|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>آثار>الذریعة الی تصانیف الشیعة
شماره مقاله : 3792 تعداد مشاهده : 311 تاریخ افزودن مقاله : 4/7/1389
|
«الذریعة الی تصانیف الشیعه» اثر آقا بزرگ طهرانی کتاب الذریعة اشاره به تعداد زیادی از کتابهای تفسیر شیعه کرده، و عنوان بعضی از این کتابها مرا از نگاه به آنها بی نیاز میگردانند، همانند کتاب «تاویل الآیات الباهره فی فضل العتره الطاهرة». بعضی از این کتابها، در عنوانشان اثر امامیه هویدا نیست، بلکه باید برای این به موضوع آن کتابها اشارهای مختصر بنمائیم، و در اینجا تعدادی از آن کتابها را که مؤلفانشان برای تاویل کتاب خدا در راستای خواستههای خویش تلاش کردهاند ذکر مینمائیم، و بعضی از تعلیقات مولف کتاب الذریعه را نیز میآوریم. (1) آیات ائمه: این کتاب فارسی است، وبه بیان آیات متعلق به امامت و فضایل ائمه (!) میپردازد، مولف آن میر محمد علی لاریجانی طهرانی است که در سال 1323 وفات کرده است. (2) آیات ائمه: این کتاب فارسی است، و مولف کتاب الذریعة میگوید: آیاتی را ذکر کرده که میخواهد استدلال به آنها نامهای ائمه و اوصاف و ویژگیهای آنها را در آورده (!) مولف آن میرزا علی نقی همدانی است و در سال 1297 وفات کرد. (3) آیات بینات: عالم معاصر یوسف بن احمد بن یوسف گیلانی نجفی میگوید: در این تفسیر با دلایل و بیاناتی برای استخراج اسامی چهارگانه معصومین و بعضی از خصوصیات آنها در شصت آیه از آیات قرآن، میکوشد. میگویم: مراد وی از معصومین همانند آن که آنها را با رسول خدا شریک دانستهاند، ائمه اثنیعشر و فاطمه الزهرا رضی الله عنها، و در آن تعریف وی از گمراهان، و رضایت و اعجاب وی به گمراهیهای آنها، و مشارکت وی با آنها در افراط و گمراهی را، مشاهده میکنیم. (4) آیات حجة و الرجعة: میگوید: این تفسیر به بیان آیات مربوط به آنها و نکات دقیق میپردازد و اثرهای روایت شده درباره آنها در تفسیر آیات و تاویل آنها ذکر میکند. مولف آن شیخ محمد علی بن مولی حسن علی همدانی حایر است که در سال 1293 به دنیا آمده و... میگویم: این کتاب به خرافات منسوب به امام دوازدهم که در جزء سابق بدان اشاره کردیم، میپردازد، و کتابی همانند این، کتاب «ما نزل من القرآن فی صاحب الزمان» اثر ابی عبدالله جوهری احمدبن محمد است. نگاه به کتاب «ایضاح المکنون 2/421». (5) کتاب: الآیات النازلة فی الذم الجائرین علی اهل البیت! اثر مولی حیدر علی الشروانی. (6) کتاب: الآیات النازلة فی فضایل العترة الطاهرة میگوید: این تفسیر شامل 500 آیه درباره فضیلت معتمدان خدا است (!) و شیخ تقی الدین عبدالله حاجی آنها را تفسیر کرد و بیان داشته... (7) آیات الولایة: این کتاب فارسی است و اثر میرزا ابی قاسم بن محمد شیرازی میباشد. میگوید: در آن به تفسیر 1001 آیه از قرآن کریم پرداخته، و معتقد است که 500 آیه از آنها درباره حق اهل بیت و ولایت آنها به اتفاق مفسرین میباشد ـ دروغگویان این طوری میگویند ـ و مابقی بنابه تفاسیر اهل بیت کسانیاند که قرآن درباره آنها نازل شده، و آگاهترین کس به آن از طریق ویژه؛ یاران امامیه هستند. گفتهام: این گونه میگوید: اتفاق مفسرین نه اینکه مفسرین خودشان! چقدر قدرت عجیبی به افتراء و دورغ بستن دارند!! (8) تأویل الآیات: اثر اسحاق بن مجید اصفهانی اواخر آن از آن سید امیر روح الامین حسینی اصفهانی. (9) تاویلات القرآن: اثر کمال الدین ابی الغنایم عبدالرزاق کاشانی، متوفای سال 730 (10) «تاویل الآیات»ی که گمراهان با آن در رابطهاند. اثر مولی عبدالرشید فرزند حسینی بس محمد استرآبادی. و میگوید: او کتابی بعنوان «مناقب النبی و الائمه» را دارد. گفتهام: مراد از اهل ضلال چیست؟ منظور وی همان خیر امتی است که خداوند آنها را برای بشریت فرستاد, همانگونه که از موضعگیریهایش در برابر این فرموده خداوند متعال روشن است که: ﴿وَسَیجَنَّبُهَا الْأَتْقَى الَّذِی یؤْتِی مالَهُ یتَزَکى﴾ سوره لیل، از آنجا که این آیه در حق ابوبکر صدیق نازل شد. (11) تاویل الآیات الباهرة فی فضل العترة الطاهرة: این کتاب فارسی است و اثر محمد تقی بن محمد طهرانی اصفهانی میباشد، و در سال 1322 وفات کرده. گفتهام: قبلاً درباره همین کتاب با ترجمه عربیاش تحت همین عنوان، بحث کردیم. (12) تاویل الآیات الظاهرة فی فضل العترة الطاهرة اثر شرف الدین علی حسین استرآبادی است که در سال 940 وفات کرد. میگوید: در این کتاب تاویل آیاتی که شامل مدح اهل بیت و مدح اولیای آنها و ذم دشمنانشان از طریق ما و از طریق اهل سنت ـ این گونه میگوید!! ـ آمده، و از کتابهای کنز الفوائد شیخ کراکجی متوفای سال 449، و کتاب: «ما نزل من القرآن فی اهل البیت» اثر ابن حجام، و کشف الغمهی اربلی متوفای سال 692 و از کتابهای علام حلی، روایت کرده. (13) تاویل الآیات النازلة میگوید: درباره فضل اهل بیت و اولیای آنها میباشد، نزدیک به 20 هزار بیت یاران و پیروان ... است. فیض در اول کتاب الصافی میگوید: گروهی از یاران ما کتابهایی را درباره تاویل قرآن بدین روش تالیف کردهاند، و در آنچه که درباره تاویل آیه توسط خود یا پیروانشان یا دشمنانشان جمعآوری شده، بنابر ترتیب قرآن و کتابی از جمله آنها را دیدم که نزدیک به 20 هزار بیت بود. (14) تاویل ما نزل فی النبی و آله. (15) تاویل ما نزل فی شیعتهم. (16) تاویل ما نزل فی اعدائهم. میگوید: این سه کتاب اثر عبدالله بن عباس معروف به ابن صجابه است که دلعکبری در سال 328 آن را از او شنیده. شیخ طوسی در کتاب «رجال» هشت کتاب دیگر وی را ذکر میکند ولی نجاشی جز کتاب «المقنع» و «الدواجن» و «ما نزل من القرآن فی اهل البیت» را از او ذکر نکرده، و این کتابی که گذشت، ابن سید شرفالدین علی در کتابش «تاویل الآیات ظاهره» آن را از او نقل میکند. (17) تفسیر الآیات البیانات النازله فی فضایل اهل بیت سید الکائنات: این کتاب فارسی است، و اثر سید مصطفی بن ابی قاسم موسوی است که در تاریخ 1320 به دنیا آمد. (18) تفسیر الائمة لهدایة الامة اثر محمد رضا بن عبدالحسین نصیری طوسی است، که در قرن یازدهم زیسته». این تفسیر بسیار بزرگ و شامل 30 جلد است. و روش این مفسر بدین گونه است، که تعدادی آیات را همراه با ترجمه فارسی است میآورد، و بعد برای تفسیر آیات به ذکر منقولات و ترجمه احادیث به فارسی و بعد تفسیر کردن آنها با عربی، میپردازد. و اغلباً از تفسیر عیاشی و بیضاوی، و از کتابهای احتجاج اثر طبرسی و تفسیر امام عسکری و قمی روایت میکند... و «مختصر تفسیر الائمه»، اثر این مولف است و در شش جلد و کاملاً فارسی میباشد. (19) تفسیر ابن جارود: میگوید: نام آن زیادبن منذر است، که در سال 150 وفات کرد، و زیدیه به وی نسبت داده میشود، و تفسیر خود را از امام باقر در دوران حیاتش روایت کرده. گفتهام: قبل از اینکه او به زیدیه بگروید، یا بهتر بگویم: در ایام طولانی گمراهیش، امام باقر رضی الله عنه از آنچه که در آن تفسیر آمده بریء است. قمی در تفسیرش که به تفصیل از آن صحبت کردیم این را آورده. (20) تفسیر الحافظ محمدبن موسی نیشابوری: مولف میگوید: آن را از دوازده تفسیر در آورده، مولف الذریعه میگوید: کتاب: «نزول القرآن فی شأن علی» اثر شیخ محمدبن موسی شیرازی میآید، ظاهراً این کتاب اثر حافظ مذکور میباشد. (21) تفسیر المصابیح بما نزل من القرآن فی اهل البیت: اثر ابی عباس احمدبن اسرائیلی است. (22) تفسیر المثنی: میگوید: شاید اثر امیر محمد رضا حسینی منشی الممالک ما باشد، هم عصر شیخ حُر، و هنگام تالیف کتاب «الامل» در اصفهان اقامت داشته، و میگوید: این بیشتر از 30 جلد کتاب که به عربی و فارسی است، میباشد و در آن احادیث و ترجمه آنها را آورده، و از بعضی از این ویژگیها روشن خواهد شد که این غیر از تفسیر امامان سابق الذکر است هر چند که در بعضیها با آنها شریک میباشد. (23) تفسیر النعمانی: میگوید: او ابو عبدالله محمدبن ابراهیم بن جعفر شاگرد ثقه الاسلام کلینی است. در مقدمه تفسیرش شامل روایاتی است که با اسناد خویش از امام صادق روایت کرده، و این به تنهایی همراه با خطبهی مختصری به نام «الحکم و المتشابه» تدوین و در ایران چاپ شده و امام مجلسی آن را کاملاً در مجلد «القرآن من البحار» آورده. گفتهام: کلینیای که شیعه آن را ثقهالاسلام میدانند، و در جزء ثالث اندازه گمراهی و دروغهای وی را بیان کردم، و او شاگرد قمی است که صحبت از تفسیرش گذشت، و نعمانی میآید تا آن سلسلهی گمراهی را تکمیل نماید، و علامه مجلسی نیز در این تحقیق قبلاً راجع به آن صحبت کردیم، و در اینجا تقدیر و بزرگداشت ما از عالم عابد و فهمیده امام صادق باقی مانده که از همگی این گمراهان بیزار است. (24) تفسیر میرزا هادی میگوید: این اثر سید علی از نوادگان میر کلان مروی بجستانی خراسانی حائری معاصر است و این مکمل تفسیر علی بن ابراهیم قمی میباشد با آوردن احادیث روایت شده از طریق عامه ـ یعنی غیر فرقه خویش ـ مطابق با روایات ائمه مذکور در تفسیر قمی است. میگویم: چه روایتهایی که در تفسیر این گمراه آمده، ولی در روایتهای موضوع نیامده؟! (25) تفسیر آیه ﴿وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیم رَبُّهُ بِکلِماتٍ﴾ سوره بقره 124. میگوید: اثر مولی محمد رفیع گیلانی متوفای سال 1161 است، و این تفسیر جزئی لطیف درباره امامت و اثبات عصمت امامت میباشد. گفتهام: اقوال آنها را در بحث این آیه ذکر و به بیان بطلان آنها در جزء سابق پرداختهام، و آنها بیان داشتهاند عصمتی که آنها برای امامانشان قایلند، پیامبر به آن دست نیافته صلی الله علیه و سلم! (26) تفسیر آیهی ﴿إِنَّ أَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ﴾ آل عمران 69. اثر میرزا محمد تنکابنی است، میگوید: این نزدیک به هزار بیت میباشد. گفتهام: عجیب است موضوعی که این کتاب در اینجا آورده، چه رابطهای میان امامت و بیتاللهالحرام در مکه، وجود دارد؟ ولی دیدهام که آنها در آنجا گفتهاند: «در آن بیان تاویل به کربلا وجود دارد»! این مرا به یاد شاعر آن قوم، مولف کتاب «الارض و التربة الحسینیه»، آورد. و از جمله داستان کربلا و کعبه این که کربلا نسبت به کعبه دارای رتبهای بلندتر است!! (27) تفسیر آیه تطهیر ﴿إِنَّما یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکم تَطْهِیرًا﴾ احزاب 33. مولف کتاب: الذریعه، چهار کتاب را به این عنوان که یکی از آنها فارسی است را ذکر کرده، و قول آنها درباره این آیه مبارکه، در جزء سابق به طور گسترده آن را مورد بررسی قرار دادهام. (28) تفسیر آیهی ﴿وَسَیجَنَّبُهَا الْأَتْقَى﴾ مولف کتاب: الذریعه، دو کتاب را به این عنوان ذکر کرده. گفتهام: چیزی که آنها را به نوشتن این کتاب وا داشته، همان چیزی است که این آیه کریمه و ما بعد آن درباره ابوبکر صدیق نازل شده، همانگونه که بزار از ابی زبیر و حاکم او از زبیر و ابی حاتم از عروه روایت میباشد، و اینکه خوبترین مردم بعد از رسول خدا صلی الله علیه و سلم ـ همانگونه که به تواتر از خود علی روایت شده ـ ابوبکر میباشد، و در نظر آنها ابوبکر غاصب خلافت است، و به همین خاطر است که آن را زیر آیاتی که از کفار و منافقین و ظلم و طاغوت سخن میرانند، آوردهاند؛ و میخواهند این آیات را از او دور گردانند. (29) تفسیر آیةالکرسی: اثر عطاءالله بن محمود حسینی. گفتهام: هیچ نوع رابطهای میان آیهالکرسیای که خداوند از آن صحبت میراند و میان امامت نیست، غیر از اینکه در الذریعة دیدهام که میگوید: این تفسیر بر شیعه بودن مولف و قوت فهم و کثرت علم او دلالت میکند، و بعید نیست چرا که این مولف از جمله علماء دولت صفوی است و قبلاً دیدهام که آنها ائمه را تا حد الوهیت بالا بردهاند، ما میدانیم که توسط دولت صفوی شیعه چه چیزهایی بر سر اسلام آورد. (30) تفسیر آیهی﴿کنتُم خَیرَ أُمةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ ﴾ آل عمران:110. اثر حسین بن دلدار علی گفتهام: قبلاً به تحریف این آیه کریمه توسط آنها اشاره کردیم، از آنجا که آنها آیه ﴿کنتم خیر امة﴾ را خاص امامان خویش میدانند. این بعضی از کتابهای تفسیر بود که مولف الذریعه آنها را در حرف همزه در کلمه «آیات» و در حرف تاء در کلمه «تاویل و تفسیر» آورده. غیر از این کتابهایی را در جایی دیگر میبینیم، مثلاً در جزء چهارم ص 318 میگوید: «تفسیر نور الانوار و مصباح الاسرار» و «نور التوفیق» و «نور الثقلین» همه اینها در حرف نون آمده، و در همان جز ص 268 میگوید: «تفسیر تنزیل الآیات الباهره» و «التنزیل فی امیرالمومنین» و «التنزیل من القرآن» و «التنزیل و التعبیر». در جزء سه بعد از صحبت از «تاویل الآیات الباهرة فی فضل العتره الطاهرة» میگوید: در جزء اول کتابهای «الائمه» و «آیات الفضایل» و «آیات النازلة فی فضایل العترة الطاهرة» و «آیات الولایة» را ذکر کردیم، و در حرف میم نزدیک به 20 کتاب از تالیفات گذشتگان محدث با عنوان آنچه که در قرآن درباره امیرالمومنین، و اهل بیت یا درباره حجت... ذکر شده، و هر یک از این کتابها صحیح دانسته شده و از زمرهی کتابهای حدیث به شمار میآیند، چون در آن نوعی خاص از احادیث تدوین شده، آن نوع خصوصیای که از امامان درباره بیان آیاتی که درباره فضایل اهل بیت و جایگاه آنها نازل شده، روایت میشود، و میتوان آن را نیز از زمره کتابهای تفسیر به شمار آورد. چون در آن به ذکر آن آیات و تاویل و شرح آنها و بیان مراد از آنها، پرداخته، به ویژه همراه با ترتیب آن آیات که در اکثر این کتابها بر ترتیب سورههای قرآن از سوره فاتحه تا سوره ناس است. و انگیزه تنهایی گذشتگان و متاخران در این نوع از احادیث و استقلال تالیف آنها در این میباشد که نصی از قرآن یا یک سوم یا یک چهارم از آیات شریفه ـ که روایات زیادی بر اختلاف آن آمده ـ را به اهل بیت و پیروان و دوستان آنها و دشمنانشان اختصاص داده و میگویند: درباره آنها نازل شده است. و آقای فیض، بعضی از آنها را در مقدمه سوم در اول کتاب الصافی آورده و به بیان عدم منافات میان آنها پرداخته... گفتم: سخن از کتاب صافی راندیم، و بیان داشتیم که این گمراه و گمراه کننده است، و آنچه که مولف کتاب الذریعه در آنجا درباره مولف تفسیر صافی و امثال وی از افراط گرایان شیعه اثنیعشر گفته، این را تالیف و تاکید میکند و هر که کتاب الذریعه را بخواند، مولف کتاب الصافی را به زمرهی افراط گرایان شیعه ملحق مینماید و آنچه که الآن گفت شاهد این است. بعد از همه اینها گمان میکنم که نمونهای از کتابهای تفسیر شیعه اثنیعشر را تا حد زیادی بیان کردهام، و تحقیق ما پیروان شانزده کتاب از قرن سوم تا قرن حاضر، گرایشها و دیدگاههای تفسیر را در خلال این قرنها بیان داشته، ونگاه ما به سی کتاب که در کتاب الذریعة آمده بودند، صورت بسیار واضح و روشنی را به بار آورد، و بعضی از این کتابها در نیمه اول قرن و دوم بوده همانند تفسیر ابی جارود، و بعضیها در عصر حاضر بوده همانند تفسیر ابی جارودی که قمی آن را نقل کرده و اشاره مینماید به اینکه حرکت تشکیک و تضلیل همراه با اوایل عصر تدوین آغاز شد، و تفسیرهای جدید بسیاری به استمرار این حرکت گمراه و عدم موفقیت آنها اشاره مینمایند.
از کتاب: پژوهشی پیرامون اصول و فروع شیعه دوازده امامی(2)، (مبحث تفسیر)، تألیف: دکتر علی سالوس مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|