|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>عید قربان > آيا قرباني واجب است يا سنت؟
شماره مقاله : 7836 تعداد مشاهده : 455 تاریخ افزودن مقاله : 21/8/1389
|
آيا قرباني واجب است يا سنت؟ شماره فتوى 3965
الحمدلله، قربانيكردن سنت موكدهاي استكه پيامبر صلي الله عليه و سلم روي انجام آن تاكيد داشته و آن را ترك نكردهاند، برايكسيكه برآن قدرت داشته باشد ترك آن مكروه است. چون بخاري و مسلم بروايت انس آوردهاند كه پيامبر صلي الله عليه و سلم دو قوچ سياه و سفيد شاخدار را با دست خود سر بريد و قرباني كرد و بسم الله و الله اكبر گفت. مسلم بروايت ام سلمه آورده استكه پيامبر صلي الله عليه و سلم گفت:" إذا رأيتم هلال ذي الحجة وأراد أحدكم أن يضحي فليمسك عن شعره وأظفاره [هرگاه هلال ماه ذيالحجه را مشاهدهكرديد و يكي از شما خواست قربانيكند پس از موي و ناخنگرفتن خودداريكند تا بعد از انجام قرباني]". اينكه فرمود هركس خواستكه قربانيكند دليل برآنستكه قرباني سنت است نه واجب والا ميگفت بايد قربانيكنيد و... از ابوبكر و عمر روايت شده استكه آنان بجاي خانواده خود قرباني نميكردند و برايشان حيوان سرنميبريدند مبادا مردم گمان كنند كه قرباني كردن واجب ا ست . ابن حزم گفت: بطور صحيح از هيچ يك از اصحاب روايت نشده استكه قربانيكردن واجب باشد و ابوحنيفه ميگويد بر ثروتمندان وكسانيكه قدرت آن را دارند ودر سفرنيستند ودارائيشان بحد نصاب ميرسد واجب است، چون پيامبر(صلي الله عليه وسلم)گفت:كسيكه قدرت دارد و توان مالي دارد وقرباني نميكند به مصلاي عيد مانزديك نشود. احمدوابن ماجه آن را روايتكرده و حاكم آن را صحيح دانسته و امامان ترجيح دادهاند كه موقوف است. بنابراين حجت نيست و راي ابوحنيفه در مورد وجوب خلاف راي جمهور که راي راجح است مي باشد.
جز در دو مورد قرباني واجب نميگردد: 1-كسيكه قرباني را بر خود نذركند واجب ميشود چون پيامبر صلي الله عليه و سلم گفت: " من نذر أن يطيع الله فليطعه [هركس بر خود نذركند كه اطاعت خدايند بايد آن را انجام دهد و اطاعتكند]". حتي اگر نذر كننده بميرد براي نايب او درست استكه چيزي راكه پيش ازمرگش معين كرده است تا آن را نذركند، برايش انجام دهد. 2- بگويد:" هذه لله، أو: هذه أضحية [اين حيوان از آن خدا است يا اين حيوان قرباني او است]". پس واجب ميشود آن را قربانيكند. امام مالك ميگويد: هرگاه حيواني را به قصد و نيت قرباني خريد، قربانيكردن آن واجب ميشود.
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|