|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>ذی الحجه > روزه ایام ذی الحجه
شماره مقاله : 7834 تعداد مشاهده : 531 تاریخ افزودن مقاله : 21/8/1389
|
روزه ی ايام ذي الحجه
شماره فتوى 518
الحمدلله، امام نووى در شرح صحيح مسلم اينچنين بيان ميكند:
باب روزه ده روز (اول) ذي الحجة: از عايشه رضي الله عنها روايت شده است كه گفت: "هرگز نديدم كه پيامبر صلى الله عليه و سلم ده روز اول ذي الحجة را روزه گرفته باشد"، و در روايتى ديگر ميگويد: "ده روز را روزه نگرفت"، علماء در اينمورد بيان داشته اند كه توهم ميشود كه روزه ده روز اول ذي الحجة مكروه است، و مقصود از اين ده روز، 9 روز اول ذي الحجة است، و علماء گفتند: " در واقع روزه گرفتن اين نه روز مكروه نيست بلكه شديدا مستحب است، و مخصوصا روز نهم كه روز عرفه باشد، و در فضيلت اين ده روز امام بخارى روايت كرده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " ما من أيام العمل الصالح فيها أفضل منه في هذه "، يعنى: "در هيچ روزى اعمال صالح در آن بهتر از اين ايام (يعنى ده روز اول ذي الحجة) نخواهد بود"، و قول عايشه كه گفت: "پيامبر صلى الله عليه و سلم اين ده روز را روزه نگرفت" منظور اين است كه بعلت مرض، سفر، و يا اعذار ديگر باشد، و يا اينكه عايشه پيامبر صلى الله عليه و سلم را نديده كه اين ده روز روزه باشد، و اين دليل بر اين نيست كه پيامبر صلى الله عليه و سلم آن روزها را روزه نميگرفته است، و دليل اين تاويل روايتى است كه از هنيدة بن خالد از زنش از بعضى از زنان پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد شده است كه گفت: پيامبر صلى الله عليه و سلم 9 روز اول ذي الحجة و روز عاشوراء و سه روز در ماه كه اولين دوشنبه و پنج شنبه ماه را شامل باشد روزه ميگرفت" (روايت أبو داود و أحمد النسائي، و شيخ البانى اين حديث را صحيح دانسته است). بنابراين مستحب است كه 9 روز اول ذي الحجة را روزه گرفت، و مخصوصا روز نهم ذي الحجة كه روز عرفه باشد و روزه گرفتن آنروز گناهان يكسال گذشته و يكسال آينده مغفرت خواهد شد، و علاوه بر روزه، اعمال صالح ديگر مانند اذكار، قرائت قرآن، قيام الليل، صدقه، قربانى، و غيره، بسيار پر فضيلت خواهد بود و از ساير ايام ثوابش بيشتر است.
والله اعلم وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|