|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > پیامبر صلی الله علیه و سلم بعد از وفات
شماره مقاله : 8193 تعداد مشاهده : 319 تاریخ افزودن مقاله : 15/9/1389
|
پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بعد از وفات شماره فتوى 1299
پيامبر ما محمد صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ در قبرش زنده است. اما زنده بودني كه مخصوص عالم برزخ است. الله تعالي انواع نعمتها را براي رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مهيا كرده است و اين نعمتها جزاي اعمال پاكي است كه در دنيا انجام داده است، درود و سلام پروردگار بر او باد! روح پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ به جسد مبارك ايشان بر نگشته است و حياتي مانند حيات دنيوي ندارند. و از طرفي روح ايشان با جسد مبارك همانند حيات روز قيامت ارتباطي ندارد؛ بلكه داراي حيات برزخي هستند كه حالتي است بين زندگي اين دنيا و زندگي آخرت.
با اين توضيح روشن ميشود كه پيامبر همانند پيامبران پيشين فوت كرده است.
الله تعالي ميفرمايد: « وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ (34)»
« پيش از تو براي هيچ انساني جاودانگي قرار نداديم، آيا اگرتو بميري، آنها جاويد خواهند بود؟ » «انبياء/34»
و ميفرمايد: « كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ (26)وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ (27)»
(همهي كساني كه روي آن (زمين) هستند فاني ميشوند(26) و تنها ذات ذوالجلال و گرامي پروردگارت باقي ميماند) «27/ رحمان»
و نيز ميفرمايد:« إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ (30)»
(تو ميميري و آنها نيز خواهند مرد). «30/ زمر»
مانند اين آيات كه بيانگر وفات پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هستند. همچنين غسل دادن و كفن نمودن و نماز خواندن صحابه رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُم بر پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بيانگر وفات ايشان است.
اگر پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بعد از وفات، حياتي همانند حيات اين دنيا ميداشت، صحابه رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُم اين اعمال را براي ايشان انجام نميدادند؛ آن طوري كه با ديگر مردگان انجام ميدادند.
فاطمه رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا ارث پدرش را درخواست كرد. چون معتقد بود پدرش وفات كرده است و در اين مسئله هيچيك از صحابه با نظريه ي فاطمه رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا مخالفت نكردند، و ابوبكر رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ در جواب او گفت: «بأن الأنبياء لا يُورَثُون» (انبياء ارث به جا نميگذارند).{ اصل حديث در بخاري 3039 – مسلم 1757 – 1761 با لفظ (لانُورَثُ، ما تَرَكنَا صَدَقَة ) روايت شده است.}
اصحاب بر انتخاب خليفه براي مسلمانان بعد از پيامبر كه زمام امور را به دست بگيرد اتفاق كردند و اين اتفاق با انتخاب ابوبكر رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ به عنوان خليفه به اتمام رسيد. اگر پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زنده ميبود همانند زندگاني اين دنيا، اصحاب رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُم بر فوت پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ به اين نحو اجماع نميكردند.
در عهد خلافت عثمان و علي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُم فتنهها و مشكلات زياد شد، با اين حال كسي از آنان جهت مشورت براي دستيابي به يك راه حل مناسب، سر قبر پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نرفتند. اگر پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بعد از وفات، حياتي همچون حيات اين دنيا ميداشت، اصحاب رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُم در مشورت با ايشان جهت رفع مشكلات كوتاهي نميكردند، در حالي كه آنها نياز شديدي به يك راه حل مناسب داشتند تا از بحراني كه آنها را احاطه كرده بود، نجات يابند. روح پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «كه بهترين مخلوق خداوند ميباشد» در اعلي عليين جا دارد و پروردگار «وسيله» را كه بالاترين مقام در بهشت ميباشد به ايشان عطا كرده است.
وبالله التوفيق. و صلي الله علي نبينا محمد و آله و صحبه و سلم انجمن دائم پژوهشهاي علمي و افتا (3/171،167) IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|