|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>شبهات>شیعه > رافضی به احادیثی استناد میکند که مخالفین علی را تکفیر مینماید و ما به آن پاسخ میدهم
شماره مقاله : 3713 تعداد مشاهده : 322 تاریخ افزودن مقاله : 31/6/1389
|
رافضی به احادیثی استناد میکند که مخالفین علی را تکفیر مینماید و ما به آن پاسخ میدهم ابن مطهر الحلى رافضی می گوید: دوازدهم: أخطب خوارزم با إسنادش از ابوذر غفاری روایت کرده است: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هرکس که با علی بر سر خلافت دشمنی کند کافر است و در واقع با خدا و پیامبرش جنگیده است، و هر کس درباره علی تردید داشته باشد کافر است. از انس روایت شده است: نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بودم. پیامبر مشاهده کرد که علی در حال آمدن است، فرمود: من و این فرد [علی]، [حجت بالغه] دلیل آشکار خداوند بر مردم هستیم. از معاویه بن حیده قشیری روایت شده است: از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که خطاب به علی فرمود: هرکس از دنیا برود در حالی که نسبت به تو کینه و بغض دارد به صورت یهودی یا مسیحی از دنیا رفته است. در پاسخ باید گفت: اولاً از آنها میخواهیم در نقل روایت دقت کنند. صرف اینکه موفق خطیب خوارزم حدیثی را روایت کرده است بر صحت آن دلالت نمیکند. به علاوه این در صورتی است که از احادیث دروغین و افتراهایی که گردآوری کرده است اطلاعی نداشته باشیم. اما کسی که در آنچه أخطب جمعآوری کرده است بیاندیشد و تأمل کند، خواهد گفت: پروردگارا تو پاک و منزهی و این افترای بزرگی است. ثانیاً: کسی که به علم حدیث آگاهی داشته باشد، گواهی میدهد که این احادیث دروغین و افترا به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم هستند. ثالثاً: اگر این احادیث را اصحاب و تابعین روایت کردهاند پس چرا از آن در میانشان سخنی به میان نیامده است؟ چه کسی آن را از آنها نقل کرده است؟ و در چه کتابی آمده است که آنها این احادیث را روایت کردهاند؟ کسی که از آنچه میان آنها حاکم بود اطلاع داشته باشد در مییابد که این احادیث ساخته دست دروغگویان پس از آنهاست که به دروغ آن را به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت دادهاند. رابعاً: دریافتیم که مهاجرین و انصار مسلمان بودند و خداوند و پیامبرش را دوست داشتند و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم او را دوست داشت و ابوبکر پس از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به رهبری آنها انتخاب شد. این حقایق بزرگترین چیزی است که صحت و عدم صحت این احادیث را روشن میکند. پس چگونه ممکن است آنچه را به وسیله تواتر یقینی به ما رسیده است با روایاتی تبدیل کنیم که کم ارزشتر از آن است که آن را اخبار آحاد بنامیم که هیچ راوی راستگویی ندارند؟ بلکه علمای حدیث همگی بر این امر اتفاق دارند که این امور از بزرگترین دروغها هستند به همین دلیل چیزی از این قبیل در کتابهای مورد اعتماد در علم حدیث وجود ندارد. بلکه علمای حدیث همگی به ساختگی و دروغین بودن آنها معتقدند. خامساً: قرآن کریم در چندین مورد به رضایت و ستایش خداوند از آنها اشاره میکند. مثلاً خداوند در میفرماید:{وَالسَّابِقُونَ الأوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأنْصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِی اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ (١٠٠)}(التوبه: 100). «پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و كسانى كه به نیكى از آنها پیروى كردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نیز) از او خشنود شدند». سادساً: این احادیث طعن نسبت به علی و ضرورتاً بدین معنی است که او خداوند و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را تکذیب کرده است. به همین دلیل نتیجه صحت آن تکفیر همه صحابه اعم از علی و غیره خواهد بود. اما کسانی که با او بر سر خلافت دشمنی کردند، در این حدیث دروغین افترا آمیز، کافرند و علی هم بر اساس این نصوص عمل نکرد. بلکه آنها را مؤمن و مسلمان میدانست. بدترین گروهی که علی با آنها جنگید خوارج بودند. با این وجود با آنها همانند کفار رفتار نکرد و آنها را کافر ندانست. بلکه غارت اموال و به اسیر گرفتن آنها را حرام اعلام کرد، و قبل از جنگ به آنها گفت: شما بر ما این حق را دارید که شما را از مساجد خودمان بیرون نکنیم و حقتان را از فیء بپردازیم. زمانی که ابن ملجم او را زخمی کرد، گفت: اگر زنده ماندم من ولیّ دم خود هستم. ولی او را به علت کشتنش کافر ندانست. اما درباره اهل جمل باید گفت که به صورت متواتر نقل شده است که او نیروهایش را از تعقیب فراریهای سپاه جمل، تاختن بر تن زخمیها، کشتن اسیرانشان، غنیمت اموالشان و به اسیر گرفتن خانوادهشان منع کرد. اگر آنها براساس این نصوص کافر بودند، اولین کسی که آن را تکذیب کرده است، علی بوده است. پس لزوماً باید علی رضی الله عنه را کافر بدانند. همچنین اهل صفین نیز چنین بودند. امام علی بر روی کشتگانشان نماز خواند و فرمود: آنها برادران ما بودند که به ما ستم و علیه ما شورش کردند، شمشیر، پاکشان کرد. اگر آنها در نظر او کافر بودند، هرگز بر آنها نماز نمیگزارد و آنها را برادر خطاب نمیکرد و شمشیر را وسیله پاکیشان نمیدانست. منظور در اینجا سخن درباره تکفیر نیست. بلکه میخواهیم خوانندگان را آگاه کنیم که از این احادیث در مییابیم که این گفتهها به دروغ به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت داده شده است و بر خلاف دین اسلام هستند که مستلزم تکفیر علی رضی الله عنه و مخالفانش است، و کسی که به خداوند و روز قیامت اعتقاد داشته باشد هرگز آن را بر زبان جاری و بدان اعتقاد پیدا نمیکند، چه برسد به اینکه سخن پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم باشد. پس نسبت دادن آن به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بزرگترین طعن و بیاحترامی به اوست. در این شکی نیست که این کار زندیق ملحدی است که میخواهد اسلام را به تباهی بکشد. نفرین خداوند بر کسی باد که این افتراها را به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت داده است. بهترین مژده برای او سخن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است که فرمود: هر کس بر من دروغ ببندد پس جایگاه خود را در آتش مهیا کند. [در انتظار دخول در آتش باشد].
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|