Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

وكان من دعاء النبي:"أسألك الرضا بعد القضاء". 
پيامبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ در دعاهايش مدام چنين مي فرمود: " از تو خرسندي پس از مصيبت را مي خواهم."

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>شطرنج > حکم آن

شماره مقاله : 3134              تعداد مشاهده : 338             تاریخ افزودن مقاله : 8/6/1389

بازيها را مي توان ابتداء به دو دسته ي اساسي تقسيم کرد :
1- بازيهايي که تحريم آنها بدون قيد وشرط مطرح شده است .
2- بازيهايي که به ذات خود حرام نيستند، منتهي اگر موارد خلاف شرع در آنها ملاحظه شود آن بازي حرام مي شود واين حرام بودن هم نه به خاطر ذات آن بازي است بلکه بنابه علتهايي است که در آن بازي واقع مي شود .
3- بازيهاي که مطلقا حرام هستند : مثل نرد که نص صريح از رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم نقل شده است و همچنين بازيهاى ديكرى مانند ورق ويا پاسور كه از روى شانس ميباشند و علاوه بر اين، طراح اين بازي (ورق) يک کشيش مسيحي بوده واين بازي را براساس معتقد ودين نصرانى طراحي کرده است.
4- بازيهاي هستند که به ذات خود حرام نيستند منتهي مواردي در آن اتفاق مي افتد که سبب تحريم آن بازي مي شود که مي توان اين موارد را اينگونه جمع بندي کرد :
قمار ويا شرط بندي : که متاسفانه خيلي از ورزشکاران به نحوي مبتلا به اين مورد شده اند 
به عنوان مثال : مسابقات دوره ايي فوتبال وغيره که پيش از برگزاري آن مبلغ معيني از تمامي تيمها جمع آوري مي شود وپس از پايان مسابقه بين سه تيم اول تقسيم مي کنند که اين خود قمار بوده وحرام مي باشد 
ولي اگر از يکي از تيمهاي شرکت کننده هيچ مبلغي نگيرند ومجاني آنها را در مسابقه شرکت دهند آن اشکال رفع مي شود وديگر قمار نخواهد بود.
ويا شرط بندي به اينصورت که اگر هر کدام از آن دو تيم برد مبلغ معيني را از تيم مخالف دريافت بکند که اين بازهم قمار بشمار مي رود.
1- ناسزا گفتن وبدگويي يکديگر کردند ويا مرتکب اعمال غير اخلاقي شدن.
2- قضا شدن نماز ويا ترک نماز جماعت .
3- ترک اعمال نيک مانند نيکي به پدر ومادر وغيره .
اما در رابطه با بازي شطرنج اقوال ونظرات مختلفي از بزرگان ديني وارد شده :
ابن تيميه رحمه الله فرمودند: اگر اين بازي با يکي از محرمات ظاهري ويا باطني مانند عداوت ودشمني وبغض وکينه توزي همراه باشد پس به اتفاق علما حرام مي باشد .
اما اگر با محرمات همراه نباشد :
ابوحنيفه ومالک واحمد وبرخي از شاگردان شافعيه آنرا حرام دانسته اند واستدلالشان به آيه ي90- 91 سوره مائده :" أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90) إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمْ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنْ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنتَهُونَ) المائدة/90-91 .اي کساني ايمان آورده ايد بدانيد که شراب، قمار، بت وتيرهاي قرعه، پليد هستند واز عمل شيطان بشمار مي رود پس از آن دوري کنيد.
شيطان مي خواهد با اين وسايل عداوت ودشمني در ميان شما رشد دهد وشما را از ياد خدا ونماز بازدارد پس آيا خودداري نمي کنيد.
قرطبي رحمه الله تعالي در تفسير اين آيه فرمودند: هر نوع بازي که عداوت ودشمني ويا سبب قضاي عبادتي گردد جزو اين آيه بشمار مي آيد وحرام بوده.
اما علي بن ابي طالب رضي الله عنه روزي از مکاني مي گذشت کساني را ديد که مشغول بازي شطرنج هستند روبه آنها کرد وگفت: ما هذه التماثييل التي أنتم لها عاكفون
اين چه بتهايي است که شما گرد آن معتکف شده ايد
نووي رحمه الله تعالى در مورد شطرنج گفتند:
إن فوت به صلاة عن وقتها أو لعب بها على عوض فهو حرام وإلا فمكروه عند الشافعي وحرام عند غيره . . الكبائر (89-90) .
اگر سبب قضاي نمازي شود ويا شرط بندي باشد حرام بوده واگر اين موارد در آن وجود نداشته باشد نزد شافعي کراهيت دارد ونزد علماي ديگر به هر صورتي که باشد حرام تلقي مي شود.
براي کسب معلومات دقيق تر به كتاب (تحريم النرد والشطرنج والملاهي) الآجري، تحقيق محمد سعيد إدريس مراجعه شود.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام ابو حنيفه رحمه الله فرموده اند: "لا يحل لأحد أن يأخذ بقولنا ما لم يعلم من أين أخذناه" (روايت ابن عابدين در حاشيه كتاب "البحر الرائق " 6/293) يعنى: "حلال نميباشد براى كسى كه قول ما را بگيرد ولى نداند كه آنرا از كجا (و چه منبعى) گرفته ايم"، و در روايتى ديگر ميگويد: "حرام على من لم يعرف دليلي أن يفتي بكلامي" يعنى: "حرام است بر كسى كه دليل مرا نداند و با اقوال من فتوى بدهد".

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 12519
دیروز : 5614
بازدید کل: 8802678

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010