|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>آداب تعزیه
شماره مقاله : 5014 تعداد مشاهده : 640 تاریخ افزودن مقاله : 24/7/1389
|
هر فرد مؤمن و مسلمان در امور تعبّديش دو اصل مهم را هميشه مد نظر خود قرار مي دهد: 1- عبادت براساس دستورات قرآن 2- عبادت براساس فرمايشات رسول اکرم صلي الله عليه وسلم با توجه به اين دو اصل مهم هر عبادتي که دليلي برخصوصيت فعل وانجام آن در يک زمان معين نداشته باشد آن عبادت گذشته از آينکه اجر وپاداشي ندارد بلکه برايش گناه محسوب مي شود وبه همان اندازه از دين فاصله گرفته است، زيرا نافرماني تنها در عدم انجام فعل خلاصه نمي شود وهمچنين به فعلي که دستوري از جانب شارع بر آن وجود نداشته باشد نيز نافرماني گفته مي شود. اما در مورد (غذا دادن در ) تعزيه از آنجاييكه رسول الله صلى الله عليه و سلم و اصحابش اين كار را انجام نداده اند پس اين كار بدعت ميباشد و در واقع حقيقت اينست كه بايست نزديكان ميت براى خانواده ميت غذا درست كنند و براى آنها بياورند زيرا جعفر ابن ابى طالب وقتيكه شهيد شدند پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "اصنعوا لآل جعفر طعاما فقد اتاهم ما يشغلهم" يعنى: "براى خانواده جعفر غذا درست كنيد زيرا براى آنها مشغوليت پيش آمده است" پس از آنجاييكه خانواده ميت خودشان در گرفتارى و مصيبت واقع شده اند پس نبايد به مصيبتشان اضافه كنيم و اگر قرار باشد كه آنها براى مردم غذا نيز درست كنند پس مصيبتشان بيشتر ميشود. و در اجتماع كردن براى تعزيه ومدت عزادارى اختلاف است بين علماء. در مورد تعزيه كردن بعضى از علماء نظرشان اينست كه هر شخصى هر كجا كه نزديكان ميت را ببيند ميتواند به او تعزيه بگويد و جمع شدن در جاى معينى براى تعزيه روا نيست ولى بعضى ديگر نظرشان بر اينست كه از آنجاييكه در اين زمانه اگر اجتماع نشود اجر و ثواب تعزيه از خيلى از تسليت گويان فوت ميشود زيرا آنها نميتوانند نزديكان ميت را براى تعزيه پيدا كنند پس ميتوانند جايى براى تعزيه داشته باشند. ولى نظر متفق همه اين علماء بر حرمت اجتماع بر تعزيه هنگامى است كه در اجتماع تعزيه امور منكراتى (مانند نياحه با صداى بلند، به سر و صورت خود زدن، فرياد زدن، و غيره) را در بر داشته باشد، پس اين اجتماع حرام خواهد بود. اما در مورد مدت تعزيه بعضى از علماء آنرا 3 روز تعيين كرده اند ولى بعضيها ميگويند مدت معينى براى تعزيه ندارد و هر وقت كه کسى نزديكان ميت را ببيند ميتواند به او تسليت بگويد اگر جه بعد از يك هفته نيزباشد. اما تكرار تعزيه مانند روز هفتم، چهلم، يكسال، روز عيد و غيره بدعت ميباشد و اگر از آنهايى كه اين كار را ميكنند سؤال كنيد كه اين امور را از كجا آورده اند جوابى ندارند زيرا اگر اين كار خير بود رسول الله صلى الله عليه و سلم و اصحابش بر ما سبقت ميگرفتند. در ضمن، در اين اجتماع نبايد مراسم قرآن خوانى باشد زيرا اين كار را نيز رسول الله صلى الله عليه و سلم و اصحابش انجام نداده اند ولى اگر كسى بطور جداگانه و در جايى و روز ديگر قرآن بخواند و سپس آنرا براى ميت هديه كند اين امر جاى خلاف است بين علماء، بعضى آنرا جايز و بعضى آنرا نا روا ميدانند.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|