Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إنَّ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ عِبَاداً لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ، يَغْبِطُهُمُ الأنْبِياءُ والشُّهداءُ»، قيل: مَنْ هُمْ لَعَلَّنَا نُحِبُّهم؟ قَالَ: «هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِنُورِ اللَّهِ مِنْ غَيْرِ أَرْحَامٍ وَلا انْتِسَابٍ، وُجُوهُهُمْ نُورٌ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ، لا يَخَافُونَ إذَا خَافَ النَّاسُ، وَلا يَحْزَنُونَ إِذَا حَزِنَ النَّاسُ، ثُمَّ قَرَأَ: {أَلا أنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ علَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ} .(يونس: 62)
«همانا بعضی از بندگان خدا که پیامبر نیستند، اما پیامبران و شهیدان به آنان غبطه می‌برند. سوال شد آنان چه کسانی هستند تا دوستشان داشته باشیم. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آنان کسانیند بدون اینکه با هم نسبت خویشاوندی داشته باشند با نور خدا همدیگر را دوست دارند. صورت آنان نوری است بر روی منبرهای نورانی، وقتی مردم ترس دارند آنان نمی‌ترسند، و هنگامی که مردم اندوه دارند آنان غمگین نیستند». سپس تلاوت فرمودند: «آگاه باشيد (دوستان و) اولياى خدا، نه ترسى دارند و نه غمگين مى ‏شوند!» (يونس: 62)
صحیح ابن حبان 2/232 حدیث (573). ومستدرک حاکم 4/188 حدیث (7318)، وحاکم گفته است اسناد این حدیث صحیح است. و مسند ابی یعلی 10/495 حدیث (6110)، وحسین اسد اسناد آن را صحیح می‌داند.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>توسل > اعتقاد اهل سنت و جماعت در مورد توسل

شماره مقاله : 7817              تعداد مشاهده : 420             تاریخ افزودن مقاله : 20/8/1389

اعتقاد اهل سنت و جماعت در مورد توسل

اول: اهل سنت و جماعت مخالف با توسل نيست؛ و بر طبق آيه ي « يا أَيهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيهِ الْوَسِيلَه » خود توسل را قبول دارند.
دوم: هر چند که توسل کردن جايز است ولي هرنوع توسلي جايز نيست و اين روايت که شيعه از فاطمه رضي الله عنها نقل کرده که : " تمام آنچه در آسمان‌‌ها و زمين است، براي تقرب به خداوند به دنبال وسيله هستند و ما وسيله و واسطه خداوند در ميان خلقش هستيم."، يک روايت دروغ و بي پايه و اساس است، زيرا اصولا با عقيده ي برگرفته از قرآن و سنت نبوي در تضاد آشکار و آشکار است.
سوم: اهل سنت و جماعت توسل به مردگان را جايز نمي داند، ولي توسل به فرد زنده و حاضر (نه غايب) را درست مي داند مانند همان توسل عمر رضي الله عنه به عباس عموي پيامبر صلي الله عليه وسلم که از او خواست بيايد و سپس به عباس رضي الله عنه فرمود که از خدا دعا کند تا باران ببارد، اين توسل با توسل به مردگان متفاوت است؛ اگر توسل به مردگان جايز مي بود، پس چرا عمر رضي الله عنه بجاي توسل به خود پيامبر صلي الله عليه وسلم از عباس خواست که دعا کند و به دعاي عباس توسل جستند؟! و اين امر را مي رساند که توسل به مردگان حتي اگر جزو انبياء و اولياء باشند حرام است.
چهارم: مردگان نمي شنوند، و ماجرايي که در متن فوق از گفتگوي پيامبر صلي الله عليه وسلم با کشته هاي قريش در چاه بدر نقل شده، از معجزات پيامبر صلي الله عليه وسلم بوده که خداوند تبارک و تعالي فرموده هاي پيامبرش را براي کشته هاي قريش شنوا ساخته است؛ زيرا قرآن خود مي فرمايد مردگان نمي شنوند:

« إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى»(نمل 80) براستي که نمي تواني مردگان را شنوا سازي!

پنجم؛ آيه اي که در مورد طلب استغفار از پيامبر صلي الله عليه وسلم بيان شده، به معناي اين نيست که پس از فوت ايشان هم مي توان از پيامبر صلي الله عليه وسلم چنين چيزي خواست؛ بلکه اين آيه مربوط به زمان حيات ايشان بوده و براي پس از وفات جايز نيست و عمل صحابه رضي الله عنهم و اهل بيت رحمهم الله اين واقعيت را نشان داده اند که هرگز پس از وفات پيامبر صلي الله عليه وسلم از پيامبر صلي الله عليه وسلم نخواسته اند که نزد الله برايشان استغفار نمايد، هرچند روايات درغين چيز ديگري بگويد.

خلاصه اينکه؛ با استناد به روايات دروغ نمي توان آيات قرآن را که عقيده ي صحيح را بيان مي کند ناديده گرفت، و بجاي عمل به قرآن به روايات دروغين عمل نمود، و بايد دانست هرنوع توسلي مشروع نيست، بلکه برخي مشروع هستند و برخي حرام و حتي شرک مي باشند؛ پس نبايد اين دو مسئله را با هم اشتباه گرفت؛

در انتها براي رد بر مطالب آمده در سوال و آشنايي با انواع توسل مشروع و نامشروع همراه با دلايل قاطع و محکم از کتاب خدا؛ به فتاواي (4853) و (28) و (3296) و (3367) (1224) و (1638) و (3761) و (3760) و (3063) مراجعه کنيد.



والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حرملة بن يحيى يقول: قال الشافعي: «كلما قلت: وكان عن النبي صلى الله عليه وسلم خلاف قولي مما يصح، فحديث النبي صلى الله عليه وسلم أولى ولا تقلدوني». حرمله بن یحیی می گوید: شافعی فرمود: «هر بار که گفتم: حدیث صحیحی از پیامبر صلی الله علیه وسلم خلاف قول من ثابت شده، پس حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم اولی تر است و از من تقلید نکنید». منبع: "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني. 

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16779
دیروز : 5614
بازدید کل: 8806938

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010