فاطمه و حسن و حسين نيست، ولى اهل تشيع فقط اين چهار نفر را از اهل بيت ميدانند در حاليكه بقيه فرزندان على كه بيش از ده نفر ميباشند و از زنان ديگر نصيبش شده است را از رده اهل بيت خارج ميكنند مانند محمد بن علي، وأبو بكر بن علي، وعمر بن علي، وعثمان بن علي، و غيره، و همچنين فضيلت بقيه زنان على بعد از وفات فاطمه را انكار ميكنند و نامي از آنها را بزبان نميآورند مانند مشهورترين آنها كه اسماء بنت عُمَيس ميباشد، و بدون شك زنان پيامبر نيز جزو اهل بيت هستند همانطور كه در سوره احزاب آيه 33 ذكر شده است كه خداوند ميفرمايد: "وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الاولى واقمن الصلاة واتين الزكاة واطعن الله ورسوله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت ويطهركم تطهيرا واذكرن مايتلى في بيوتكن من آيات الله والحكمة ان الله كان لطيفا خبيرا" يعنى: " و در خانه‌هايتان‌ قرار گيريد و مانند زينت ‌نمايي‌ روزگار جاهليت‌ پيشين، زينت‌ نمايي‌ نكنيد و نماز را برپا داريد و زكات‌ را بدهيد و از خدا و پيامبرش‌ اطاعت‌ كنيد جز اين‌ نيست ‌كه‌ خدا مي‌خواهد تا پليدي‌ را اي‌ اهل‌ بيت‌ پيامبر از شما دور كند و تا پاك‌ گرداند شما را به ‌پاك ‌كردني‌ و آنچه‌ را كه‌ در خانه‌هاي‌ شما از آيات‌ الله و از حكمت‌ خوانده‌ مي‌شود ياد كنيد، بي‌گمان‌ خداوند لطيف‌ و آگاه‌ است‌ "
و قبل و بعد از ذكر آيه تطهير خطاب به زنان پيامبر صلى الله عليه و سلم ميباشد و دليل اينكه "ليذهب عنكم الرجز" به صيغه مذكر آمده است اينست كه پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز شامل تطهير ميباشد و همچنين مالك خانه ها پيامبر صلى الله عليه و سلم ميباشد همانطورى كه در آيه 53 سوره احزاب آمده است: "لا تدخلوا بيوت النبي الا ان يؤذن لكم" يعنى: "داخل نشويد خانه هاى پيامبر را مگر اينكه (براى صرف غذايى) به شما اجازه داده شود" پس از آنجاييكه صاحب خانه پيامبر ميباشد صيغه "ليذهب عنكم الرجز" مذكر آمده است زيرا پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز شامل آن ميباشد، علاوه بر اين در زبان عربى به زن خانواده "اهل بيت" نيز گفته ميشود و با اهل بيت صيغه و سياق مذكر ميآيد، مثلا، در آيات 73-72 سوره هود، خداوند هنگامى كه داستان ابراهيم عليه السلام را ذكر ميكند ميفرمايد: "قالت يويلتى ءالد وانا عجوز وهذا بعلي شيخا ان هذا لشىء عجيب ( 72 ) قالوا اتعجبين من امر الله رحمت الله وبركاته عليكم اهل البيت انه حميد مجيد ( 73 )
يعنى: "گفت (زن ابراهيم)‌ واي‌ بر من‌! آيا فرزند مي‌زايم‌ در حاليکه من ‌پير‌زنم و اين‌ شوهرم‌ پيرمرد است‌؟ واقعا اين‌ چيز بسيار عجيبي‌ است‌. فرشتگان‌ گفتند: آيا از كار خدا تعجب‌ مي‌كني، رحمت‌ خدا و بركات‌ او بر شما باد اي‌ اهل ‌اين‌ خانه‌ بي‌گمان‌ خداوند حميد است"
پس ملائكه ابتدا صيغه مؤنث يعنى: "اتعجبين" بكار بردند ولى هنگام ذكر "اهل بيت" صيغه مذكر را بكار گرفتند، هر چند خطاب ملائكه به زن ابراهيم عليه السلام بود.
و همچنين در آيه 12 سوره قصص خداوند در مورد مادر موسى عليه السلام ميفرمايد: " و حرمنا عليه المراضع من قبل فقالت هل أدلكم على أهل بيت يكفلونه لكم و هم له ناصحون " يعنى: " و از قبل شير همه‌ دايگان‌ را بر او حرام‌ ساختيم پس‌ گفت: آيا شما را به‌ خانواده‌اي‌ راهنمايي‌ نكنم‌ كه‌ براي‌ شما سرپرستي‌ او را بر عهده‌ گيرند درحالي‌كه‌ خيرخواه‌ او باشند؟
پس در اينجا مقصود فقط مادر موسى بود ولى از آنجاييكه كلمه "اهل بيت" ذكر شده است، صيغه مذكر بكار گرفته شده است.

پس در نتيجه در آيه 33 سوره احزاب نيز كه كلمه "اهل البيت" بكار گرفته شده زنان پيامبر صلى الله عليه و سلم را نيز شامل ميباشد زيرا همانطور كه ثابت شد در زبان عربى كلمه "اهل بيت" به زن خانواده گفته ميشود و صيغه مذكر به خود ميگيرد. لذا ادعاى كسانى كه زنان پيامبر صلى الله عليه و سلم را از اهل بيت خارج ميكنند باطل ميشود.

اما نزد اهل تشيع روايات ديگرى در مورد حديث ثقلين دارند و يا روايات بالا را با اضافه و يا كم بيان كرده اند، و آنها ميگويند كه اين حديث دليل بر اينست كه اهل بيت فقط على، فاطمه، حسن و حسين ميباشند، و همچنين دليل بر عصمت بودن على، حسن، و حسين و بقيه امامان را ميدانند، در صورتيكه اين صحيح نيست زيرا همانطور كه ذكر شد اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و سلم شامل زنان پيامبر و آل جعفر وآل عقيل وآل عليّ وآل العباس و فرزندانشان نيز ميباشد و اگر قرار بود كه اهل بيت معصوم باشند پس تمامى افراد ذكر شده يعنى آل جعفر وآل عقيل وآل عليّ وآل العباس و فرزندانشان نيز معصوم ميبودند كه غير معقول و در واقع يكنوع هرج و مرج در دين ايجاد ميشد، پس در نتيجه اين احاديث هر چند فضيلت اهل بيت را ميرساند اما نه تنها معناى معصوميت آنها را ندارد، بلكه مفهوم انحصار بودن اهل بيت فقط به على، فاطمه، حسن و حسين را هم نميرساند.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

عن أبي الهياج الاسدي قال : قال لي على بن أبي طالب: «ألا ابعثك على ما بعثني عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم أن لا تدع تمثالا [رواية :صورة ] [في بيت] إلا طمسته، ولا قبرا مشرفا إلا سويته».  ابوهياج اسدي روايت مي کند: علي ابن ابي طالب رضي الله عنه به من گفت: آيا تورا مامور به انجام کاري نکنم که رسول الله صلي الله عليه وسلم براي انجام آن کار مرا امر کردند؟ هر تصويري که در خانه اي ديدي آنرا ازبين ببر و هر قبري را که مرتفع بود با زمين هموار کن. صحيح مسلم (3/61).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2940
دیروز : 5831
بازدید کل: 8836254

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010