|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>ساحر
شماره مقاله : 400 تعداد مشاهده : 745 تاریخ افزودن مقاله : 31/5/1388
|
آيا ساحر كشته ميشود؟ باتفاق نظر علما سحر اثر بخش است و باتفاق علما هركس سحر را حلال بداند كافر ميشود. ليكن علما اختلاف دارند در اينكه آيا سحر كه اثر دارد، آيا اين اثر حقيقت است يا تخيل و آيا سحر خود كفر است يا كفر نيست؟ بنابراين درباره خود ساحر نيز اختلاف كردهاند: ابوحنيفه و مالك و احمدگفتهاند: ساحريكه سحر را تعليم ميدهد و سحر ميكند، چونكافر است بايد بدون طلب توبه از وي، او را كشت. علماي شافعيه و ظاهريه ميگويند: اگر فعل ساحر يا كلامي كه بدان سحر ميكند،كفر باشد ساحربوسيله آن مرتد بحساب ميآيد و احكام مرتد بروي جاري است مگر اينكه توبهكند. و اگر فعل او و كلام او كفر نباشد،كشته نميشود چون او كافر نشده است بلكه مرتكب عصيان و گناه شده است. چنان پيدا استكه سحر از جملهگناهانكبيره است و ساحر بسبب سحرش كشته نميشود، مگر اينكه معتقد به حلال بودن آن باشدكه در آن صورت مرتد است، پس ساحربوسيله خود سحرمستحق قتل نيست، بلكه بسبب حلال دانستن چيزيكه خداوند آن را حرام ميداند، مستحق قتل است. ابوهريره روايت كرده است كه پيامبر صلي الله عليه و سلم گفت: " اجتنبوا السبع الموبقات "، فقيل: يارسول الله وما هن؟ قال: " الشرك بالله، والسحر، وقتل النفس التي حرم الله قتلها إلا بالحق، وأكل ما اليتيم، وأكل الربا، والتولي يوم الزحف، وقذف المحصنات المؤمنات [از هفت گناه كبيرهاي كه هلاككننده هستند بپرهيزيد، سوال شد كه اي پيامبر خدا چه چيزهستند آنها؟ فرمود: شريك قرار دادن براي خدا، و سحر، و كشتن كسيكه خداوند كشتن او را حرامكرده است، مگر بحق و بدستور اسلام، و خوردن مال يتيمان، و خوردن ربا، و فرار در جهاد و متهم ساختن زنان پاكدامن مومن به زنا]، ابن حزم دلايل كفر ساحر و وجوب قتل او را بررسي كرده و مورد مناقشه قرار داده است و گفته:به صحت پيوسته استكه سحر خودكفر نيست، چنانچه سحر كفر نباشد قتل ساحر حلال نيست، چون پيامبر صلي الله عليه و سلم گفته است:" لا يحل دم امرئ مسلم إلا بإحدى ثلاث: كفر بعد إيمان، وزنا بعد إحصان، ونفس بنفس [ريختن خون مسلمان حلال نيست مگر در سه مورد:كافر شدن بعد از مسلمان شدن -مرتد -و مرتكب شدن زنا بعد از ازدواج و ارتكاب قتلكسي بناحق]". ساحركافر نيست همانگونه كه بيان داشتهايم. و معلوم استكه مرتكب قتل و زنا هم نشده است و درباره قتل او نص صحيحي هم نيامده است تا به اين سه دسته ملحق شود مانند محارب با خداكه درباره او نص صريح آمده است، پس او به اين سه دسته ملحق ميشود. سپس ادامه ميدهد و ميگويد: پس بيقين و بدون شك ثابت شدكه ريختن خون ساحر حرام است. شيعه معتقد استكه ساحر مرتد و حكم او حكم مرتد است.
به نقل از: فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردمسالاري، دوم 1387.
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|