|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > ساماندهی امور مالی و اداری
شماره مقاله : 3545 تعداد مشاهده : 326 تاریخ افزودن مقاله : 23/6/1389
|
ساماندهی امور مالی و اداری
نظم و برنامهریزی، جزئی از دین محسوب میگردد؛ زیرا نظم، باعث از بین بردن پراکندگیها می شود و شرایط را برای رسیدن به اهداف فراهم میآورد و نظم برنامهریزی از ویژگیهای اسلام است که از همان آغاز کار، در تمامی جوانب فکری و تعبدی رعایت گردیده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم اگر قصد ترک مدینه را برای چند روزی داشت، بلافاصله کسی را جانشین خود تعیین مینمود و هر گاه منطقهای را فتح مینمود، امیری بر آنان مقرر میداشت. همچنین هنگامی که وفدهای مختلف عرب به مدینه میآمدند و اسلام را میپذیرفتند، پیامبر یکی از آنان را به عنوان امیر تعیین میکرد و علاوه بر او، معلمی جهت آموزش دین و قرآن و ماموری جهت جمعآوری زکات همراه آنان میفرستاد[1] و شیوه ایشان این گونه بود که ماموران خود را از میان علما و کارشناسان و صالحان بر میگزید؛ چنانکه جانشین ایشان در مکه، عتاب ابن اسید، در طائف عثمان بن عاص و در یمن، علی و ابوموسی بودند و گاهی حاکمان سابق هر منطقه را پس از اینکه اسلام را میپذیرفتند و یا اینکه جزیه پرداخت مینمودند، آنان را به سمت قبلی تثبیت مینمود؛ چنانکه باذان فرزند سامان بن بهرام را پس از اینکه اسلام را پذیرفت، بر حکومت یمن ابقاء نمود و بعد از اینکه او وفات یافت، حکومتش را بدست گروهی از صحابه سپرد و شمر بن باذان را بر شهر صنعاء ابوموسی را بر مآرب؛ عامر بن شهر همدانی را بر همدان؛ خالد بن سعید را بر مناطق نجران و منطقه زمع و زبید؛ عمرو بن حزام را بر نجران و زیاد بن لبید را بر حضرموت گمارد.[2] آن حضرت نیز به حسابرسی کامل از عمال و ماموران خویش میپرداخت و مصارف و درآمد را کنترل مینمود و به برخی از مامورانش حقوق میداد؛ چنانکه به عتاب ابن اسید روزی یک درهم تعیین نموده بود.[3] و به قیس ابن مالک همدانی خراج یک قطعه زمین را میداد و از آن حضرت منقول است که فرمود: «هر کس را که ما بر کاری گماردیم، اگر خانهای ندارد، برای خود خانهای بسازد و اگر همسری ندارد، برای خود همسری برگزیند و اگر مرکبی ندارد، برای خود مرکبی تهیه نماید.»[4] و موارد ذکر شده نیازهای مهم یک والی به حساب میآید تا مجبور نشود رشوه بگیرد و این قاعده کلی را که هدیه دادن به حاکم به معنی رشوه دادن به اوست، زمانی توسط اسلام مطرح گردید که هنوز قوانین وضعی و مدنی در جهان تدوین نگردیده بود.[5]
[1]- دراسات فی عهد النبویه، شجاع، ص 221. [2]- العبرو دیوان المبتدا و الخبر، ابن خلدون، ج 2، ص 59. [3]- السیرة النبویه ابن هشام، ج 4، ص 153. [4]- الدوله العربیة الاسلامیة، ص 44 – التراتیب الداریه کتانی، ج 1، ص 227. [5]- الدولة العربیة الاسلامیة، ص 44.
برگرفته از: الگوی هدایت (تحلیل وقایع زندگی پیامبر اکرم)، جلد دوم، مؤلف : علی محمّد صلّابی، مترجم: هیئت علمی انتشارات حرمین. مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|