|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>بدعت در دین
شماره مقاله : 3610 تعداد مشاهده : 696 تاریخ افزودن مقاله : 25/6/1389
|
هر عبادتي که دليل نقلي صحيح بر صحت آن وجود ندارد نوآوري وبدعت در دين بشمار مي رود وفاعل آن گذشته از اينکه هيچ اجري ندارد بلکه برايش گناه نوشته مي شود همانگونه که در قرآن آمده است : " قل هل ننبئکم باالأخسرين أعمالا الذين ضل سعيهم في الحيوة الدنيا وهم يحسبون أنهم يحسنون صنعا " بگو آيا شما را خبر ندهم به زيانبارترين اعمال؟ کسانيکه سعي وتلاششان در دنيا پوچ شده است در حاليکه خود گمان مي برند کارهاي نيکو انجام مي دهند وهمچنين فرموده ي رسول الله صلي الله عليه حديثي که بخاري ومسلم رحمهما الله آنرا روايت کرده اند که مادر مومنان عايشه صديقه گفتند رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم فرموده است : " من أحدث في امرنا هذا ما ليس منه فهو رد " کسي که عبادتي را دين قرار دهد که ما به آن دستور نداده ايم پس آن عمل مردود وباطل مي باشد وحديث ديگري که مسلم رحمه الله آنرا روايت کرده است که رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند : " من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد " هر کس عملي را در دين به وجود آورد که ما دستور آن را صادر نکرده باشيم پس آن عمل مردود مي باشد . پس از ذکر اين دلايل اين نتيجه را مي گيريم که هر عبادت ويا عملي که پيامبر اسلام آنرا انجام نداده ويا نگفته وتاييد نکرده باشد بدعت ونو آوري در دين بشمار مي رود واگر شخصي مرتکب بدعت ويا نوآوري در دين بشود گذشته از اينکه هيچ اجري ندارد بلکه به همان اندازه برايش گناه نوشته خواهد شد زيرامانند اينست که اعتقاد دارد پيامبر اسلام دين را کامل نکرده ويا جاي اضافه کردن در دين نيز وجود دارد پس با اين وضعيت بايد با بدعت ونوآوري در دين مبارزه کرد حتي اگر يک کلمه ي ويا يک امر به ظاهر پيش وپا افتاده باشد زيرا همين بدعت امروز فردا دين مي شودهمانگونه که خيلي از مذاهب به آن مبتلا شده اند به عنوان مثال : شخصي در حضور عبدالله بن عمر رضي الله عنهما پس از عطسه گفت " الحمدلله والصلاة والسلام علي رسول الله " در حاليکه سنت است شخص فقط " الحمد لله " را بگويد اما اين شخص بنابه اعتقاد خود مي گفت : درود فرستاد ن بر پيامبر صلي الله عليه وآله که چيز بدي نيست اما ابن عمر رضي الله عنهما : او را بازداشت ودر پاسخ به او گفت : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فقط به ما آموخته است که بگوييم " الحمدلله " نه چيز ديگري . وامثال اين موارد از صحابه واهل بيت رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم به وفور يافت مي شود که به همين مقدار اكتفا مي کنيم
آیا برای بدعت بودن کاری دلیل لازم است: اولا : اگر کسي اعتقاد داشت فعلي عبادت است ، بايد دلايل عبادت بودن آن را ذکر کند وعبادت نبودن يک فعل نياز به دليل ندارد. ثانيا : عدم صدور هر عبادتي از پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم ويا از يکي از افراد قرون فاضله که همان 3 قرن اول بودن بدعت ونوآوري در دين بشمار مي رود . در اينجا لازم به تذكر است كه همانطور كه پيامبر صلى الله عليه وسلم فرموده است خداوند باب توبه را بر شخص بدعتگذار منع كرده است تا اينكه بدعتش را ترك كند. پس تحذير شديدى بر شخص بدعتى در آمده است.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|