Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

ابوهريره رضی الله عنه  مي‌گويد: رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: (من أحب الحسن و الحسين فقد أحبّني، و من أبغضهما فقد أبغضني) يعني: «هر كس دوستدار حسن و حسين است، در واقع مرا دوست دارد و هر كس با اين دو، بغض و دشمني ورزد، با من دشمني ورزيده است».
 سنن نسائي، شماره‌ي 8168؛ شيخ عثمان خميس در كتاب الأحاديث بشأن السبطين، ص312، اين حديث را حسن لذاته دانسته است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>آثار>البیان فی تفسیر القرآن

شماره مقاله : 3791              تعداد مشاهده : 290             تاریخ افزودن مقاله : 4/7/1389

البیان فی تفسیر القرآن
کتابی که طرفدار گروه اعتدال­گر (شیعه) است و بسیار دور از گروه افراط گرای امروزی می­باشد و آن هم « البیان فی تفسیر القرآن» اثر سید ابوالقاسم موسوی خوئی، مرجع سابق جعفریه در عراق، ولی این کتاب جز جلد اولش که شامل مقدمه و تفسیر سوره فاتحه است (ظاهراً) به چاپ نرسیده، اما ما به موارد ذیل از آن اکتفا می­کنیم:
اول: در مقدمه این کتاب آمده: «خواننده مرا خواهد دید که من در این تفسیر از ظواهر قرانی و محکمات آن و آنچه که به تواتر یا به طریق صحیح از آثار وارده از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و سلم» آمده، و یا آنچه که عقل سالم و فطرتی که خداوند آن را صحبت درونی قرار داده انتخاب کرده همانگونه که پیامبر و اهل بیتش را حجت بیرونی قرار داده فراتر نرفته­ام.
و همچنین خواننده می­بیند که از خود آیه برای فهم و درک معانی آیات دیگر استفاده می­کنم، و بعداً اثرهای روایت شده را برای این کار و برای بیان اصول تفسیر به کار گرفته­ام.
دوم: او تلاش می­کند که ثابت نماید قرآن از تحریف به دور است. و مخالفان را به خاطر پیروی نکردن از عقایدش تکفیر نمی­نماید، بلکه روایت می‌کند که اسلام بر مدار اقرار به شهادتین دور می­زند.
سوم: او می­کوشد با حدیث، حجیت ظواهر قرآن را ثابت نماید.
چهارم: او در تفسیر خویش برای سوره فاتحه، ملتزم و پایبند به این روش می­باشد، و خواننده تفسیرش کاملاً آن را حس می­کند.
با وجود این، تاثیر امامیه را در قول وی راجع به صحت اطلاق اسماء الحسنی بر ائمه می­بینیم، و اینکه اطاعت از امامان و خضوع برای آنها و توسل به آنها واجب است و همچنین بیان فضل سجده در خاک حسینیه!! و اینکه جایز است قبر آنها را بوسید و مورد تعظیم قرار داد، و عبادت آنها جز توسط معصومان به جایگاه اقدس الهی بلند نمی­شود، و آنها می­توانند شفاعت نمایند و برای شیعه شفاعت خواهند کرد و خداوند نیز شفاعت آنها را رد نمی­کند.
این که بیان شد همان تعریف تفسیر خود که متاثر از عقیده­اش می­باشد، بود، و او در بیان خویش از مرتبه طوسی پایین نمی­آید، و امیدوارم آنچه که مربوط به امامیه است در کتابهای دیگر، غیر از تفسیر آورده شوند هر چند که اگر آقای خوئی تفسیرش را به پایان می­رساند باز هم بر همان روشی می­بود که خود بیان داشت، و بسیار مهمتر و والاتر از دیگر کتابهای چاپ شده از طرف گروه میانه­رو الآن جعفریه، می­بود.
پس، این کتابها دو منهج و روشی مختلف در تفسیر از آن شیعه­های امروز را بیان می­دارند، یکی از آنها بیان می­دارد که حرکت میانه­رو جعفریه همچنان از دام آنهایی که قرآن را بر اساس هوی و هوس و آرزوهای خویش تفسیر می­نمایند و متاثر از عقیده امامیه­اند، به در نیامده، و دیگری پرده از چهره کسانی بر می­دارد که ندای اعتدال­گرایی را سر داده، و عقل را مدار حکم خویش قرار داده­اند، هر چند که خالی از افراط و گمراهی نیستند.

 از کتاب:
پژوهشی پیرامون اصول و فروع شیعه دوازده امامی(2)، (مبحث تفسیر)، تألیف: دکتر علی سالوس
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

اميرمؤمنان علي رضی الله عنه  فرمود: «هرگاه ‌از رسول‎الله  صلی الله علیه و سلم  برای شما حديث نقل كردند نسبت به آن حديث بهترين، هدايت‌يافته‌ترين و پاكترين معنا و مفهوم را در نظر داشته باشيد.» (مسند احمد 2/211 احمد شاكر – اسناد آن صحيح است.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2180
دیروز : 5831
بازدید کل: 8835494

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010