|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>اهل سنت و جماعت > محبت اهل بیت
شماره مقاله : 8094 تعداد مشاهده : 300 تاریخ افزودن مقاله : 1/9/1389
|
محبت اهل بیت از چند طریق واجب است
شیخ عبدالرحمن بن ناصر بن سعدی رحمه الله در شرح سخنان شیخ الاسلام ابن تیمیه راجع به موضع اهل سنت و جماعت در برابر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میگوید: محبت اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از چند طریق واجب و ضروری است: از جمله: به خاطر اسلام، فضیلت، سوابق، خویشاوندی با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تشویق و تحریک پیامبر برای محبت آنها و اینکه محبت آنها نشانهی محبت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است([1]). به سخنان این علامهی محقق نگاه کنید که بیان داشته محبت اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از چند طریق نه از یک طریق واجب گشته است، و این نشانهی نهایت محبت و مودت ایشان نسبت به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میباشد. محبت اهل بیت واجب است بیشتر از سایر مسلمانان باشد شیخ محمد بن ابراهیم رحمه الله تحت عنوان «فضیلت اهل بیت و اعتدال در محبت آنها» میگوید: - فضیلت اهل بیت واضح و معلوم است و دلایل امتیازاتی نیز که آنها به خاطر خویشاوندی با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کسب کردهاند، واضح و آشکار است، بنابر این واجب است محبت آنها نسبت به سایر مسلمانان بیشتر باشد. این است عقیدهی یکی از نوههای معاصر شیخ محمد بن عبدالوهاب – رحمهم الله اجمعین- که عبارت است از اینکه رحمه الله محبت اهل بیت واجب است بیشتر از سایر مسلمانان باشد. استفاده از دو کلمهی «سید» و «شریف» برای منتسبین به اهل بیت در سخنان امام محمد بن ابراهیم آل الشیخ به وفور دیده میشود که ایشان از دو کلمهی «سید» و «شریف» برای منتسبین به اهل بیت استفاده نموده است، حال جهت تبیین و توضیح احترام، بزرگداشت و نهایت محبت این امام بزرگوار برای اهل بیت از کتاب «مجموع الفتاوی» برخی از سخنان ایشان در این خصوص را نقل مینمایم: ایشان بیان داشتهاند: الحمد لله والصلاة والسلام على من لا نبي بعده: و بعد: ناصر بن صاملِ شریف راجع به برپاداشتن جمعه در مسجد واقع در محلهی حزم از روستاهای رنیه از من سؤال کرد... .([2]) و باز میگوید: ... و سید بزرگوار شیخ عباس مالکی و فضیلت شیخ محمد حرکان رئیس دادگستری بزرگ جده به مشارکت محمد بن لادن مدیر تأسیسات حکومتی، محمد صالح قزار، حسین عجاج معلم و دو مهندس فنی طارق شواف و طه قرملی پیرامون توسعهی اردوگاه ... ([3]). و گفته: از محمد بن ابراهیم به بزرگوارانِ یاران فضیلت مشایخ کرام: شیخ عبدالله بن جاسر رئیس هیئت تشخیص مکه، شیخ سلیمان بن عبید رئیس دادگستری بزرگ مکه، شیخ سید علوی عباس مالکی مدرس مسجد حرام، شیخ عبدالعزیز بن فوزان عضو هیئت تشخیص مکه مکرمه ... السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.. و بعد: ... ([4]). و بیان داشته: از محمد بن ابراهیم به شخصیت برجسته و شریف جناب مکرم بن عبدالکریم راجحی(خدا او را محفوظ بدارد): السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.. و بعد: راجع به استفتای شما در خصوص ازدواج دخترت با فردی از غیر اشراف اطلاع یافتم... ([5]). و گفته: از محمد بن ابراهیم به حضرت سید علی البار محترم: السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.. و بعد:... ([6]). راجع به استفتای شما در خصوص رباط وقف شده بر سادات علوي به موجب آنچه كه وقف كننده مشروط دانسته و كپى آن در پيوست نامه مىباشد... . و بيان داشته: و با اطلاع بر قواله وقف كه از دادگسترى مكه با شماره (31) مؤرخه 20/1/1331 و شماره (128) مؤرخه 19/12/1331هـ و آنچه متضمن آن اولاً سيد عبدالله دباغ مىگويد كه برادرش محمد، ناظر بر رباطهايى بوده و فوت كرده و آن رباط زنى شريفه بنام لبابه دختر سلطان اسماعيل واقع شده در مكه محله اجياد، و وقف ديگر واقع شده در محله شاميه با خط سويقه، و وقف ديگر واقع شده در شعب عامر كه واقف آن سلطان مغرب حسن بوده، و مصاريف وقف و شرطهاى آن را ذكر كرده ... . و بیان داشته: از محمد بن ابراهیم به حضرت استاد سید علوی مالکی محترم: السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.. و بعد: نامهی شما به مورخهی (29/75) همراه نسخهای از مجموعه تألیفات شما به دست ما رسید و در صفحات (173 و 74 و 75) بحث ( التحذیر من التبشیر) را مطالعه کردم و آن را همانند بهترین بحث تلقی نمودم. خداوند شما را توفیق دهد و از پاداش نیک محروم نگرداند... ([7]). آیا ممکن است افراد منصف بعد از این بگوید: شیخ محمد بن عبدالوهاب و پیروانش نسبت به اهل بیت رضی الله عنهم نفرت و کینه به دل دارند؟!!
([1]) التنبیهات الطیفة فیما احتوت علیه العقیدة الواسطیة من المباحث المنیفة ( ص:121). ([2]) مجموع فتاوی و رسائل الشیخ محمد بن ابراهیم ( 3/32). ([3]) مجموع فتاوی و رسائل شیخ محمد بن ابراهیم (5/13). ([4]) مجموع فتاوی و رسائل شیخ محمد بن ابراهیم (5/172). ([5]) مجموع فتاوی و رسائل شیخ محمد بن ابراهیم (10/121). ([6]) مجموع فتاوی و رسائل شیخ محمد بن ابراهیم (9/74). ([7]) مجموع فتاوی و رسائل شیخ محمد بن ابراهیم (13/120-121).
از کتاب: اهل بيت رضی الله عنهم اجمعین از منظر محمد بن عبدالوهاب و دعوتگران اهل نجد (ترجمة كتاب: الإمام محمد بن عبدالوهاب وأئمة الدعوة النجدية وموقفهم من آل البيت رضی الله عنهم اجمعین)، به قلم: خالد بن أحمد الزهراني، بازنگری از: شيخ علوى بن عبد القادر سقاف، ترجمه: إسحاق بن عبدالله العوضى، چاپ اول 1429/1387هـ مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|