|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>عاشورا > سنت روز عاشوا روزه است نه خودزني
شماره مقاله : 8148 تعداد مشاهده : 585 تاریخ افزودن مقاله : 14/9/1389
|
سنت روز عاشوا روزه است نه خودزني
مادامي كه به موضوع عاشورا و مسائل آن پرداخته ايم لازم است بگوئيم كه: اهل سنت بزرگداشت روز عاشورا را در روزه مي بينند نه در خود زني و سينه دريدن. ابن عباس رضي الله عنهما مي فرمايد: نديدم كه پيامبر صلى الله عليه وسلم روزه گرفتن در هيچ روزي را بر روزي ديگر ترجيح دهد جز روز عاشورا بر ساير ايام و نديدم كه ماهي را بر ماه رمضان برتري دهد.[1] و همچنين مي گويد: وقتي پيامبر به مدينه تشريف فرما شد، ديد كه يهوديان در آنجا روز عاشورا را روزه مي گيرند فرمود: (ما هذا اليوم الذي تصومونه؟ فقيل له: هذا يوم عظيم أنجي الله فيه موسي و قومه فصامه موسي شكراً فنحن نصومه فقال رسول الله فنحن احق و اولي بموسي منكم فصامه رسول الله و امر بصيامه)[2] (فرمود) اين چه روزي است كه شما روزه مي گيريد؟ گفتند: روز بزرگي است كه خداوند موسي و امتش را نجات داده و فرعون و قومش را غرق كرد، موسي نيز به عنوان شكرگزاري آن روز را روزه گرفت و ما نيز روزه مي گيريم پيامبر فرمود: ما لايق تر و نزديك تر به موسي هستيم تا شما،پس پيامبر روزه گرفت و به روزه گرفتن در آن روز امر فرمود. درجايي ديگر مي فرمايد: وقتي پيامبر روز عاشورا را روزه گرفته و به آن امر فرمود، عرض كردند يا رسول الله (إنه يوم يعظمه اليهود و النصاري فقال لئن بقيت الي قابل لأصومن التاسع) اي پيامبر خدا عاشورا روزي است كه يهود و نصاري آن را بزرگ مي دارند پيامبر فرمود: اگر زنده ماندم سال آينده روز نهم (تاسوعا) را نيز روز مي گيرم (تا شباهت به آنان در عبادت ما از بين برود).[3] روزه روز عاشورا در روايات شيعه نيز آمده است ابي عبدالله از پدرش روايت مي كند كه: امام علي فرمود: روز عاشورا را روزه بگيريد به اين طريق كه روز نهم و دهم محرم را با هم روزه باشيد چون گناه يكسال را پاك مي كند.[4] ابي الحسن مي فرمايد: پيامبر و خاندان وي روز عاشورا را روزه مي گرفتند.[5] امام جعفر از پدرش روايت مي كند كه: روزه روز عاشورا كفاره گناه يكسال است.[6] پس بر شيعه واجب است روضه خواني و نوحه سرايي و بر پا داشتن مجالس عزا و ماتم حسينيه ها را ترك كرده (و بجاي آن روزه بگيرند) چون پيامبر اكرم در آن روز روزه گرفته و امام علي به آن امر كرده و امام باقر نيز مي فرمايد: روزه گرفتن در روز عاشورا باعث پاك شدن گناهان يكسال خواهد شد، پس چرا نفرمود: بر پا داشتن مجلس عزا و ماتم كفاره گناهان يكسال است. آيا شيعه چيزي را كشف كرده كه پيامبر اكرم از آن بي خبر بوده و آن را از دست داده است؟ چرا هرگز نفرمود: در روز عاشورا پسرم حسين كشته مي شود و بر شما لازم است كه در آن روز عزا و ماتم بگيريد. از پروردگار بلند مرتبه توانا خواستارم اين رساله را كه عجالتاً نوشته ام وسيله نفع بخشيدن به مردم و ذخيره روز قيامتم قرار دهد. و صلي الله علي محمّد و علي آله و صحبه و سلّم
[1] - مشكاة المصابيح ج1 ص634. [2] - مشكاة المصابيح ج1 ص638. [3] - مشكاة المصابيح ج1 ص634. [4] - الاستبصار ج2 ص134. [5] - همان مرجع سابق. [6] - همان مرجع سابق.
از کتاب: شيعه و حسينيه ها، (ترجمه کتاب الشيعة و الحسينيات)، تأليف: شيخ عبدالله عبدالعزيز مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|