|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > علت اختلاف شیعه با اهل سنت در احکام و عقاید
شماره مقاله : 8010 تعداد مشاهده : 342 تاریخ افزودن مقاله : 23/8/1389
|
علت اختلاف شیعه با اهل سنت در احکام و عقاید
از آنجائيکه منهج و روش برداشت دو گروه با هم يکي نيست، لذا اين عدم تشابه در بسياري از موارد فقهي و عقيدتي اثر خود را گذاشته است، و گاهي اختلاف زياد و گاهي اندک و گاهي مشابه است، حتي مذهب تشيع با استناد به روايات دروغ از ائمه ي اهل بيت رضي الله عنهم، بگونه اي منهج خويش را مستقر نموده است که تا جايي که برايشان ممکن باشد با اهل سنت مخالفت کنند و مخالفت با اهل سنت را نشانگر هدايت مي دانند، شيخ صدوق از علي بن اسباط روايت ميكند كه گفت به امام رضا عليه السلام گفتم:گاهي مسئله اي پيش ميآيد كه فهميدن آن لازم است، و در شهري كه من هستم كسي از شيعيان شما نيست كه از او فتوي بگيرم، امام فرمودند: نزد فقيه همان شهر برو و از او فتوي بخواه، هرچه جواب داد بر عكس آن عمل كن كه حق در همين است. (عيون أخبار الرضا 1/275چاپ تهران). از حسن بن خالد روايت شده كه گفت: از امام رضا عليه السلام نقل گرديده كه فرمودند: شيعيان ما كساني هستند كه حرف ما را ميپذيرند، و بادشمنان ما مخالفت ميكنند، كسي كه چنين نباشد از ما نيست.(الفصول المهمة 225 چاپ قم) موافقت با اهل سنت جايز نيست!! اين عنوان بابي است كه حر عاملي در كتاب خودش وسائل الشيعة بسته است، ميفرمايد: احاديث در اين باره متواتر است از جمله قول امام صادق عليه السلام در باره دو حديث متعارض كه فرمودند:آنها را با روايات عامه (مراد اهل سنت است) مطابقت دهيد، آنچه با روايات آنان موافق بود, آنرا ترك كنيد و آنچه با روايات آنان مخالف بود به آن عمل كنيد. همچنين فرمودند: هرگاه دو حديث متعارض به شما رسيد، به آنچه مخالف آنهاست عمل كنيد. نيز فرمودند: به آنچه خلاف عامه است عمل كن، و فرمود: آنچه مخالف عامه باشد سعادت در آن است. امام رضا عليه السلام فرمودند: هرگاه دو حديث را متعارض يافتيد، ببينيد كدام يك باعامه مخالف است به آن عمل كنيد، و آنچه با روايات آنان موافق بود آنرا بگذاريد. همچنين از قول امام صادق عليه السلام نقل شده كه: بخدا قسم جز استقبال قبله در نزد آنها چيزي از حق نمانده است. (الفصول المهمة ص325-326) حر عاملي در باره اينگونه روايات ميفرمايد: ازحد تواتر گذشته است, تعحب است كه بعضي متأخرين خيال كرده اند كه دليل ما در اينجا خبر واحد است. همچنين ميفرمايد: آنچه از اين احاديث متواتره ثابت ميشود اين است كه اكثر قواعد اصولي اي كه در كتب عامه وجود دارد باطل است. (الفصول المهمة 326)
نعمت الله جزائري ميگويد: ما با آنان (اهل سنت) در هيچ اصلي مشترك نيستيم. نه در إله, نه در پيامبر و نه در امام، زيرا آنها معتقدند پروردگارشان ذاتي است كه پيامبرش محمد و خليفه اش ابوبكر است، در حالي كه ما چنين خدايي را قبول نداريم و نه چنين پيامبري را ( لا نقول بهذا الرب ولا بذلك النبي) پروردگاري كه خليفه پيامبرش ابوبكر باشد خداي ما نيست و آن پيامبر هم پيامبر ما نيست (إن الرب الذى خليفة نبيه ابوبكر ليس ربنا ولا ذلك النبي نبينا) (الأنوار النعمانية 2/278 باب نور في حقيقة دين الإمامية والعلة التي من أجلها يجب الأخذ بخلاف ما تقوله العامة).
شيخ صدوق از ابواسحاق ارجاني روايت ميكند كه گفت: امام صادق عليه السلام فرمودند: آيا ميداني چرا به شما دستور داده شده برخلاف اهل سنت عمل كنيد؟ گفتم نميدانم! فرمود : زيراكه علي عليه السلام هيچ كاري نبوده كه انجام دهد مگر اينكه امت با او مخالفت ميكرد، تا اينكه امر او را باطل كنند، از آنچه نميدانستند از اميرالمؤمنين؛ ميپرسيدند، اما هرچه ايشان فتوا ميداد آنها ازپيش خودشان براي آن ضدي ميتراشيدند، تا اينكه حق را براي مردم وارونه جلوه دهند: (أتدري لم أمرتم بالأخذ بخلاف ما تقوله العامة فقلت: لا ندري، فقال: إن عليا لم يكن يدين بدين إلا خالف عليه الأمة! إلى غيره إرادة لإبطال أمره وكانوا يسألون أميرالمؤمنين س عن الشيء الذي لايعلمونه فإذا أفتاهم جعلوا له ضدا من عندهم ليلبسوا علي الناس) .(علل الشرائع ص531چاپ ايران)
و اين گوشه هايي از روايات دروغ منتسب به اهل بيت بود که متاسفانه جريان سبئيه با ساختن اين روايات قصد شکاف و اختلاف را در پيکره اي مسلمانان داشتند و تا حدودي موفق شدند.
اما از نظر قرآن براي هر انساني چه شيعه و چه سني و چه صوفيه واجب است که احکام خود را از قرآن و احاديث صحيح پيامبر صلي الله عليه وسلم اخذ کنند و لذا هيچ منعي در نظر علماي اهل سنت وجود ندارد که يک فرد شيعه يا صوفي به فقه اهل سنت پايبند باشد.
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|