|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>عاشورا > آيا از ائمه دليلي براي روزه روز عاشورا وارد شده است؟
شماره مقاله : 8429 تعداد مشاهده : 592 تاریخ افزودن مقاله : 21/9/1389
|
س: آيا از ائمه دليلي براي روزه روز عاشورا وارد شده است؟[1] ج: از ابي عبدالله از پدرش از علي علیه السلام که فرمود: عاشورا روزه بگيريد (و آن) نهم و دهم مي باشد که گناهان يکسال بخشيده[2] مي شود» (تهذيب الأحکام: 4/299, الاستبصار: 2/143). از ابو الحسن علیه السلام روايت شده است که فرمود: «رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم روز عاشورا روزه بود» (تهذيب الأحکام: 4/29). و امام جعفر از پدرش روايت مي کند: «روزه روز عاشورا کفاره [گناهان] يکسال است» (تهذيب الأحکام: 4/300). و از امام صادق /: «کسي که روز عاشورا روزه بگيرد همانا آن [روزه] صاحبش را از هر بدي حفظ مي کند» (وسائل الشيعة: 7/347). و از پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که فرمود: «بهترين نماز بعد از نمازهاي واحب, نماز در ژرفاي شب است و بهترين روزه بعد از ماه رمضان, روزه در ماه خداوند است که محرم گفته مي شود» (جامع الأحاديث الشيعة: 9/474). و از حضرت علي علیه السلام : «روز عاشورا نهم و دهم را احتياطا روزه بگيريد که آن کفاره يک سال قبل آن است و اگر کسي آنرا نمي دانست و چيزي خورد [در ادامه] روزه خود را کامل کند» (مستدرک الوسائل: 1/549). از ابن عباس ب: «اگر هلال ماه محرم را ديديد [روزها را] بشماريد و به نهم که رسيديد روزه باشيد [راوي:] گفتم: اين همان است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم روزه مي گرفت؟ گفت: بله» (اقبال الأعمال: صفحه 554, وسائل الشيعه: 7/347). و رضي الدين ابوالقاسم علي بن موسي بن جعفر بن طاوس روايت مي کند: «اخبار بسياري در ترغيب به روزه آن [روز] وارد شده است» (اقبال الأعمال: صفحه 558). و نوري طبرسي از جعفر بن محمد روايت ميکند که او همانا فرمود: «سفينه [نوح] روز عاشورا بر کوه جودي مستقر شد از اين رو انس و جن آنرا روزه بگيرند و آن روزي است که خداوند توبه ي آدم علیه السلام را پذيرفت» (مستدرک الوسائل: 1/594).
[1] - در روز تاسوعا و عاشورا که از تسع و عشر به معني نه و ده مي باشند, روزه مستحبي وجود داشت ولي بعدها به علت اينکه خواستند مراسم عزاداري را به شکلي عامتر برگزار کنند از روزه گرفتن در اين روزها منع کردند؛ قسمتي از اسناد آن اينجا ذکر شده است. (مترجم). [2] - مواردي از اين قبيل که باعث بخشش گناهان مي باشد فقط شامل گناهاني است که فرد آنها را ناخواسته انجام داده است و گناهي که به عمد انجام شود راهي جز توبه در اين دنيا ندارد.
از کتابچه: جوابهاي نوراني در مورد عاشورای حسيني، جمع آوري کننده: موالي غيور (محرم سال 1424هـ) مصدر: IslamWebPedia.Com دائرة المعارف شبکه اسلامی
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|