|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>شبهات>شیعه > بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت آیه درود بر امامت علی رضی الله عنه
شماره مقاله : 3674 تعداد مشاهده : 318 تاریخ افزودن مقاله : 29/6/1389
|
بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت آیه درود بر امامت علی رضی الله عنه ابن مطهر الحلى رافضی می گوید: برهان بیست و نهم: فرمود حق تعالی است:{ إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا (٥٦) }(الأحزاب: 56). «خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ایمان آوردهاید، بر او درود فرستید و سلام گویید و كاملا تسلیم (فرمان او) باشید». در صحیح بخاری از کعب بن عجره روایت شده که گفت: از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدیم، ای رسول خدا سلام دادن را خدا به ما آموخته است، درود فرستادن بر شما اهل بیت چگونه است؟ فرمودند: (بگویید: اللهم صل على محمد وعلى آل محمد)[1] در صحیح مسلم نیز آمده: گفتیم ای رسول خدا! سلام فرستادن به تو را میدانیم، درود فرستادن بر شما چگونه است؟ فرمود: (بگویید: اللهم صل على محمد وعلى آل محمد، كما صلیت على إبراهیم وآل إبراهیم[2]). و شکی نیست که علی بهترین و برترین اهل بیت محمد است، پس او به امامت سزاوارتر از همه است.
در پاسخ باید گفت: بدون تردید حدیث مذکور حدیثی صحیح و متفق علیه است و علی از آل محمد و مشمول آیه: «اللهم صل على محمد وعلى آل محمد»، اما این خصوصیت شخص وی تنها نیست: بلکه همه بنی هاشم داخل در مصادیق آل محمد در آیه هستند، یعنی اشخاصی مانند عباس و فرزندانش، حارث بن عبدالمطلب و فرزندانش، دختران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و رقیه و کلثوم دو همسر عثمان، و دخترشان فاطمه نیز همسران آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم چنانکه در صحیحین از قول پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمده است: «اللهم صل على محمد وعلى أزواجه وذریته»[3] سایر اهل بیتش هم به علاوه برادرهای علی، جعفر و عقیل، تا روز قیامت داخل در اهل بیت او هستند. و روشن است که مشمول سلام و درود بودن هر یک از اینها به معنای آن نیست که هر یک از آنان از افرادی که داخل در مصداق آیه نیستند برترند، علاوه بر این به معنای صلاحیت داشتنشان برای امامت هم نمیشود، چه رسد به اینکه اختصاص به آنان داشته باشد.
([1]) نگا: بخاری (4/146-147) و چند جای دیگر، و مسلم (1/305-306). ([2]) نگا: بخاری (164) و مسلم (1/306). ([3]) نگا: بخاری (4/146) و مسلم (1/306).
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|