Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 در حديث‌ صحیح آمده‌ است که: «لا يموتن‌ أحدكم‌ إلا وهو يحسن‌ الظن‌ بالله» « هرگز يكي‌ از شما نميرد، مگر اين‌كه‌ به‌ خداوند گمان‌ نيك‌ داشته‌ باشد».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>نماز > دست بستن هنگام قیام در نماز

شماره مقاله : 8243              تعداد مشاهده : 359             تاریخ افزودن مقاله : 17/9/1389

در مورد دست بستن هنگام قيام در نماز، از سهل ابن سعد رضي الله عنه روايت شده است كه گفت: " كان الناس يؤمرون أن يضع الرجل يده اليمنى على ذراعه اليسرى في الصلاة " (روايت بخارى)، يعنى: "مردم امر شده بودند كه در نماز دست راستشان را روى ساعد چپشان قرار دهند".

پس اين دليل دليل بر اينست كه دست بستن در قيام نماز سنت است.

ولى در مورد اينكه دست بستن در چه قسمتى از بدن باشد يعنى زير ناف و يا روى شكم و يا روى سينه، بين علماء خلاف است، زيرا روايات مختلفى وارد شده است، ولى روايت وائل بن حجر كه نقل كرده است كه "پيامبر صلى الله عليه و سلم دست راستش را روى دست چپش و روى سينه اش قرار ميداد"، اين روايت كه از ابن خزيمه و ديگران نقل شده است، شيخ البانى رحمه الله آنرا صحيح دانسته است و در كتابش "صفة صلاة النبي" گفت: "و اين سنت را علماء سلف و ائمه انجام ميداده اند".

بنابراين روش درست دست بستن در نماز هنگام قيام آنست كه بر روى سينه بسته شود، ولى نه اينكه زياد از حد آنرا روى سينه اش ببندد، بلكه كمى بالاتر از شكم، ولى در مذهب حنفى رايج است كه دست را پايين ناف ببندند، ولى در واقع دست را بر غير سينه گذاشتن يا ضعيف است و يا اصلي ندارد.

ولى نبايد اين اختلافات مذهبى سبب جدال شود، و نبايد بر روى يكديگر انكار كرد، بلكه هر دوى آنها قابل قبول است، ولى صحيحترش اينست كه بالاى سينه بسته شود، بدليل روايت صحيحى كه ذكر شد.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

«هدف استفاده از قرآن، فهم معانی و عمل به آنها می باشد و اگر غیر از این مقصود دیگری وجود داشته باشد، حافظ [آن قرآن] نه از اهل علم است و نه از اهل دین». [شیخ الإسلام ابن تیمیة: الفتاوی 23/54]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 14767
دیروز : 5614
بازدید کل: 8804926

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010