|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>آثار>کنز العرفان فی فقه القرآن
شماره مقاله : 3787 تعداد مشاهده : 382 تاریخ افزودن مقاله : 4/7/1389
|
کنز العرفان کتاب «کنز العرفان فی فقه القرآن» نوشتهی مقداد بن عبدالله السیوری حلی میباشد[1] و این کتاب به احکامی که رای شیعهی جعفریه بر آن است و با تمامی مذاهب یا بعضی از مذاهب مخالف میباشد اشاره میکند. به عنوان نمونه در تفسیر آیهی86 سورهی مائده ﴿یا ایهَا الَّذِینَ آمنُواْ إِذَا قُمتُم إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَکم وَایدِیکم إِلَى الْمرَافِقِ وَامسَحُواْ بِرُؤُوسِکم وَأَرْجُلَکم إِلَى الْکعْبَینِ﴾ = ای مومنان هنگامی که برای نماز به پا خواستید صورتها و دستهای خود را همراه با آرنجها بشوئید و سرهای خود را مسح کنید و پاهای خود را همراه با قوزکهای خود را بشوئید) او را میبینیم که در آخر آیه توقف طولانی میکند و جهت اثبات واجب بودن مسح دو پا نه شستن آنها کوشش بسیاری را میکند.[2] و در تفسیر آیهی 86 سورهی نساء ﴿وَإِذَا حُییتُم بِتَحِیةٍ فَحَیواْ بِأَحْسَنَ منْهَا أَوْ رُدُّوهَا﴾ (هرگاه شما را درودی دادند بگونهی زیبایی و بهتر از آن با همانند آن، آن را پاسخ گوئید) برای اثبات وجوب پاسخ سلام در وسط نماز کوشش و تلاش فراوانی به کار میگیرد.[3] و در مورد آیه 28 سورهی توبه ﴿إِنَّما الْمشْرِکونَ نَجَسٌ فَلاَ یقْرَبُواْ الْمسْجِدَ الْحَرَام بَعْدَ عَامهِم هَـذَا﴾ (بی گمان مشرکان پلیدند، لذا نباید پس از امسال به مسجدالحرام وارد شوند) به استخراج چند حکم در آن اشاره میکند که عبارت است از: مشرکین نجس عینی نه حکمی میباشند، و آثار آنها و هر آنچه با رطوبت به آنها بچسپد دوباره نجس هستند، و درست نیست که وارد مسجدالحرام و مسجدهای دیگر نیز بشوند، بعد میگوید: در تمام آنچه گفتیم به اجماع تمامی علماء با کافران هیچ گونه فرقی ندارند.[4] و در حین بررسی و تحقیق در مورد کافر نزد جعفریه به این مطلب میرسیم که آنها به مفهوم کافر توسعه و گسترش دادهاند، و به کفر بسیاری از مسلمین حکم کردهاند، حتی بعضی از آنها غیر از جعفری را کافر و مشرک اعلام میکنند!![5] و در مورد آیهی56 سورهی احزاب ﴿إِنَّ اللَّهَ وَملَائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا ایهَا الَّذِینَ آمنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَسَلِّموا تَسْلِیما﴾ (خداوند و فرشتگان بر پیغمبر درود میفرستند، ای مومنان! شما هم بر او درود بفرستید... و چنانکه سلام کردند) از این بحث میکند که درود بر آل به تبعیت از پیامبر مشروع و جائز میباشد، نه تنها به تبعیت بلکه به صورت مفرد هم جائز است مانند: اللهم صل علی آل محمد، بلکه درود فرستادن بر یکی از آنها به تنهایی نیز جائز میباشد و این درود در نماز واجب و در غیر نماز سنت است، سپس میگوید: و آنها که واجب است در نماز بر آنها درود فرستاده شود عبارت است از ائمه معصوم، به خاطر اجماع اصحاب بر اینکه آنها «آل» هستند، و فاطمه نیز به خاطر اینکه پارهی تن پیامبر است با آنها حساب میشود. و میگوید: ائمه در مقام پیامبر جانشین هستند، و مقام جانشینی ائمه از ایشان غصب شده است.[6] و در مورد آیهی 10 سوره نساء ﴿وَإِذَا ضَرَبْتُم فِی الأَرْضِ فَلَیسَ عَلَیکم جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ منَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُم أَن یفْتِنَکم الَّذِینَ کفَرُواْ﴾ (هر گاه در زمین به مسافرت پرداختید و نماز را کوتاه خواندید، گناهی بر شما نیست اگر ترسیدید که کافران بلائی به شما برسانند و به فتنهای گرفتارتان گردانند) = به استخراج احکامی دست پیدا میکند از جمله: وجوب قصر نماز و اگر یک سال هم طول بکشد ولی این نزد ما به غیر از چهار مکان که عبارت است از: مسجد مکه، و مدینه، و جامع کوفه، و حایر شریف مخصوص میباشد، و بیشتر بر این اجماع دارند، زیرا نماز در این مکانها به خاطر این که جایگاه والایی هستند فضیلت بیشتری دارند.[7]
[1] . ص 9، 10 [2] . 70، 71 [3] . ص 21، 22 [4] . به جزء چهارم همین موسوعه بحث سئور آدمی مراجعه شود. [5] . به کتاب ایشان ص 58ـ 61 مراجعه شود. [6] . ص 88 محراب امیرالمومنین در جامع کوفه میباشد، و مسجد چهارم حایر حسینی در کربلاء است. [7] . در سال 993 وفات کرد.
پژوهشی پیرامون اصول و فروع شیعه دوازده امامی(2)، (مبحث تفسیر)، تألیف: دکتر علی سالوس مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|