Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: " أسرعوا بالجنازة فإن تك صالحة فخير تقدمونها ، وإن تكن غير ذلك فشر تضعونه عن رقابكم " . (صحيح مسلم) يعنى: "در تشييع جنازه شتاب ورزيد، زيرا اگر شخص نيكوكار باشد پس چيز نيكويى را به جلو ميبريد و اگر نيكوكار نباشد پس شَرّى را از گردنتان رها ميسازيد."

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

اسلام معاصر>اشخاص>ابوالاعلی مودودی رحمه الله > امام ابو الاعلى مودودی(رح) مجدّدی از تبار نیکان

شماره مقاله : 37              تعداد مشاهده : 2033             تاریخ افزودن مقاله : 5/5/1388

امام ابو الاعلى مودودی(رح) مجدّدی از تبار نیکان


احمد کردستانی


ابو الاعلي مودودينگاهی گذرا بر حیات پر برکت امام مودودی به مناسبت 3 رجب 1321هـ سالروز میلاد این بزرگمرد مجاهد 
عن رسول ‏‏ الله ‏صلى ‏ الله‏ علیه وسلم ‏ ‏قال:« ‏إن الله یبعث لهذه الأمة على رأس کل مائة سنة من یجدد لها دینها» أبوداود 
امام ابوالاعلی مودودی(رح) به عنوان یکی از داعیان نمونه و کم‌نظیر اسلامی در دوران معاصر شمرده می‌شود که تمامی عمر پربرکت خویش را وقف دعوت به اسلام نموده و رسالت خود در زندگی را اعلای کلمه‌ی حق و استقرار اسلام در دل پیروان، قرار داد. اخلاص در دعوت و جهد و تلاش بی‌وقفه‌ی مولانا بزرگترین عامل جمع شدن دیگران در حول او بود که مرزهای قومی و مکانی را در هم نوردیده و به یک دعوتگر جهانی اسلام در هر زمانی و مکانی تبدیل شده بود.

امروزه تألیفات ایشان به اکثر زبان‌های زنده‌ی دنیا ترجمه شده‌اند تا به چراغی فرا راه دعوت آیندگان بوده و از بخشش فکری و دعوی وی که از مرحله‌ی دعوت زبانی و تئوریک گذر کرده بود، تا در زمینه‌ی تطبیق عملی تشریع اسلامی به‌عنوان رهبری، حاکمیت و معاملات، به‌ سان منبعی ناب مورد استفاده قرار گیرند.
امام مودودی از خانواده‌ای هندی است که تبار آنها به شبه‌جزیره‌ی عربی می‌رسد که هزار سال پیش به «چشت» نزدیک هرات مهاجرت نموده و سپس جدّ بزرگش در اواخر قرن نهم میلادی به هند هجرت نموده است.
امام مودودی همراه علّامه محمّد اقبال لاهوری یکی از بانیان استقلال پاکستان به‌شمار می‌آیند و همو بود که بعدها بر اسلامی بودن قانون اساسی و حکومت پاکستان پای ‌فشرد و بدین ترتیب تحت تأثیر امام مودودی اولین جمهوری اسلامی به نام پاکستان رقم خورد. امام مودودی جماعت اسلامی پاکستان را در سال 1941 در شهر لاهور تأسیس نمود و پس از دو سال دفتر مرکزی جماعت را به شهر دارالسلام[شهری نزدیک کراچی] انتقال داد. جماعت اسلامی قریب به هفتاد سال است همچنان در پاکستان به کار خود ادامه می‌دهد و رهبر کنونی آن قاضی حسین یکی از شاگردان امام مودودی است که چندی پیش در طی سفرش به تهران با دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح نیز دیدار و گفت وگو نمود.
آثار تفکر توحیدی امام مودودی محدود به‌ پاکستان و هند نشد بلکه‌ بیشترین تأثیر را بر روی اندیشه‌ی مرحوم سید قطب بر جای گذاشت؛ به گونه‌ای سید بعد از انتشار کتاب مصطلحات اربعه‌ی امام مودودی در کل کتاب «فی‌ظلال القرآن» خود تجدید نظر نمود. نیز ناگفته نماند در دیار ما نیز تفکر و اندیشه‌ی این احیاگر دینی تأثیر تامّی بر اندیشه‌ی دینی استاد شهید ناصر سبحانی داشت و تأمل در کتاب«مصطلحات اربعه» نقطه‌ی عطفی در زندگی علمی و دعوی ایشان به شمار می‌آید؛ پر واضح است که استاد شهید خود با نبوغ و دقتی کم‌نظیر به بسط و غنای این مباحث افزودند.(اثبات این مدّعا در این مقال نمی‌گنجد.)
امام مودودی در سال 1359 شمسی بعد از عمری مبارزه، تحقیق و جهاد علمی و عملی درگذشت و بدین ترتیب جهان اسلام یکی دیگر از رهبران و مجددّان اصیل خود را از دست داد. از این مرد ربانی حدود 70 کتاب و رساله به یادگار مانده است که خود سنت عظیمی از معرفت دینی است که می‌تواند گره از مشکلات اندیشگی و عملی بسیاری از فرزندان حرکت اسلامی را بگشاید. مهمترین آثار امام مودودی عبارتند از:
1. جهاد در اسلام: 1928م
2. تمدن اسلامی (اصول ومبادی آن): 1932م
3. تئوری سیاسی اسلام: 1939م
4. تجدید و احیای دین: 1940م
5. اصطلاحات چهارگانه در قرآن (المصطلاحات الأربعة الأساسیة فی القرآن):1940م
6. اسلام و جاهلیت: 1941م
7. پایه‌های اخلاقی برای حرکت اسلامی: 1945م
8. دین حق: 1947م
9. نظام زندگی در اسلام: 1948م
10. حقوق اهل ذمه: 1948م
11. خواسته‌های اسلام از زن مسلمان 1953م.
12. مسئله‌ی قادیانیه: 1953م
13. تفسیر تفهیم القرآن: در 6مجلد، 1941-1972م
14. سیرة النبی صلى الله علیه وسلم : 1972- 1980

یادش گرامی، راهش پر رهرو و در اعلی علیین قرین رحمت و رضوان الهی باد.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امير المؤمنين على بن ابى طالب رضی الله عنه فرمود: كفى بالعلم شرفاً أنه يدعيه من لا يحسنه ويفرح إذا نسب إليه من ليس من أهله، وكفى بالجهل خمولاً، أنه يتبرأ منه من هو فيه ويغضب إذا نسب إليه. [در شرف علم همين بس كه كسى كه نيكو نمى داندنش دعوى آن كند و چون او را به آن علم نسبت دهند شادمان گردد، هر چند از زمره عالمان نباشد، و بى ارجى جهل را همين بس كه حتى جاهلان از آن بيزارى مى جويند و چون جاهلى را جاهل خطاب كنند خشمگين گردد.] (ترجمه معجم الادباء ياقوت حموى، مترجم عبد المحمد آيتى)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1790
دیروز : 5614
بازدید کل: 8791949

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010