Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

در حديث صحيح وارد شده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
«إن‌ الله‌ تعالي‌ ينزل‌ كل‌ ليلة إلي‌ السماء الدنيا، حتي‌ يبقي‌ ثلث‌ الليل‌ الأخير، فيقول: هل‌ من‌ تائب‌ فأتوب‌ عليه‌؟ هل‌ من‌ مستغفر فأغفر له‌؟ هل‌ من‌ سائل‌ فيعطي ‌سؤاله‌؟ حتي‌ يطلع‌ الفجر»
" خداوند متعال‌، در هر شب‌ به‌ سوي‌ آسمان‌ دنيا فرود مي‌آيد تا آن‌كه‌ چون‌ يك‌ سوم‌ اخير شب‌ باقي‌ مي‌ماند، مي‌گويد: آيا توبه‌ كاري ‌هست‌ تا بر وي‌ توبه‌ بپذيرم‌؟ آيا آمرزش‌خواهي‌ هست‌ تا بر وي‌ بيامرزم‌؟ آيا درخواست‌كننده‌اي‌ هست‌ كه‌ خواسته‌ وي‌ داده‌ شود؟ تا آن‌گاه‌ كه‌ بامداد طلوع ‌مي‌كند»


 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>معراج > آیا پيغمبر صلي الله عليه و سلّم در شب معراج خدا را ديده است؟

شماره مقاله : 2846              تعداد مشاهده : 320             تاریخ افزودن مقاله : 29/5/1389

اغلب صحابه نظرشان بر اين است که پيغمبر (صلي الله عليه و سلّم ) در شب معراج خدا را نديده است.
از عايشه رضي الله عنها ثابت شده است که فرمودند : مَنْ حَدَّثَكَ أَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَى رَبَّهُ فَقَدْ كَذَبَ وَهُوَ يَقُولُ لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ ... ) روايت بخاري ( التوحيد/6832) ، يعني : هر کس به تو گفت محمّد (صلي الله عليه و سلّم ) پروردگارش را ديده است ، دروغ گفته است چون او مي فرمايد : چشمها او را در نمي يابند ...
و از ابوذر روايت شده است که از رسول الله (صلي الله عليه و سلّم ) پرسيدم : " هَلْ رَأَيْتَ رَبَّكَ قَالَ نُورٌ أَنَّى أراه " روايت مسلم ( الإيمان/261) ، يعني : آيا پروردگارت را ديده اي ؟ فرمودند : او نور است چگونه او را مي بينم .
از ابن عباس نقل شده که گفته است : مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى قَالَ رَآهُ بِفُؤَادِهِ مَرَّتَيْنِ روايت مسلم (الإيمان/258) ، يعني : آنچه را دل ديد انکار نکرد ، قطعاً بار ديگري هم او را ديده است ، مي گويد با دل خدا را دو بار ديده است .  
ابن قيم مي گويد : و عثمان بن سعيد دارمي در کتابش { الرؤية } نقل مي کند که : اجماع صحابه بر اين است که پيغمبر (صلي الله عليه و سلّم ) شب معراج خدا را نديده است ، و بعضي از علما ابن عباس را از اين اجماع استثنا مي کنند ، و استاد ما {ابن تيميه } مي گويد در حقيقت او مخالفت نکرده است ، چون ابن عباس نگفته که او را با دو چشم سر ديده است و احمد نيز بر اين اعتماد نموده در يکي از دو روايتها ، چنانکه گفته است : خداي عزّ و جلّ را ديده ، امّا نگفته که با دو چشم سر ديده است ، و عبارت احمد همان عبارت ابن عباس - رضاي خدا بر آنان باد - است . و توضيحش برحديث ديگري که مي فرمايد : پرده اش نور است ، و آن نور اوست - خدا دانا تر است – آن نوري که در حديث ابوذر رضي الله عنه ذکر شده ، ( نوري را ديدم ) .
به کتاب اجتماع الجيوش الإسلامية ج 1 ص : 12 مراجعه شود .- دلالت بردرستي آنچه که استاد ما در مورد معناي حديث گفته است دارد ،
و شيخ الإسلام – رحمت خدا بر او باد - مي گويد : ( فصل ) امّا ديده شدن خداوند ، آنچه در حديث صحيح از ابن عباس روايت و ثابت شده است که : محمّد با قلبش دو بار پروردگارش را ديده ، و عايشه – رضي الله عنها – ديده شدن خداوند را انکار کرده است . بعضي از مردم در بين اين دو مفهوم مخالف بدين صورت توافق حاصل کرده اند : عايشه ديدن خدا را با چشم سر انکار، و ابن عباس رؤيت خدا را با قلب اثبات نموده اند ، عباراتي که از ابن عباس ثابت شده اند يا مطلق اند و يا با قيد " قلب " ذکر شده اند ، يک بار مي گويد محمّد خدايش را ديده و يک بار مي گويد محمّد او را ديده است ، و از ابن عباس عبارت صحيحي ثابت نشده که پيغمبر با چشم سر خدايش را ديده باشد .
و همچنين امام احمد يکبار مطلق مي گويد : خدا را ديده ، و يکبار مي گويد با قلبش خدا را ديده ، هيچ کس از امام احمد نشنيده است که پيغمبر خدا را با چشم سر ديده است ، امّا بعضي از يارانش کلام مطلق او را شنيده و خود ديدن با چشم را برداشت کرده اند ، همچنانکه بعضي از مردم کلام مطلق ابن عباس را شنيده و ديدن با چشم را از آن درک کرده اند ، در عين دليلها چيزي وجود ندارد که مقتضي چنين معنايي باشد ، و از هيچيک از اصحاب هم چيزي ثابت نشده نه در کتاب و نه در سنّت که چنين مفهومي از آن دريافت شود بلکه نصوص و عبارات صحيح بيشتر بر نفي آن دلالت دارند چنانکه در صحيح مسلم از ابوذر روايت شده است که مي گويد : از رسول الله ( صلي الله عليه و سلّم ) پرسيدم آيا خدا را ديده اي ؟ در جواب فرمودند : او نور است چگونه مي توانم او را ببينم . و خداوند مي فرمايد : سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا... اسراء / 1 ، يعني : منزه است آن [خدايى] كه بنده‏اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‏ايم سير داد تا از نشانه‏هاى خود به او نشان دهيم . در صورتي که خودش را به او نشان مي داد ذکر کردن آن شايسته تر بود ، و همچنين مي فرمايند : أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى 12/ النجم ، يعني : آيا در آنچه ديده است با او جدال مى‏كنيد ، لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى ، 18/ النجم ، يعني : به راستى كه [برخى] از آيات بزرگ پروردگار خود را بديد . اگر با چشم خود او را مي ديد ذکر کردن آن اولويت بيشتري داشت .
با نصّهاي صحيح و اتفاق سلف اين امّت ثابت شده است که " هيچ کس در اين دنيا خدا را نمي بيند مگر اختلافي که در مورد رؤيت خاص پيغمبر ( صلي الله عليه و سلّم ) روي داده است در حاليکه اتفاق دارند بر اينکه در قيامت همه مسلمانان خدا را مي بينند چنانکه ماه و خورشيد را مي بينند . و خدا از همه داناتر است . (مجموع الفتاوي ج : 6 / ص : 509-510 : )

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امير مؤمنان علي رضی الله عنه: «واقتدوا بهدى نبيّكم، فانها فضل الهدى واستنّوا بسنته فانها أفضل السنن». «به راه و روش پيامبرتان اقتدا كنيد، چرا كه راه و روش او افضلترين راه و روشهاست و به سنّتش پايبند باشيد كه فاضلترين سنّتهاست».  البداية والنهاية (7/319).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 13648
دیروز : 5614
بازدید کل: 8803807

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010