|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>اهل سنت و جماعت > قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خواهان محبت و مودت اهل بیت هستند
شماره مقاله : 8090 تعداد مشاهده : 317 تاریخ افزودن مقاله : 1/9/1389
|
بدون شک قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خواهان محبت و مودت اهل بیت هستند
شیخ عبدالله بن محمد بن عبدالوهاب رحمه الله میگوید: راجع به اهل بیت و حکم ازدواج فاطمیه با غیر فاطمیه از اهل علم سؤال شد؟ در پاسخ اعلام داشتند: بدون شک در قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم محبت و مودت اهل بیت همانند یک واجب دینی اعلام شده، بنابراین محبت و مودت ورزیدن نسبت به آنها واجب و ضروری است، اضافه بر آن لازم است بدانیم که اسلام با نگاهی مساوی به همهی مردم مینگرد، پس جز به تقوی هیچ احدی بر دیگری برتری ندارد، اما احترام، تقدیر و اجلال اهل بیت و سایر علما همانند یک حکم شرعی واجب است و هنگامی که با کسانی همسطح خود از نظر سن و علم گرد میآیند نشاندنشان در صدر مجلس، جلو انداختن آنها در احترام و راه رفتن و ... لازم و ضروری میباشد([1]). باز میگوید([2]): ما معتقد هستیم که علی بن ابیطالب از معاویه چه رسد به بنی امیه و بنی عباس بیشتر شایستگی مقام خلافت را داشتند، و همچنین معتقد هستیم که حسن و حسین سید و سرور جوانان بهشت میباشند، زیرا از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: «الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة». (حسن و حسین سید و سرور جوانان بهشت هستند). و معتقدیم که آنها از یزید، بنی امیه و بنی عباس بیشتر شایستگی مقام خلافت را داشتند. و باز در کتاب موسوم به «جواب أهل السنة النبویة في نقض کلام الشیعة والزیدیة» اهل بیت را در حد گستردهای تمجید و تعریف نموده و بیان داشته که مذهب اهل سنت و جماعت به طور عام و علماء نجد به طور خاص بر آن است که نسبت به اهل بیت نهایت محبت و مودت دارند و جایگاه واقعی خود را به آنها بازمیگردانند و تمامی افترا و تهمتهایی که از جانب اهل بدعت بدانها نسبت داده شده لغو و باطل مینمایند... و از جمله سخنان ایشان در این خصوص به طور مختصر و کوتاه عبارت است از: اهل سنت و جماعت که مطابق قرآن و سنت موضعگیری مینمایند از همهی مردم بیشتر نسبت به اهل بیت محبت میورزند و پیروی کردن از آنها را مایهی افتخار و سرافرازی خود قلمداد مینمایند([3]). و میگوید: همهی اهل سنت ولایت علی و اهل بیت را میپذیرند و او را بر معاویه و کسانی که از معاویه نیز بزرگتر هستند تفضیل و برتری میدهند...([4]). و بیان داشته: سایر اهل سنت و جماعت ولایت علی و اهل بیت را پذیرفته و آنها را دوست دارند و در برابر بنی امیه - که علی را ناسزا میگویند- موقف نشان میدهند و آنها را از آنکار بازمیدارند، و کتابهایشان را با ثناگویی و اعلام محبت و مولات ایشان آراستهاند، و فضیلت علی و اهل بیت در همهی کتابهای حدیث نیز ذکر شده است([5]). و باز گفته: اما سخن ایشان (اعتراض گیرنده): و از این رو شافعی هنگامی که بدعتگذاری را در میان اهل حق مشاهده نمود، فرمودند: إن کان رفضا حب آل محمد
فلیشهد الثقلان إني رافضي
(اگر دوستی خاندان محمد رافضى بودن است، پس باید جن و انس گواهی دهند كه من رافضى هستم). همهی اهل سنت و بسیاری از بدعتگرایانی همچون معتزله، مرجئه و غیره همین سخن شافعی را بیان داشتهاند. و همچنين همانند برخی از علما میگویند: إن کان نصبا حب صحب محمد فلیشهد الثقلان أني ناصبي
(اگر دوستی اصحاب محمد نشانه ناصبى بودن است، پس باید جن و انس گواهی دهند به اینکه من ناصبى هستم). بیت نخست: خوارج و برخی از بنی امیه را مخاطب قرار میدهد که نسبت به علی و اهل بیت ایشان نفرت و کینه به دل داشتند، و برخی از آنها کفر اهل بیت را اعلام میداشتند. و اما بیت دوم: رافضه و زیدیه را مخاطب قرار میدهد که برخی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را مورد نفرت و دشمنی خویش قرار میدادند... ([6]). و ایشان گفتهاند: اما آن دسته و گروهکی از بنی امیه که علی رضی الله عنه را مورد لعن و نفرت خویش قرار میدادند از نظر اهل سنت ظالم و فاسق محسوب میگردند، و اهل سنت از طریق تبلیغات و نقل روایتهای صحیحی راجع به فضیلت علی رضی الله عنه با آنها به مبارزه پرداختهاند. آنها میخواستند با این کار زشت و شنیع خود، از مقام و منزلت علی رضی الله عنه بکاهند و محبت و مودت ایشان را از دل مردم بیرون آورند، اما خداوند خلاف هدف و انگیزهی آنها را برای علی رضی الله عنه به ارمغان آورد و به مقام وی افزود. و اهل سنت و جماعت نیز فضائل ایشان را ظاهر نمودند و آن را در میان مردم منتشر کردند، پس در میان تودهی مردم چه رسد به افراد ویژه، مشهور گشت و در نتیجه همهی اهل سنت نسبت به او محبت و مودت میورزند و ولایت او را میپذیرند... ([7]). و باز میگوید: بسیاری از اهل سنت معتقد هستند که علی رضی الله عنه در جنگ با معاویه رضی الله عنه و همراهانش بر حق بوده است، و همهی آنها متفق هستند بر اینکه علی رضی الله عنه از معاویه رضی الله عنه و همراهانش به حق نزدیکتر بودهاند([8]). و بیان میدارد: ماجرای حسین رضی الله عنه و اهل بیت ایشان مایه رفعت درجه و امتیازات او در برابر خداوند متعال میباشد([9]). و در پاسخ به اعتراضی راجع به انحراف اهل سنت و جماعت از اهل بیت چنین بیان داشته: این یک دروغ واضح و روشنی علیه اهل سنت و جماعت میباشد، زیرا آنها از اهل بیت منحرف نگشتهاند، بلکه از اصول دین آنها محبت، موالات و صلوات بر اهل بیت نبوی در نماز و ... میباشد، و تنها جهت دوری از طولانی شدن بحث، از نقل قول آنها راجع به این قضیه صرفنظر مینماییم([10]). و میگوید: کسانی که در حق اهل بیت ظلم و ستم روا میدارند و با آنها و یا اینکه با یکی از آنها به جنگ و ستیز میپردازد از منظر اهل سنت و جماعت همانند ستمگر و ظالم شناخته میشود و هرگز بدانها محبت و مودت نمیورزند، بلکه نهایت عداوت و دشمنی را با آنها در میان میگذارند و آنها را لعنت و نفرت میکنند، و کتابهای اهل سنت را میبینیم که نسبت به اهل بیت نهایت ادب و ثناگویی را رعایت نموده و برایشان دعای خیر خوانده([11]). و بعد از نقل احادیثی راجع به فضیلت اهل بیت میگوید: این احادیث بیانگر این است که اجماع اهل بیت همانند حجتی تلقی میشود و اینکه آنها بر باطل گردهم نمیآیند، زیرا خداوند آنها را از باطل محفوظ میدارد همانگونه که امت اسلامی را بر گمراهی گرد نمیآورد([12]). و گفته: اهل سنت نسبت به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم محبت و مودت میورزند و به تمامی صفاتی که در قرآن برای خداوند ذکر شده ایمان دارند تا آنجا که میگوید: زیرا اهل بیت از کتاب خدا جدا نگشته و با آن مخالفت نمینمایند، همچنانکه در حدیث آمده که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «ولن یفترقا حتى یردا عليَّ الحوض...». «آنها هرگز از هم نمیشوند تا کنار حوض کوثر مرا ملاقات كنند»([13]). و بیان میدارد: و اما ادعای اینکه اهل سنت نسبت به ناسزاگویی در حق علی رضی الله عنه اعلام رضایت نمودهاند یک دروغ و تهمت محض است و هیچ کس در این خصوص شک و شبههای ندارد، زیرا آنها از قدیم الایام تا به امروز با هر گونه ناسزاگویی در حق علی رضی الله عنه به جنگ و ستیز پرداختهاند...([14]). و پیرامون مسأله استسقاء گفته: فقهای اهل سنت گفتهاند: توسل به افراد صالح جهت استسقاء سنت و مستحب میباشد، و بهتر و افضلتر این است که افراد صالح و نیکوکار را از میان خویشان پیامبر انتخاب نماییم([15]). و باز نقل شده که راجع به آیهی:{ وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ } (النساء: ١١٥). «كسى كه بعد از آشكار شدن حق، با پيامبر مخالفت كند، و از راهى جز راه مؤمنان پيروى نمايد». از شیخ عبدالله بن محمد سؤال شد: آنهایی که خداوند دستور داده از راه و منهجشان پیروی شود چه کسانی هستند؟ اگر در پاسخ بگویید: آنها اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و رهروان منهج و روش آنهایند. باز میپرسیم: آیا علی بن ابی طالب، حس و حسین، صادق، باقر، نفس زکیه، حسن بن حسن و امثال آنها از نسل علی و فاطمه رضی الله عنهم از همان مؤمنانی محسوب میباشند که خداوند مخالفت با منهجشان را نکوهیده است؟ یا اینکه آنها جزو این افراد محسوب نمیگردند؟ در پاسخ فرمودند: علی بن ابی طالب، حسن و حسین، طلحه و زبیر، اصحاب بدر، معاویه بن ابوسفیان و همراهانش از اهل شام رضی الله عنهم اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند، لذا قائل به ولایت همهی آنها هستیم، از اختلافات آنها دوری میگزینیم و از خداوند طلب مغفرت برای اشتباهاتشان مینماییم، همانگونه که خداوند به ما دستور داده:{ وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلإخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإيمَانِ } (الحشر: ١٠). «(همچنين) كساني كه بعد از آنها (مهاجران و انصار) آمدند و ميگويند: پروردگارا! ما و برادرانمان را كه در ايمان بر ما پيشي گرفتند بيامرز». و همان سخن برخی از علما را تکرار میکنیم که گفتهاند: إن کان نصبا حب صحب محمد فلیشهد الثقلان أني ناصبي
(اگر دوستی اصحاب محمد نشانه ناصبى بودن است، پس باید جن و انس گواهی دهند به اینکه من ناصبى هستم). و در برابر کسانی که به دشمنی و نفرت و تبری از اهل بیت دستور میدهند، همان سخن برخی از علما را تکرار مینماییم که گفتهاند: إن کان رفضا حب آل محمد
فلیشهد الثقلان إني رافضي
(اگر دوستی خاندان محمد رافضى بودن است، پس باید جن و انس گواهی دهند كه من رافضى هستم). و اما سخن شما که میپندارید: ما منکر علم، دانش، اقوال و مذهب اهل بیت میباشیم و با مذهب زیدی (زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب ن) مخالف هستیم؛ این یک دروغ و بهتان بزرگی علیه ما است، زیرا زید بن علی از نظر ما جزو علماء این امت میباشد، لذا هرگونه منقولات صحیحی از او که موافق قرآن و سنت باشد با دل و جان آن را میپذیریم، و هر آنچه مخالف قرآن و سنت باشد هرگز بدان تن نمی دهیم، همچانکه با اقوال سایر ائمه نیز چنین برخورد مینماییم([16]). خوانندهی گرامی: با قلب و بینشی پر از محبت حق و حقیقت.. گوشهایی متنفر از شنیدن دروغ و بهتان و چشمانی که عاشق برهان و دلیل است به نکات زیر توجه کن: - آیا کسی که محبت و موالات اهل بیت را واجب و ضروری میداند ممکن است که آنها را مورد نفرت و کینه قرار بدهد؟ - آیا معقول است کسی که محبت و موالات اهل بیت را همانند اصلی از اصول دین قرار داده با آنها به دشمنی و حداوت بپردازد؟ - آیا ممکن است کسی که اجماع اهل بیت را حجت قلمداد نموده و اعلام داشته آنها بر گمراهی گرد نمیآیند با اهل بیت به مخالفت بپردازد؟
([1]) الدرر السنیة :1/ 232- 233. ([2]) الدرر السنیة :1/ 246. ([3]) ج 4 ط دار العاصمة – الریاض . ص: 54. ([4]) ص : 59. ([5]) ص :61- 62. ([6]) ص: 62. ([7]) ص: 65. ([8]) ص: 69. ([9]) ص: 73. ([10]) ص:79. ([11]) ص:77. ([12]) ص: 91. ([13]) ص: 105. ([14]) ص : 206. ([15]) مجموعة الرسائل و المسائل النجدیة 1/65. ([16]) الدرر السنیة من الأجوبة النجدیة : 1/249.
از کتاب: اهل بيت رضی الله عنهم اجمعین از منظر محمد بن عبدالوهاب و دعوتگران اهل نجد (ترجمة كتاب: الإمام محمد بن عبدالوهاب وأئمة الدعوة النجدية وموقفهم من آل البيت رضی الله عنهم اجمعین)، به قلم: خالد بن أحمد الزهراني، بازنگری از: شيخ علوى بن عبد القادر سقاف، ترجمه: إسحاق بن عبدالله العوضى، چاپ اول 1429/1387هـ مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|