Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از على بن ابى طالب روايت شده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم در مورد حرير (ابريشم) و طلا فرمودند:" إن هذين حرام على ذكور أمتي حل لإناثها" (روايت ابو داوود 4057)، يعنى: "اين دو چيز (ابريشم و طلا) براى مردان امت من حرام ميباشد و براى زنان حلال".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>سیره نبوی>اهل بیت

شماره مقاله : 8251              تعداد مشاهده : 264             تاریخ افزودن مقاله : 17/9/1389

علماء – رحمت خدا بر آنان باد – در تعيين کردن اهل بيت نظرات مختلفي بيان کرده اند:

بعضي از آنها گفته اند : اهل بيت پيغمبر – صلي الله عليه و سلّم – عبارتند از : همسران و نوادگان و فرزندان هاشم و فرزندان عبد المطلب و بردگانشان ، و بعضي از آنها گفته اند : همسرانش جزو اهل بيت او نيستند ، و بعضي گفته اند اهل بيت قريشيها هستند ، و نظر بعضي ديگر اينست که با تقوا ترين امت اسلامي اهل بيت او هستند ، و بعضي بر اين باورند که امت محمّد صلي الله عليه و سلّم مجموعاً اهل بيت هستند .

قول راجح بر اين است که همسران پيغمبر- صلي الله عليه و سلّم – جزو اهل بيت هستند ، به دليل اينکه خداوند بعد از اينکه همسران پيغمبر - صلي الله عليه و سلّم - را به حجاب دستور مي دهد مي فرمايد : إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا . از آيه 33/ الاحزاب ، يعني : "خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند." و نيز به دليل خطاب ملائکه نسبت به سارا همسر ابراهيم - عليه السلام – که گفتند : "رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْت." از آيه 73/ هود ، يعني : "رحمت‏خدا و بركات او بر شما خاندان [رسالت] باد." و به دليل اينکه همسر لوط از اهل بيت لوط استثنا شده است آنجا که خداوند مي فرمايد : "إِلاَّ آلَ لُوطٍ إِنَّا لَمُنَجُّوهُمْ أَجْمَعِينَ * إِلاَّ امْرَأَتَهُ." 59-60 / الحجر . يعني : "مگر خانواده لوط كه ما قطعا همه آنان را نجات مى‏دهيم مگر زنش" ، استثنا شدن از اهل بيت دليل اهل بيت بودن همسرش ميباشد .

امّا اينکه آل مُطَّلب نيز از اهل بيت باشند ، در روايتي که از امام احمد نقل شده آنان نيز از جمله اهل بيت به حساب آمده اند ، و اين نظر امام شافعي نيز مي باشد، امام ابو حنيفه و امام مالک نظرشان بر اين است که آل مُطَّلب از زمره آل بيت پيغمبر صلي الله عليه و سلّم نيستند ، و باز اين بر گرفته از روايتي است که از امام احمد نقل شده است . رأي راجح اين است که : نوادگان مُطَّلب از جمله آل بيت پيغمبر هستند ، و دليل بر آن روايتي است که بخاري در شماره ( 2907 ) و نسائي در شماره ( 4067 ) نقل کرده و غير آنان نيز روايت کرده اند از جبير بن مطعم – رضاي خدا بر او باد – که گفته است : " مَشَيْتُ أَنَا وَعُثْمَانُ بْنُ عَفَّانَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْنَا : يَا رَسُولَ اللَّهِ أَعْطَيْتَ بَنِي الْمُطَّلِبِ وَتَرَكْتَنَا وَنَحْنُ وَهُمْ مِنْكَ بِمَنْزِلَةٍ وَاحِدَةٍ ؟! فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّمَا بَنُو الْمُطَّلِبِ وَبَنُو هَاشِمٍ شَيْءٌ وَاحِدٌ " يعني: "من و عثمان بن عفان به نزد رسول الله صلي الله عليه و سلّم رفتيم و گفتيم : يا رسول الله - صلي الله عليه و سلم - به نوادگان مُطَّلب عطا کرده و ما را رها کرده اي در حاليکه ما و آنها نسبت به شما مثل هم هستيم؟! پيغمبر صلي الله عليه و سلم فرمودند : بني هاشم و بني مُطَّلب يکي هستند."

و بنو هاشم بن عبد مناف که عبارتند از : اهل خانواده علي، عباس، جعفر، عقيل، و حارث بن عبد المطلب از جمله آهل بيت محسوب هستند . اين موضوع در حديثي آمده است که امام احمد از زيد بن ارقم – رضاي خدا بر او باد – روايت کرده اند که زيد گفت : روزي رسول الله - صلي الله عليه و سلم – در بين ما براي خطبه بر خاست در بين مکه و مدينه نزديک آبي که به خُمّ معروف بود ؛ پس از حمد و ثناي خدا و موعظه تذکراتي فرمود : " أَمَّا بَعْدُ أَلَا يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَنِي رَسُولُ رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ فَأُجِيبُ ؛ وَإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ اللَّهِ تَعَالَى وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ - فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَرَغَّبَ فِيهِ - قَالَ : وَأَهْلُ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمْ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي " فَقَالَ لَهُ حُصَيْنٌ : وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ يَا زَيْدُ ؟ أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ؟ قَالَ : إِنَّ نِسَاءَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَلَكِنَّ أَهْلَ بَيْتِهِ مَنْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ . قَالَ : وَمَنْ هُمْ ؟ قَالَ : " هُمْ آلُ عَلِيٍّ وَآلُ عَقِيلٍ وَآلُ جَعْفَرٍ وَآلُ عَبَّاسٍ " قَالَ : أَكُلُّ هَؤُلَاءِ حُرِمَ الصَّدَقَةَ ! قَالَ : نَعَمْ . رواه أحمد برقم 18464 . يعني: "اي مردم آگاه باشيد که من انساني بيش نيستم ، نزديک است فرستاده پروردگارم (ملك الموت) بيايد و من نيز دعوتش را جواب گويم ؛ و من دو چيز سنگين و مهم را ميان شما به جا مي گزارم ، اولينشان کتاب خداي غزّ و جلّ است که در آن نور و هدايت هست پس کتاب خدا را گرفته و بدان دستاويز شويد – مردم را بر کتاب خدا تشويق ترغيب نمود – و گفت : اهل خانواده ام ، در مورد اهل خانواده ام خدا را به يادتان مي آورم ، در مورد خانواده ام خدا را به يادتان مي آورم ، در مورد خانواده ام خدا را به يادتان مي آورم ، سپس حصين گفت: اهل خانواده اش چه کساني هستند اي زيد ؟ آيا همسرانش اهل خانواده اش نيستند ؟ زيد گفت : همسرانش اهل خانواده اش هستند امّا اهل خانواده اش کساني هستند بعد از خودش صدقه بر آنان حرام است . حصين گفت : آنان چه کساني هستند ؟ زيد گفت : آنان آل علي ، و آل عقيل ، و آل جعفر ، و آل عباس هستند . حصين گفت : آيا صدقه بر همه آنها حرام است ؟ گفت : بله . امام احمد در شماره ( 18464 ) اين حدبث را روايت کرده است .

امّا بردگان ، به خاطر حديثي که از مهران غلام پيغمبر- صلي الله عليه و سلم – روايت شده است که پيغمبر فرمودند : " إِنَّا آلُ مُحَمَّدٍ لَا تَحِلُّ لَنَا الصَّدَقَةُ وَمَوْلَى الْقَوْمِ مِنْهُمْ " رواه أحمد برقم 15152 . يعني : صدقه براي ما آل محمد حلال نيست و غلام هر قومي از جمله آن قوم است . روايت امام احمد شماره (15152).

پس آل بيت پيغمبر – صلي الله عليه و سلم – همسران و نواده گان و فرزندان هاشم و عبد المطلب و غلامان آنها هستند، بنابراين بر اساس اين رأى عمر رضي الله عنه جزو اهل بيت نيست.

خداي تعالي از همه داناتر است .

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

يحيى بن يمان، قال: سمعت سفيان الثوري، يقول: الحديث أكثر من الذهب والفضة وليس يدرك، وفتنة الحديث أشد من فتنة الذهب والفضة. یحیی بن یمان گفت: شنیدم که سفیان ثوری می فرمود: « (ارزش) حدیث بیشتر از طلا و نقره است ولی محسوس نیست، و فتنه و بلای حدیث (دروغ) بیشتر از بلای طلا و نقره است». ‏"حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 3649
دیروز : 5831
بازدید کل: 8836963

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010