Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

در حديث‌ صحيح آمده‌ است ‌كه‌ رسول‌ اكرم‌ صلى الله عليه و سلم فرمودند: «اتبع‌ السيئة‌ الحسنة‌ تمحها، وخالق ‌الناس‌ بخلق‌ حسن : بدي‌ را با نيكي‌ دنبال‌ كن‌، آن‌ را محو مي‌كند و با مردم‌ به‌ اخلاقي‌ نيكو رفتار كن‌».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>نفس > انواع آن

شماره مقاله : 3812              تعداد مشاهده : 404             تاریخ افزودن مقاله : 4/7/1389

خداوند در قرآن كريم سه نفس را بيان كرده است: 
نفس أماره به گناه : ( إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ ) [ يوسف : 53 ] ، ونفس لوامة : ( وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ ) [ القيامة : 2 ] ، ونفس مطمئنة : ( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ - ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً - فَادْخُلِي فِي عِبَادِي - وَادْخُلِي جَنَّتِي )[ الفجر : 27-30 ]
و اين به اين معنا نيست كه هر فردى داراى سه نفس ميباشد، بلكه مراد اينست كه هر نفسى ممكن است كه سه حالت به خود بگيرد، پس اگر گناه و معصيت و هوا و هوس بر نفس چيره شد به آن نفس اماره به گناه ميگويند، و اگر نفسى مرتكب گناه شد ولى سپس پشيمان شد و توبه و استغفار كرد آن نفس را نفس لوامه ميگويند زيرا شخص را بر انجام آن گناه ملامت ميكند، و در انجام كارهاى خير و شر متردد ميشود، ولى اگر نفسى كارهاى نيك و اعمال صالح را بپسندد و انجام دهد تا اينكه به آن اعمال خو و عادت بگيرد و كارهاى زشت و گناه را ناپسند بپندارد و از آنها دورى كند، پس آنرا نفس مطمئنه ميگويند زيرا به شخص اطمئنان خاطر ميدهد و راحت ميشود.
پس بطور خلاصه همه اين سه نفس در واقع يك نفس هست ولى بستگى دارد كه تا چه حد از خداوند نزديك و يا دور باشد اگر شخص را به گناه وا دارد آنرا نفس اماره بالسوء (امر كننده به بدى) ميگويند واگر در انجام گناه متردد شود و يا بعد از گناه خود را ملامت و توبه كند آنرا نفس لوامه (ملامتگر) مينامند و اگر نفسى طورى خود را به اعمال نيك و شايسته عادت دهد كه اطمئنان خاطر پيدا كند آنرا نفس مطمئنه (آرامشگر) ميگويند.
ان شاء الله اميد است که خداوند همه ما را از شر نفس اماره نجات دهد و به ما نفس مطمئنه عطا فرمايد.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

طبری رحمه الله می گوید: "علمای تمام سرزمینهای اسلامی بر کراهت غنا و ممنوعیت آن اجماع دارند."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 3925
دیروز : 5831
بازدید کل: 8837239

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010